درباره تاثیر انگیزه بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری ،پژوهش های زیادی انجام گرفته است.آگورو گلووالبرگ(۱۹۹۷)ضریب همبستگی بین اندازه های انگیزش . پیشرفت تحصیلی حاصل از پژوهش های انجام شده در مورد۶۳۷۰۰۰دانش آموز کلاس اول تا کلاس دوازده را بررسی کرده و نشان داده اند که میانگین ضرایب همبستگی موجود برابر با۳۴/۰+است.بلوم(ترجمه سیف۱۳۶۳)رابطه بین انگیزه و پیشرفت تحصیلی را ۵۰/۰+گزارش کرده است.وجود این رابطه بین متغیرهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی نشان دهنده آن است که انگیزش بر یادگیری تاثیر مثبت و مستقیم دارد ،یعنی انگیزش زیاد منجر به یادگیری بیشتر و انگیزش کم به یادگیری کم منجر می شود.(بیابانگرد،اسماعیل؛۱۳۷۸).
باقری یزدی و همکاران(۱۳۷۴)با اجرای پژوهشی با عنوان بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی(۷۴-۷۳)دانشگاه تهران که تعداد آزمودنی های آن ۲۳۲۱نفر بوده است، به این نتیجه رسیدند که ۳۰درصد از افراد مورد مطالعه احساس غمگینی و افسردگی و۸/۲۸درصد تحت استرس بودن۳/۴درصد سابقه بیماری عصبی و ۵/۱۶درصد مشکوک به اختلال روانی بوده اند.
رفعتی و ضیغمی(۱۳۸۳)طی پژوهشی با عنوان«رابطه پیشرفت تحصیلی با برون گرایی-درون گرایی و روان- نژندی دانشجویان پرستاری شیراز»که بر روی ۳۰۴دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری فاطمه الزهرا(س)شیراز انجام شد.نتیجه گرفته که میانگین نمره در مقیاس برون گرایی۱/۱۲درصد و در مقیاس روان نزندی ۱/۱۲درصد بود.۵/۲۵درصد از دانشجویان در امر تحصیل ناموفق و ۲۵درصد موفق و مابقی در حد متوسط بودند.رابطه معکوس خطی بین معدل نیمسال تحصیلی با نمره برون گرایی و روان نژندی وجود داشت که تنها در مورد روان نژندی ارتباط معنی داری(۰۰۰/۰=p)وجود داشت.لذا با توجه به یافته ها،پیشرفت تحصیلی افراد متاثر از وضعیت روانی آنهاست.بررسی بیشتر مسائل روانی و شخصیتی دانشجویان و فعال نمودن مراکز مشاوره روانی برای آنها ضروری است.
پایان نامه - مقاله
فروزنده و همکاران(۱۳۸۱)طی پژوهشی نتیجه گرفتند که ۸/۴۳درصد از دانشجویان دوره شبانه شهرکرد فاقد سلامت روانی بوده است.همچنین براساس نتایج پزوهش فوق بین وضعیت سلامت روانی دانشجویان و وجود حوادث استرس زای یکساله اخیر رابطه معنی داری(۰۱/۰<(pوجود داشته است.
حنیفی و همکاران(۱۳۸۱)طی پژوهشی با عنوان غربالگری آسیب شناسی روانی در دانش آموزان مقطع متوسط ساری براساس آزمون scl-90-R در سال تحصیلی ۸۲-۸۱به این نتیجه رسیدند که ۵/۱۰درصد از دانش آموزان مشکوک به اختلالات روانی هستند و براساس نتایج این پژوهش بین سلامت روانی و جنسیت ،سنی و تحصیلات مادر رابطه معنی داری وجود داشته است.
میا و راک(۲۰۰۴)طی پژوهشی با عنوان «دیدگاه دانشجویان در محیط آموزش »با مقایسه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه کاستریا هندوستان به این نتیجه رسیدند که میزان آسیب پذیری دانشجویان دختر از لحاظ افت تحصیلی نسبت به دانشجویان پسر بیشتر بوده است.
