Rauch et al.,2009

 

اثر مستقیم مثبتی بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی وجود داد.

 

 

 

Patel, D Souza.2009

 

گرایش کارآفرینانه اثری مستقیم بر عملکرد صادرات دارد.

 

 

 

Mahmood and Htanafi,2013

 

گرایش کارآفرینانه و عملکرد ارتباطی مثبت باهم دارند.

 

 

 

Jalali,2012

 

گرایش کارآفرینانه رابطه‌ای مستقیم با عملکرد صادرات دارد.

 

 

 

گرایش کارآفرینانه به‌عنوان یک قابلیت باید عمق وسعت عملکرد یا موفقیت صادراتی را منعکس کند. ورود به بازارهای متعدد نشان‌دهنده این است که شرکت توانایی به دست آوردن مزایای فرصت‌های صادراتی را دارد. به‌عبارت‌دیگر، عمق وسعت عملکرد صادرات حدودی را که یک شرکت توانایی استفاده از اهرم گرایش کارآفرینانه را دارد بهتر نشان می‌دهد (پاتل و سوزا[۱۳۴]، ۲۰۰۹).
مطالعات کمی در خصوص رابطه میان گرایش کارآفرینی و صادرات به کاوش پرداخته‌اند. کوین و همکاران (۲۰۰۶) و مصطفی و همکاران (۲۰۰۶) نشان دادند که شرکت‌ها با گرایش کارآفرینی بالا به شبکه اینترنت بیشتر متعهد هستند و عملکرد صادراتی بهتری نسبت به شرکت‌هایی با گرایش کارآفرینی پایین دارند. هم‌چنین تحقیقات قبلی مانند( اوکپارا[۱۳۵]، ۲۰۰۹؛ ازیرم و نوکا[۱۳۶]،۲۰۰۹؛ ازریم و همکاران،۲۰۱۰؛ بوسو و همکاران،۲۰۱۲؛ گادوین و آباهو[۱۳۷]،۲۰۱۳) نشان داده‌اند که یک رابطه مثبت بین کارآفرینی و عملکرد صادرات وجود دارد. یافته‌های این تحقیقات تأیید کرده است که درواقع یک رابطه مثبت بین گرایش کارآفرینی و عملکرد صادرات وجود دارد. ازاین‌رو در کشورهایی مثل ایران جهت دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر و غلبه بر مشکلات اجتماعی کلی مثل بیکاری، برنامه کارآفرینی ضروری به نظر می­رسد (کبیری و موکشاپاتی،۲۰۱۳).
در شکل ۲-۱۱ مدل مفهومی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد صادرات در مطالعه کبیری و موکشاپاتی آورده شده است. هدف از این مطالعه مقایسه گرایش کارآفرینانه در مؤسسات فعال در صادرات و غیرفعال در صادرات با اندازه کوچک و متوسط و بررسی نقش گرایش کارآفرینانه بر عملکرد صادرات است. نتایج ارزیابی نشان می‌دهد که بعد پیشگامی در میان تمام ابعاد گرایش کارآفرینانه تفاوت معنی‌داری بین مؤسسات فعال در صادرات و غیرفعال در صادرات با اندازه کوچک و متوسط دارد. هم­چنین یافته‌ها نشان داد که تمام ابعاد گرایش کارآفرینانه اثر مثبتی بر عملکرد صادرات دارد. ضریب رگرسیون مشخص کرد که ابعاد ریسک‌پذیری و پیشگامی به ترتیب پیش‌بینی کننده عملکرد صادرات بودند.
اکثر عملیات صادرات با توجه به گرایش کارآفرینی به‌عنوان یک عنصر اصلی در سازمان تعیین می‌شوند زیرا گرایش کارآفرینی بیان‌کننده تصمیم شرکت برای جستجوی فرصت‌ها در بازارهای خارجی است.
پایان نامه
شکل۲-۱۱ مدل تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد صادرات ( کبیری و موکشاپاتی، ۲۰۱۳(
با توجه به مطالب ذکر­شده فرضیه زیر ارائه می­گردد:
فرضیه ۱: گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبتی بر عملکرد صادرات دارد.

 

 

  •  

 

 

 

 

 

  •  

 

      1. گرایش کارآفرینانه و عملکرد نوآوری

     

     

 

 

 

در تحقیق فرناندز و آلگره (۲۰۱۵) تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد نوآوری مورد تأیید قرار گرفت. در مدل مفهومی رفتار نوآورانه شخصی اسکات و براس[۱۳۸](۱۹۹۴) نه‌تنها نگرش افراد بلکه هم­چنین جو نوآوری سازمان بر بیشتر رفتارهای نوآورانه افراد تأثیر می‌گذارد. فرهنگ سازمان نوآورانه عملکرد نوآوری کارکنانش را تسهیل می‌کند. گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی فلسفه کسب‌وکار سازمان در ترویج و جستجوی نوآوری را ارائه می‌دهند و به افزایش عملکرد نوآوری در سازمان منجر می‌شوند. گرایش کارآفرینانه به‌عنوان عقیده و رفتار سازمانی با تأکید بر اکتساب فعالانه فرصت‌های کارآفرینی و ایجاد نوآوری عمل می‌کند. این است که سازمان با تمایل بالا به دنبال گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر رفتارهای نوآورانه اعضای تیم اثرگذار است (هوانگ و وانگ[۱۳۹]،۲۰۱۱).
گرایش کارآفرینانه نشان‌دهنده سیاست­ها و روش‌هایی است که مبنایی برای تصمیمات و اقدامات کارآفرینانه می‌باشد. این مفهوم ازنظر کوین و اسلوین (۱۹۸۹) دارای سه بعد نوآور بودن، پیشگام بودن و ریسک‌پذیری است که معمولاً این سه بعد همبستگی بالایی باهم دارند. بر اساس تعریف پیشگام بودن، به‌عنوان تمایل به شروع اقداماتی که رقبا به آن پاسخ می‌دهند، واضح است که شرکت‌های پیشگام در فرآیندهای نوآوری درگیر هستند. شرکت‌های فعال در رابطه با عملکرد نوآوری در شرکت دو انتخاب دارند؛ یا به بهره‌برداری از دانش ایجادشده توسط دانشمندان و کارکنان بخش تحقیق و توسعه می‌پردازند و درنتیجه نوآوری را ایجاد می‌کنند و یا ممکن است با بهره گرفتن از دانش توسعه‌یافته توسط شرکت‌های دیگر، نوآوری را در سازمان خود اتخاذ کنند (پرزلونو[۱۴۰] و همکاران،۲۰۱۱).
گرایش کارآفرینانه تمایل سازمان برای پیگیری فرصت­های جدید بازار و نوسازی فعالیت­های عملیاتی موجود است. همواره فرصت­های فراوانی در محیط کسب‌وکار سازمان قرار دارد و آن­هایی در این بازار پررقابت موفق­ترند که به‌موقع این فرصت­ها را شناسایی و از آن بهره ­برداری کنند. گرایش کارآفرینانه، مجموعه فعالیت­هایی است که بهره ­برداری از مزایای رقابتی را در یک سازمان ممکن ساخته و رهیافتی برای نهادینه­سازی نوآوری در سازمان‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، وجود گرایش کارآفرینانه در سازمان به نوآوری منجر می‌شود (اویات و مک دوگال[۱۴۱]،۲۰۰۵).
روابط بین این دو متغیر در مدل فرناندز و آلگره (۲۰۱۵) در شکل ۲-۱۸ آمده است.
با توجه به مطالب ذکر­شده در بالا فرضیه زیر ارائه می­گردد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...