بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری ‌کرد: سازمانی‌که دارای بعد ثبات در فرهنگ خود باشد برای استقرار مدیریت دانش آماده‌تر و توانمندتر است. یا به عبارت دیگر، بعد ثبات به استقرار مدیریت دانش کمک می‌کند یا برعکس سازمانی که در بعد ثبات ضعیف‌تر باشد در استقرار مدیریت دانش نیز ناتوان‌تر است. در حقیقت، ثبات عبارت است از عدم وقوع مستمر و مکرر حوادث، رفتارها و تحرکاتی که کارکرد منظم یک نظام را مورد تردید قرار دهد. در واقع، ثبات اساس تداوم حیات و سلامت هر سیستم زنده- اعم از سازمان‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامهای دولتی و … است. بدون ثبات هیچ نظامی نمی‌تواند به درستی برنامه‌ریزی کند (شمس، ۱۳۸۳).
دانلود پایان نامه
بر اساس نتیجه به دست آمده می‌توان گفت که هر اندازه مسئولان در برابر اشتباهات کارکنان تا حد امکان گذشت و بردباری نشان دهند و افراد در موقعیت‌های مخاطره آمیز و متضاد توانایی انجام عمل درست را داشته باشند بهتر و مؤثرتر به کسب و خلق دانش جدید تشویق می‌شوند و راحت‌تر می‌توانند دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهند.
نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه‌ی اخص‌۸:
بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی دو متغیری مشخص گردید که میان معنویت و باورهای دینی و مدیریت دانش یک رابطه مستقیم مثبت قوی در سطح معناداری ۰۱/۰ وجود دارد.
بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری‌کرد: سازمانی‌که برای بعد معنویت و باورهای دینی اهمیت زیادی در فرهنگ خود قائل باشد برای استقرار مدیریت دانش آماده‌تر و توانمندتر است. یا به عبارت دیگر، بعد معنویت و باورهای دینی به استقرار مدیریت دانش کمک می‌کند یا برعکس سازمانی که در بعد معنویت و باورهای دینی ضعیف‌تر باشد در استقرار مدیریت دانش نیز ناتوان‌تر است. براساس نتیجه بدست آمده هر اندازه در سازمان‌ها به مسائل معنوی و باورهای دینی بیشتر پرداخته شود کارکنان بیشتر و بهتر به سمت کسب و خلق دانش سوق داده می‌شوند. این بعد یکی از مهمترین ابعادی می‌باشد که بعلت تفاوت فرهنگی کشور اسلامی ما با دیگر کشورها کمتر به آن پرداخته شده و می‌تواند کمک شایانی به بحث استقرار مدیریت دانش در سازمان‌های کشور‌های اسلامی بنماید.
نتیجه‌گیری از آزمون فرضیه‌ی اهم:
بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی دو متغیری مشخص گردید که میان فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش یک رابطه مستقیم مثبت قوی در سطح معناداری ۰۱/۰ وجود دارد.
به طور کلی بر اساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین عوامل فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش چنین استنباط می‌گردد که همه عوامل فرهنگ سازمانی شامل(رقابت پذیری، مسئولیت اجتماعی، حمایت‌گری، نوآوری، تأکید بر پاداش، جهت گیری عملکرد، ثبات و معنویت) با استقرار مدیریت دانش همبستگی مثبت و معنی‌دار داشته است. ضریب همبستگی موجود نشان می‌دهد که در سازمان مورد نظر، فرهنگ سازمانی نقش مهمی در برقراری مدیریت دانش دارد و هر اندازه فرهنگ سازمانی قوی و حمایتی باشد، استقرار مدیریت دانش نیز با موفقیت صورت خواهد گرفت و بنابراین می‌توان گفت که فرهنگ سازمانی به عنوان شخصیت و شالوده اساسی سازمان نقش اساسی در برقراری یک سیستم مدیریت دانش موفق دارد و سازمان برای این‌که بتواند به طور مؤثری دانش سازمان را نظم بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد ابتدا باید به فرهنگ سازمانی توجه کند و روش‌ها و اصول مورد استفاده برای برقراری سیستم دانایی را با فرهنگ سازمانی منطبق سازد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نیز همسو با نتایج این تحقیق است و یافته‌های پژوهش را مورد توجه قرار می‌دهند.
نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن است که بین متغیرهای مستقل تحقیق، معنویت و باورهای دینی بیشترین تاثیر را روی مدیریت دانش دارا می‌باشند.