جاکوبن[۲۰۰](۱۹۸۴)طی پژوهشی به این نتیجه رسیدکه علت افت تحصیلی دانشجویان کمبود انگیزه ،ناتوانی و عدم قابلیت آنها در دروس دانشگاهی است.و یکی از عوامل ترک تحصیل دانشجویان کمبود تجربه و آگاهی آنها می باشد.
مارجوریبانکس[۲۰۱](۲۰۰۱)طی پژوهشی طولی با تعداد۶۷۷۸آزمودنی از کشورهای استرالیایی ،۳۵۰نفر از آسیا،۴۷۲نفر از اروپا با میانگین سنی۷/۱۴سال طی ۹سال مطالعهبه این نتیجه رسیدند که دانش آموزانی که در موقعیت های اجتماعی متوسطی قرارداشتند نسبت به دانش آموزانی که زمینه های پایین تری داشته اند،پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته و سابقه ترک تحصیل کمتری داشته اند.
لازینروو نیومنل[۲۰۲](۱۹۹۷)طی پژوهشی در خصوص وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی به این نتیجه رسیدند که۶/۱۲درصد از دانشجویان دچار افت تحصیلی شده اند و در مجموع ۳/۱۱درصد از آنان در مدت زمان تعیین شده نتوانسته اند که فارغ التحصیل شوند.
کلر[۲۰۳] و همکاران(۱۹۹۱)نمونه وسیعی از بیماریهای مرتبط با فشارروانی را نشان دادند و مشخص کردند که بین فشارزاهای روانی و عملکرد تحصیلی و سلامت روان در افراد رابطه منفی معناداری وجود دارد.
نریمانی و پوران(۱۳۸۵) در مطالعه ای به بررسی فشارهای روانی –اجتماعی و راهبردهای مقابله ای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پرداختند .نتایج مطالع آنها نشان داد که بین عوامل فشارزای تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
نونی[۲۰۴](۲۰۰۵)در پژوهش خود نشان داد که اعتقادات و باورهای مذهبی رابطه مثبت و معناداری با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد ،همچنین بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز ارتباط مثبت معناداری مشاهده شد.
هاکنی و ساندرز[۲۰۵](۲۰۰۳)در بررسی رابطه مذهب با سلامت روان و عملکرد تحصیلی دریافتندکه افراد مذهبی نمره های بالاتری در آزمون های سلامت روانی و جسمانی و نمره های پایین تری در آزمون های مربوط به اختلالات روانی کسب می کنند.از نتایج تحقیق آنها رابطه مثبت معنادار بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی بود.
بالتر[۲۰۶]در بررسی های نقش مذهب بر سلامت روان نشان داد که نگرش مذهبی باخودپنداشت رابطه مثبتی دارد .همچنین یافته های تحقیق او نشان داد دانش آموزانی که اعتقادات مذهبی قوی تری داشتند از دیگران خودباورتر ،سازش یافته تر بوده و عملکرد تحصیلی نسبتا بالایی داشتند.
بالا بودن میزان فشارهای روانی- تحصیلی موجود در فضای زندگی دانشجویان و کاهش این فشارها می تواند پیامدهایی مانند مشکل تحصیلی به دنبال داشته باشد.مشکلات تحصیلی نشان دهنده عواملی هستند که در آن مرکز توجه درمانی ،مسئله تحصیلی است و نباید آن را عقب ماندگی ذهنی مرتبط دانست(محمدزاده،۱۳۸۵).
ریس و روزا[۲۰۷](۱۹۹۱)بر نمونه ای ۷۵۵نفری فشارزاهای اصلی زندگی و نشانه شناسی در آنها را بررسی کردند.این نمونه به سوالات فشارزاهای اصلی خانوادگی و سلامت روانی پاسخ دادند.نتایج نشان داد که افرادی که مشکلاتی در زمینه والدین دائم الخمر و تجارب چندگانه فشار یا والدین مطلقه داشتند فشاربیشتری را نسبت به کسانی که این تجارب را نداشتند تجربه می کردند.
یافته های تحقیق مالاتی و پارولکار[۲۰۸](۱۹۹۲)نشان می دهد که بین فشارزاهای دانشجویی و سلامت عمومی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد.
