عوامل استرس ­زا و رابطه آن­ها با کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده

 

عمده­ترین عامل استرس ­زا در زنان سرپرست خانواده مسایل اقتصادی و در زنان غیرسرپرست خانواده مسایل جسمی و روحی می­باشد. هم­چنین زنان سرپرست خانواده از کیفیت زندگی پایین­تری نسبت به زنان غیرسرپرست در ابعاد سلامتی و عملکردی، اقتصادی - اجتماعی، روحی- روانی و خانوادگی برخوردارند.

 

 

 

تحلیلی بر مسایل و نیازهای زنان سرپرست خانوار جهت توانمندسازی آنان (مطالعه موردی شهر تهران

 

در بین زنانی که درآمدی پایین و سواد اندکی دارند، رفع نیازهای مادی خود و فرزندان­شان در اولویت قرار دارد. برای دسته دوم که درآمد متوسطی داشتند و تحصیلات­شان نیز بالای سیکل است ترس از آینده شغلی و هم چنین آینده فرزندان و نیز ارتباط با فرزندان­شان از مسایل مهم آنان است. برای دسته سوم که مشکلی از جهت مالی نداشتند خدمات روانشناسی و توانمندکردن آن­ها در زمینه روانی و اجتماعی و سیاسی اهمیت دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

بررسی میزان استرس و حمایت­ اجتماعی مادران متأهل و مادران مجرد

 

مادران مجرد نسبت به مادران متأهل به احتمال بیشتری دچار دوره­هایی از افسردگی بوده ­اند. همچنین مادران مجرد میزان استرس بیشتر، حمایت اجتماعی ادراک شده و مشارکت اجتماعی کمتری را نسبت به مادران متأهل داشته، به علاوه مادران مجرد از ارتباط محدودتری با دوستان و خانواده­شان برخوردار بودند و از مشکلات جسمانی و روانی بیشتری رنج می­بردند.

 

 

 

ماه شیوع افسردگی در میان مادران مجرد و متأهل در بررسی سلامت جمعیت ملی سال ۱۹۹۴

 

مادران مجرد از درآمد و تحصیلات کمتری از مادران متأهل برخوردارند. همچنین نرخ افسردگی و انواع اختلالات عاطفی مادارن مجرد بیشتر از مادران متأهل است و مادرانی که دارای فرزندانی با سن کمتر هستند بیشتر دچار افسردگی شده ­اند.

 

 

 

ساختار خانواده و استرس: مقایسه خانواده­های از دو پدر و مادر و خانواده­های زن سرپرست

 

زنان سرپرست خانوار استرس بیشتری را نسبت به مردان سرپرست خانوار در عرصه ­های مختلف تجربه می­ کنند. همچنین سه نوع عوامل استرس ­زا شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت که عبارت است از: حضور سویه­های مزمن در زندگی، وقوع رویدادهای مهم زندگی و عدم وجود حمایت اجتماعی و روانی. از این میان عوامل مذکور، رویدادهای مهم زندگی مهم­ترین عامل استرس زنان سرپرست خانوار می­باشد.

 

 

 

افسردگی و کیفیت زندگی برای زنان سرپرست خانوار و خانواده­های هسته­ای

 

زنان سرپرست خانوار از کیفیت زندگی پایین، درآمد پایین و در نتیجه افسردگی بیشتربی برخوردارند.

 

 

 

مشکلات روحی و روانی در میان مادران مجرد و متأهل و نقش مشکلات مالی و حمایت­اجتماعی

 

مادران مجرد تجربه سلامت روان ضعیف­تری از مادران متأهل دارند و همچنین عوامل اجتماعی و جمعیت­شناختی، درآمد خانوار، مشکلات مالی و اجتماعی ۹۴ درصد از ارتباط بین وضعیت این زنان و سلامت روان آن­ها را می­سنجد. مشکلات مالی و حمایت اجتماعی قویترین متغیر پیش ­بینی کننده در این زمینه بودند.

 

 

 

زنان سرپرست خانوار، زنانه شدن فقر و رفاه

 

دسترسی پایین به بازار کار و عادت کردن به انجام کارهای ضعیف و همچنین مهارت و آموزش ضعیف زنان سرپرست خانوار را از خدمات رفاهی محروم کرده است؛ در نتیجه عدم مزایای رفاهی برای زنان سرپرست خانوار با توجه به این ارقام معنی­دار است و محرومیت از مزایای رفاهی پایین نقش مهمی در زنانه شدن فقر دارد.

 

 

 

زنان سرپرست خانوار و زنانه شدن فقر: حقایق داستان واستراتژی

 

سه عامل مهم گسترش زنانه شدن فقر در زنان سرست خانوار عبارت از: اول حقوق و قابلیت فقرآور، دوم کار سنگین و درآمد پایین و سوم محدودیت در تحرک اجتماعی و اقتصادی با توجه به موانع قانونی بازار کار فرهنگی می­باشد.

 

 

 

جمع­بندی نتایج ادبیات تجربی طرد اجتماعی

 

 

عنوان

 

نتیجه

 

 

 

بررسی طرد اجتماعی زنان ایرانی ازدواج کرده با اتباع خارجی (عراقی- افغانی) و عوامل مؤثر بر آن(مورد مطالعه شهرستان نیشابور)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...