نتایج حاصل از مبانی نظری تحقیق
از دیدگاه علمی و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل و بررسی مبانی نظری تحقیق، فرهنگ سازمانی، به عنوان “مجموعه ارزش‌ها، باورها و اعتقادات مشترک اعضای سازمان” یک عامل کلیدی در موفقیت مدیریت دانش است و می‌تواند بر روی فرآیندهای مدیریت دانش تأثیر گذارد. دانش در صورتی می‌تواند به طور موثر در سازمان خلق و تسهیم شود، که مورد حمایت فرهنگ سازمان قرار گیرد. ترویج فرهنگ تسهیم، همکاری، اعتماد و یادگیری در سازمان نقش بسزایی در تسهیل خلق و انتقال دانش در سازمان دارند.
پیشنهاد‌ات
الف - پیشنهادهای مبتنی بر یافته‌های تحقیق یافته‌های پژوهش نشان داد که جهت‌گیری عملکرد نقش مهمی در کسب و توسعه دانش دارد بنابراین سازمان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) می‌تواند با تأکید بر نتایج، سازماندهی مناسب وظایف و داشتن انتظارات بالا از عملکرد افراد، آن‌ها را به کسب دانش جدید و توسعه و اشاعه آن در سازمان ترغیب نماید.
ب- یافته‌ها نشان می‌دهد که رقابت‌پذیری سازمان نقش مهمی در استقرار مدیریت دانش دارد، بنابراین سازمان مورد نظر می‌تواند با تأکید بر کیفیت کار و تشویق افراد به انجام کارها با کیفیت بهتر در این راه گام‌هایی بردارد.
ج - حمایت مدیریت بر اساس نتیج تحقیق و پیشینه پژوهش نقش مهمی در کسب دانش جدید دارد و در سازمان مورد نظر اگر چه مدیریت از کارشناسان و کارکنان در انجام کارها تا حدی حمایت می‌کند اما نگرش به آن‌ها به عنوان کلید اصلی موفقیت وجود ندارد. بنابراین مدیریت سازمان با پشتیبانی از افراد در مواقعی که آنها اشتباه می‌کنند و شنیدن و عمل کردن به انتقادات و پیشنهادات آنها و تشویق افراد به اظهار نظر در مورد مشکلات سازمان، آنها را به کسب دانش جدید و اشاعه آن در سازمان ترغیب می‌کند.
د - نتایج پژوهش نشان داده است که افراد تا حد زیادی از عضویت در سازمان راضی هستند و سازمان را هویت خود می دانند و مدیریت سازمان بایستی با ایجاد همسویی میان اهداف کارکنان و اهداف سازمان و تقدیر از افراد در مواقع مورد نیاز و ایفا یک نقش حمایتی از افراد این روند را بهبود بخشند و افراد را به کسب دانش جدید و تسهیم آن با کل سازمان تشویق کند.
ه - نتایج پژوهش نشان می‌دهد که انجام کارها به صورت سیستمی و همکاری میان افراد در اجرای یک سیستم مؤثر مدیریت دانش نقش مهمی دارد. سازمان می‌تواند با تشویق افراد به تیم‌گرایی و همکاری با یکدیگر در امور و ترویج فرهنگ مشارکتی در سازمان و تقدیر از افراد در قبال کار گروهی و تیمی به بهبود این فرایند کمک کند.
و - سرعت سازمان در جذب افراد شایسته و صاحب دانش مورد نیاز سازمان و همچنین به کارگماری افراد در مشاغل تخصصی و پشتیبانی از ان ها در برقراری مؤثر مدیریت دانش به سازمان کمک می‌کند.
ز- نتایج تحقیق نشان می‌دهد که وجود یک سیستم پاداش دقیق بر اساس عملکرد و شایستگی افراد در برقراری یک سیستم مؤثر مدیریت دانش کمک می‌کند، بنابراین برقراری یک سیستم پاداش که مبتنی بر قابلیت‌های افراد و عملکرد آن‌ها باشد در سازمان ضروری به نظر می‌رسد و برعکس ان نیز موجب سرخوردگی و نامیدی در افراد می‌گردد .
ح- نتایج تحقیق نشان می‌دهد معنویت، توجه به مسائل دینی و مذهبی و انجام وظایف شرعی موجب تشدید احساس مسئولیت و میل به پیشرفت وتعالی درکارکنان می‌شود و افراد را به سمت استقرار مدیریت دانش سوق می‌دهد. بنابراین سازمان باید جهت انجام فرایض دینی و مذهبی، آشنایی با تکالیف شرعی، ولایت مداری و آموزش فریضه امر به معروف و نهی از منکر بصورت صحیح و منطقی زمینه‌های لازم را برای کارکنان فراهم سازد.