نویل و منجی[۲۰۹](۱۹۸۸)در تحقیقی نشان دادند که بین سلامت عمومی وفشارزاهای روانی – تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دادر به این معنی که کسانی که از سلامت عمومی کمتری برخوردارند فشار روانی را در مقایسه با افراد عادی به میزان بیشتری دریافت می کنند.
کان و کوین[۲۱۰](۱۹۷۰) در پژوهشی نتیجه گرفتند که فشارزاهای روانی – تحصیلی عامل ایجادکننده بیماری های روانی و در نتیجه منجر به کاهش سلامت روان می شوند.
نتایج استوارد و جو در مورد۱۲۱ دانشجو نشان داد که روحیه مذهبی به صورت چشمگیری با سلامت روان و سازگاری در ارتباط است و افرادی که خود را بیش از همه مذهبی می دانند از دیگران سازگارترند و بالاترین عملکرد تحصیلی را دارند.
مطالعه ای که توسط برگن ،ماستر و ریچارد[۲۱۱] در سال ۱۹۸۷ انجام شد بیانگر آن است که مذهب درونی با عملکرد مثبت افراد و سازگاری آنها رابطه مثبت و با میزان اضطراب در بین دانشجویان ارتباط منفی دارد.
رفعتی ،شریف،احمدی و شفیعی(۱۳۸۳)،در تحقیق خود تحت عنوان تاثیر وضعیت بهداشت روانی دانشجویان بر پیشترفت تحصیلی آنان نشان داده اند که از نظر وضعیت سلامت روانی ،۸/۲۵ درصد واحدها دارای سلامت روانی خوب ،۳/۴۹ درصد متوسط و ۸/۲۴ درصد وضعیت سلامت روانی نامناسبی داشته اند.همچنین تفاوت معدل پایان ترم گروهی که سلامت روانی خوب داشته اند در مقایسه با گروهی که وضعیت روانی آنان نامناسب ارزیابی شده است،معنی دار می باشد(p=./05).
ادهم وهمکاران (۱۳۸۷)،در تحقیق خود تحت عنوان بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی۸۷-۸۶دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به این نتیجه رسیده اند که در بعد نشانه های جسمانی ۷/۱%،اضطراب وبی خوابی۳/۲%،عملکرد اجتماعی۳/۴%و افسردگی شدید۲%دانشجویان مشکل داشتند. همچنین بر اساس نقطه برش ۲۳، ۷/۲۲% دانشجویان مشکوک به اختلال روانی بوده اند .
پولادی ری شهری (۱۳۷۴)در تحقیقی به این نتیجه رسید که بین عوامل فشارزای روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان همبستگی منفی وجود دارد وهمبستگی چندمتغیری بین عوامل فشارزای روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان از همبستگی انفرادی این عوامل بیشتر است.
درتحقیقی در بین دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و پیام نور شهرستان مرند رابطه بین متغیر پیشرفت تحصیلی با جهت‌گیری مذهبی در سطح P<0.01 مثبت بود.( حبیب‌وند،۱۳۸۹)
براساس یافته های حاصل از تحقیقی با عنوان رابطه فشارزاهای تحصیلی،تفکرات نذهبی و سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ؛مشاهده شد که بین تفکرات مذهبی و عملکرد تحصیلی دانشجویان(دختر و پسر)رابطه وجود دارد همچنین یافته های این تحقیق نشان داد که بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان (دختر و پسر)رابطه مثبت معناداری وجود دارد(علیرضا حیدری،۱۳۸۷).
رفعتی ،شریف،احمدی و شفیعی(۱۳۸۳)،در تحقیق خود تحت عنوان تاثیر وضعیت بهداشت روانی دانشجویان بر پیشترفت تحصیلی آنان نشان داده اند که از نظر وضعیت سلامت روانی ،۸/۲۵ درصد واحدها دارای سلامت روانی خوب ،۳/۴۹ درصد متوسط و ۸/۲۴ درصد وضعیت سلامت روانی نامناسبی داشته اند.همچنین تفاوت معدل پایان ترم گروهی که سلامت روانی خوب داشته اند در مقایسه با گروهی که وضعیت روانی آنان نامناسب ارزیابی شده است،معنی دار می باشد(p=./05).
ادهم وهمکاران (۱۳۸۷)،در تحقیق خود تحت عنوان بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۸۷-۸۶دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به این نتیجه رسیده اند که در بعد نشانه های جسمانی ۷/۱%،اضطراب و بی خوابی ۳/۲%،عملکرد اجتماعی ۳/۴%و افسردگی شدید ۲%دانشجویان مشکل داشتند.همچنین بر اساس نقطه برش ۲۳، ۷/۲۲% دانشجویان مشکوک به اختلال روانی بوده اند .
به منظور یافتن متغیرهای پیش بینی کننده افتراقی برای عملکرد تحصیلی دانشجویانی که با پیشینه های متفاوت اجتماعی به دانشکده وارد می شوند،پژوهشی در استرالیا انجام شده است.نتایج پژوهش مذکور نشان دادند که بین نوع دبیرستان انتخاب شده برای تحصیل و عملکرد تحصیلی در سال اول دانشکده ارتباط وجود دارد،اما بین عملکرد دانشجو براساس نوع شغل پدر و کشور محل تولد ارتباط معنی داری یافت نشد(وست لئو۱۹۸۵).
در پژوهش دیگری بهمنی گزارش کرده است که کیفیت زندگی دانشجویانی که معدل درسی آنها «د» می باشد از واجدین معدل های «الف» و«ب»طور معنا داری کمتر است. در رابطه با عملکرد تحصیلی او دریافت که در بین گروه نمونه ،وضعیت دانشجویان مجرد از متاهل ،غیرشاغل از شاغل ها ،دخترها از پسرها ،دانشجویان سهمیه آزاد از سایر سهمیه ها بهتر بوده است. در عین حال او گزارش کرده است که رابطه مثبتی بین عملکرد تحصیلی و جایگاه اقتصادی و اجتماعی گروه دانشجویان مورد بررسی اش وجود داشته است.
در پژوهش بهمنی گزارش شده است که نگرش دینی دانشجویان گروه نمونه (۳۷۰۰نفر)بر اساس مقیاس مورد استفاده در حد متوسط بوده و نسبت نمرات خیلی بالا و یا بسیار پایین در مجموع کمتر از ۲۵%افراد را تشکیل داده اند .در عین حال او گزارش کرده است که نمرات نگرش دینی دانشجویان متاهل از مجردین و شاغلین از غیر شاغلین بیشتر بود .اگر چه در پژوهش مذکور رابطه معنی داری بین نگرش دینی با مقیاس کلی کیفیت زندگی مشاهده نشد.لیکن همبستگی بین نگرش دینی و یکی از خرده مقیاس های کیفیت زندگی به نام خرده مقیاس کیفیت زندگی به نام خرده مقیاس «رشد فردی»مثبت گزارش شده است .
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱٫مقدمه
دراین فصل، نخست طرح پژوهش و سپس جامعه آماری و روش نمونه گیری معرفی می شود. پس از آن ابزارهای به کاربرده شده جهت گردآوری داده های پژوهش به همراه روشها و ویژگیهای روان سنجی آنها به طورکامل معرفی شده و در نهایت، مراحل اجرای پژوهش حاضر و روش های آماری مورد استفاده جهت تحلیل داده ها مورد بررسی قرار گرفته اند.
۳-۲-روش تحقیق:
طرح تحقیق توصیفی است که به شیوه ای پیمایشی اطلاعات جمع آوری شده است.معمولا تحقیق پیمایشی به منظور کشف واقعیتهای موجود یا آن چه که هست انجام می شود.به عبارت دیگر، این روش پژوهش به منظور توصیف یک جامعه تحقیقی در زمینه توزیع یک پدیده معین انجام می شود(دلاور،۱۳۸۵).تحقیق زمینه یابی یا پیمایشی روشی برای بررسی ماهیت ویژگیها وادراک های شخصی (نگرشها- باورداشتهاو عقاید ) مردم از طریق تجزیه وتحلیل پاسخ به پرسشهایی است که تدوین شده اند(پاشا شریفی،۱۳۸۶).در این گونه تحقیقات هدف از انجام پژوهش ،توصیف عینی واقعی ومنظم خصوصیات یک موقعیت یایک موضوع می باشد؛ به عبارت دیگر پژوهشگر در اینگونه تحقیقات سعی می کند تا “آنچه هست” را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد(نراقی،۱۳۷۶). به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری رامی توان با توجه به دو ملاک الف) هدف تحقیق ب) نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد (سرمد و بازرگان ۱۳۸۷). بر این اساس هدف پژوهش حاضر کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی(غیر آزمایشی) از نوع همبستگی می باشدکه در آن رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد. روش همبستگی بدین معناست که پژوهشگر با حداقل دو متغیر سروکار دارد و علاقمند است که رابطه بین آن ها را مورد بررسی قرار دهد. شیوه همبستگی نشان می دهد که تغییر در یک متغیر، تا چه اندازه به تغییر در متغیر دیگر بستگی دارد. بررسی های همبستگی با تعیین رابطه های موجود بین متغیرها سروکار دارد. برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه گیری متغیرها، شاخص های مناسبی اختیار می شود. این شاخص ها در فصل تحلیل داده ها تشریح شده است.