ت - با توجه به اینکه نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی رابطه مؤثر و قوی با مدیریت دانش دارد و از آن‌جایی که وضعیت فرهنگ سازمانی در سازمان مزبور نسبتاً خوب است لذا توصیه می‌گردد با مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی، شاخصه‌های فرهنگی مفید و مؤثر بر مدیریت دانش حفظ و تقویت گشته و شاخصه‌هایی که نامطلوب و غیر مؤثر بودند تغییر یا اصلاح شوند.
پیشنهاد برای پژوهش‌های آتی
الف-تاثیر شاخص معنویت و باورهای دینی بر مدیریت دانش، از طریق یک تحقیق آزمایشی مورد ارزیابی قرار گیرد و نتایج حاصل با نتایج این تحقیق مقایسه و یکی بودن گفته با عمل بررسی شود.
ب-با وجود فرهنگ غنی اسلامی و تمدن باستانی کشورمان دلیل عدم پیشرفت لازم در استقرار مدیریت دانش در سازمان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
موانع و محدودیت‌های تحقیق
محدودیت‌ها به عنوان یک واقعیت، حرکت به سوی هر هدفی را کند می‌نمایند. مشکلات، موانع و محدودیت‌هایی که برسر راه این پژوهش وجود داشت عبارتند از:
الف- آشنا نبودن برخی از اعضای نمونه آماری با مفاهیم فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش و برخی واژه‌های تخصصی که با انجام جلسات توجیهی و توضیحات لازم به هنگام پخش پرسش‌نامه تا حدی رفع گردید.
ب-تاخیر در پاسخ و یا عدم پاسخ به تعدادی از پرسش‌نامه‌های توزیع شده نیز در طولانی شدن این پژوهش تاثیر بسیاری داشته است.
ج-گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) سازمانی زیر مجموعه وزارت دارایی در رابطه با مسایل مالیاتی کشور می‌باشد. به همین جهت در برقراری ارتباط با کارکنان سازمان، دارای محدودیت های خاص خودش می‌باشد.
خلاصه فصل پنجم
در این فصل ضمن بیان تایید فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی، در خصوص نتایج بدست آمده بحث شد و با نتایج تحقیقات سایر محققین مقایسه شد. سپس پیشنهادات کاربردی بر اساس فرضیات تحقیق به سازمان مورد مطالعه و محقیقن آتی ارائه شد. در نهایت، به محدویت‌های پژوهش نیز اشاره گردیده است.

ضمیمه و پیوست‌
پرسش‌نامه (پیوست الف)
بسمه تعالی
احتراماً، پرسش‌نامه‌ای که پیش روی شماست جهت بررسی رابطه بین عوامل فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانش در گمرگ فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) می‌باشد. نظرات شما خبرگان گرامی ما را در انجام هر چه بهتر این تحقیق یاری خواهد رسانید. از آن جایی که اطلاعات این پرسش‌نامه‌ صرفاً در جهت اهداف علمی به کار گرفته خواهد شد نیازی به ذکر نام پاسخ دهنده و نام قسمت نمی‌باشد و پژوهش‌گر خود را مکلَّف می‌داند که اطلاعات مندرج در پرسش‌نامه را محرمانه تلقی نموده و هیچ‌گونه استفاده‌ی غیرعلمی از آن به عمل نیاورد. لطفا برای هر سوال یک گزینه را با علامت انتخاب نمایید.
‌از این که حوصله به خرج می‌دهید و با دقت کامل به سئوالات جواب می‌دهید متشکرم و از خداوند منان برای شما آرزوی توفیق روز افزون دارم.
با تقدیم احترام
جنس: زن مرد
تحصیلات: دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس دکتری
رشته و تخصص : مرتبط با موضوع غیر مرتبط با موضوع
سابقه کار: تا ۱۰ سال ۱۱ تا ۲۰ سال ۲۱ تا ۳۰ سال ۳۱ سال به بالا
سن: تا ۳۰ سال ۳۱ تا ۴۰ سال ۴۱ الی ۵۰ سال ۵۰ سال به بالا

 

ردیف مولفه‌های مدیریت دانش خیلی کم کم متوسط زیاد بسیار زیاد
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...