از آنجا که در اکثر تحقیقات همبستگی چند متغیری از مقیاس فاصله ای با پیش فرض توزیع نرمال چند متغیری برای اندازه گیری متغیرها استفاده می شود، لذا ضریب همبستگی محاسبه شده در این گونه تحقیقات ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون یا به طور خلاصه ضریب همبستگی پیرسون است. در این پژوهش به بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و سلامت روان با کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی ،با بهره گرفتن از سوالات پرسشنامه هاو معدل دانشجویان پرداخته شده و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری در فصل های بعدی عنوان شده است.
در این طرح، جهت گیری مذهبی و سلامت روان ، متغیر مستقل (متغیر پیش بین)، و کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی، متغیر وابسته (متغیر ملاک) است. در این پژوهش، نقش جهت گیری مذهبی و سلامت روان را در پیش بینی کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان، مورد بررسی قرار گرفته است.
۳-۳-جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته های گروه پزشکی(پزشکی ودندانپزشکی) ،ورودی های مهرماه۹۱به قبل مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان(شهر بندرعباس و قشم-شعبه بین الملل) می باشد که درمهرماه سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱و قبل از آن به تحصیل اشتغال داشته و نمونه تحقیق از این جامعه انتخاب شده است.جهت برآورد حجم نمونه از جدول مورگان[۲۱۲] استفاده شده است. از این جدول در مواردی استفاده می شود که واریانس جامعه واحتمال موفقیت یا عدم موفقیت متغیر مشخص نباشد، در نتیجه نتوان ازفرمول های آماری برای برآورد حجم نمونه استفاده کرد.این جدول بیش ترین حجم نمونه را تولید می کند که حجم برآورد شده توسط فرمول کوکران است.برای استفاده از این جدول باید به تعداد زیر گروه ها و یا گروه های مقایسه ای در تعیین کردن اندازه نمونه کافی، توجه شود. بدین معنی که اندازه نمونه برای هر زیر گروه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا به یک تخمین قابل قبول دست پیدا کرد. در نتیجه لازم است در این فرمول، با هر زیر گروه به عنوان یک جمعیت رفتار شود و برای معین کردن اندازه نمونه پیشنهاد شده برای هر زیر گروه از جدول استفاده شود. سپس از تکنیک نمونه گیری تصادفی درون هر زیرگروه استفاده شود (مورگان و کرجسی[۲۱۳]، ۱۹۷۰).
با توجه به حجم دانشجویان گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان(۹۳۳نفر) و با بهره گرفتن از جدول مورگان حجم نمونه برآورد شده با پذیرش (P<0/05) خطا، در مجموع حجم نمونه برابر با ۲۷۰ نفر تعیین گردید که برای جلوگیری از افت آزمودنی ها نمونه نهایی بالغ بر ۲۹۵ نفر در نظر گرفته شد.
جهت نمونه گیری در دانشکده ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی استفاده شده است. نمونه گیری به این صورت انجام گرفته است که ابتدا از میان سه دانشکده پزشکی،دندانپزشکی و شعبه بین الملل قشمبه صورت تصادفی از بین ۹۳۳نفر شاغل به تحصیل که از ترم دوم به بعد (ورودی مهر ۹۱به قبل) انتخاب صورت گرفته است. حجم نمونه ۲۹۵ نفر می باشد.دانشجویانکه در محل کلاسهای تئوری و زمان حضور در بالین در محل بیمارستانها در طی شش ماه از آذرماه۹۲ لغایت اردیبهشت ماه۹۳ به روش نمونه گیری تصادفی ؛توزیع و جمع آوری پرسشنامه های پژوهش صورت گرفته است. تمام نمونه ها بدون محدودیت از نظر سن، جنس، وضعیت اقتصادی، وضعیت تأهل، و سابقه بیماری جسمی و روانی در طرح پذیرفته شدند. برخی از پرسشنامه ها که کامل نبوده و احتمال بی دقتی در تکمیل آنها می رفت از پژوهش حذف گردیده و مابقی نمونه ها به تعداد ۲۹۵ نفر در تحلیل قرار گرفتند.۳۲ پرسشنامه به دلیل عدم پاسخگویی مناسب از تجزیه و تحلیل نهایی حذف شدند.
۳-۴-ابزار تحقیق
ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه ی جهت گیری مذهبی آلپورت وراس[۲۱۴](،۱۹۵۰)، پرسشنامه ی پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هلر(GHQ)-فرم ۲۸ سوالی و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی-۲۵سوالی سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL-BREF) که مشخصات هر یک از پرسشنامه های یاد شده و ویژگیهای روانسنجی هر یک در ادامه مطالب فصل ارائه شده است.
۱-۴-۱-پرسشنامه جهت گیری مذهبی :
اندازه گیری رابطه بین مذهب و پدیده های روانشناسی به آغاز قرن اخیر برمی گردد(گورساج ،۱۹۸۹ به نقل از مختاری ، ۱۳۷۹) در سالهای اخیر محققین حوزه روانشناسی مذهب در تلاش بوده اند تا الگوهای مناسبی برای اندازه گیری پدیده های روانشناختی در ارتباط با بعد معنوی انسان بیابند (گورساچ ،۱۹۸۹ ).
مقیاس جهت گیری مذهبی آلپورت:آلپورت و راس در سال ۱۹۵۰برای اندازه گیری جهت گیری های مذهبی یک مقیاس ۲۰گزینه ای ساخت که ۱۱گزینه آن به جهت گیری بیرونی و۹گزینه آن به جهت گیری درونی اشاره می کند، تهیه کردند.بعد از آن روانشناسی به نام فگین[۲۱۵]یک نسخه۲۱گزینه ای از مقیاسE(برونی)وI(درونی) از روی مقیاس آلپورت ساخت.برای سنجش روایی این آزمون در ایران ،این آزمون در سال ۱۳۷۸ترجمه و هنجاریابی شد و سپس توسط متخصصان مختلف بازنویسی های متعدد بر روی آن انجام گرفت تا متناسب با بافت فرهنگی و مذهبی ایران باشد.گزینه های این آزمون برحسب مقیاس لیکرت[۲۱۶]تنظیم گردیده است .در این پرسشنامه سوالات ۱تا۱۲جهت گیری مذهبی بیرونی و سوالات۱۳الی ۲۱ جهت گیری مذهبی درونی را می سنجند .نمره گذاری برای جهت گیری مذهبی بیرونی بدین شرح است:کاملا مخالفم(۰)تقریبا مخالفم(۱)تقریبا مخالفم(۲)و کاملا مخالفم(۳)می باشد.برای جهت گیری درونی نیز مانند جهت گیری بیرونی کدگذاری شده و گزینه های در مورد من کاملا نادرست است(۰)،در مورد من تقریبا نادرست است(۱)،در مورد من تقریبا درست است(۲)،در مورد من کاملا درست است(۳)؛گزینه تقریبا همیشه(۴)،اغلب موارد(۳)،بعضی مواقع(۲)،بندرت(۱)؛گزینه های هرگز(۰)بندرت(۱)،معمولا(۲) واغلب (۳) .
جان بزرگی(۱۳۸۷)که این پرسشنامه را ترجمه و آماده اجرا کرد ،ضریب آلفای کرونباخ آن را برابر با ۷۳/۰ گزارش نموده است.
۳-۴-۱-۱-اعتبار و پایایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...