۵-۳) آمار استنباطی:

آمار استنباطی برای استنتاج الگوهای جمعیت از الگوهای نمونه ­ای است که از آن جمعیت بر گرفته شده است (دواس،۱۵۳:۱۳۸۱). همانطور که گفته شد در آمار استنباطی بر پایه احتمالات، ویژگی­های یک جامعه آماری از روی ویژگی­های نمونه آماری استنباط می­ شود. به عبارت دیگر به کمک آمار استنباطی به دنبال پاسخ­گویی به این سؤال هستیم که آیا می­توانیم با اطمینان، نتایج به دست آمده از نمونه آماری را به کل جامعه آماری تعمیم دهیم یا خیر؟ پس کار آمار استنباطی نتیجه ­گیری از شواهد و تعمیم دادن اطلاعات است (گودرزی، ۱۸:۱۳۸۸).
مقاله - پروژه
در این قسمت به آزمون فرضیّه­ها پرداخته می­ شود. به بیانی دیگر، فرضیّه­هایی را که داده ­ها و اطّلاعات آن با روش نمونه گیری گردآوری شده با بهره گرفتن از آزمون­ها و آماره­ های مناسب مورد آزمون قرار می­گیرد. از این رو به تصمیم ­گیری درباره رد یا تأیید فرضیّه­ها در خصوص قابلیت تعمیم نتایج به دست آمده به کلّ جامعه­ آماری می­پردازیم.

۵-۳-۱) رابطه‌ی بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی با باروری و ایده‌آل باروری زنان

فرضیّه اول: بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی با باروری و ایده‌آلهای باروری زنان رابطه وجود دارد.معمولا انتظار می‌رود زنان با پایگاه اقتصادی اجتماعی بالاتر باروری کم‌تری داشته باشند. از این رو هر دو متغیر در سطح سنجش فاصله‌ای و از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. جدول ۵-۱۸ رابطه‌ی بین این دو متغیر را نشان می‌دهد.
جدول ۵-۱۸) رابطه‌ی بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی با باروری و ایده‌آل باروری زنان

 

 

شاخص آماری

 

پایگاه اقتصادی اجتماعی

 

 

 

باروری

 

ایده‌آل باروری

 

 

 

ضریب ‌همبستگی پیرسون

 

۴۰۴/۰-

 

۱۹۴/۰-

 

 

 

سطح معناداری

 

۰۰۰/۰

 

۰۰۰/۰

 

 

 

نتایج جدول ۵-۱۸ نشان می­دهد که رابطه­ بین این دو متغیّر برای زنان معنی­دار است. می‌توان گفت که با اطمینان ۹۹/۰ و سطح خطای کوچک­تر از ۰۱/۰ بین پایگاه اقتصادی اجتماعی با باروری ایده‌آل باروری زنان رابطه­ وجود دارد. از طرفی، مقدار این رابطه برای باروری ۴۰۴/۰- برای ایده‌آلهای باروری زنان ۱۹۴/۰- و به صورت معکوس (منفی) می­باشد. بدین معنی که با افزایش پایگاه اقتصادی اجتماعی زنان باروری و ایده­آل­های باروری­شان پایین خواهد رفت. بر اساس این نتایج فرضیّه­ی مذکور مورد تأیید قرار می­گیرد.

۵-۳-۲) میانگین باروری زنان و نتایج آزمون T بین ترجیح جنسی با باروری و ایده‌آل باروری

فرضیّه دوم: بین ترجیح جنسی با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد.ترجیح جنسی از متغیّرهایی است که می ­تواند بر باروری و ایده­آل­های باروری زنان تأثیرگذار باشد. بر اساس فرضیّه­ی دوّم انتظار بر این بود بین باروری و ایده­آل­های باروری زنان و ترجیح جنسی رابطه­ مثبت و مستقیمی وجود داشته باشد. به طوری که انتظار می­رود زنان گرایش بیش­تری به ترجیح جنسی فرزند پسر بر دختر داشته باشند. بر این اساس، برای آزمون رابطه­ بین باروری و ایده­آل­های باروری زنان در سطح سنجش فاصله‌ای و گرایش به ترجیح جنسی در سطح سنجش اسمی از آزمون T مستقل استفاده شد. جدول ۵-۱۹ رابطه­ بین این دو متغیّر را نشان می­دهد.
جدول ۵-۱۹) میانگین باروری زنان و نتایج آزمون T بین ترجیح جنسی با باروری و ایده‌آل باروری

 

 

متعیّر مستقل

 

متغیّر وابسته

 

گویه ها

 

میانگین

 

درجه آزادی

 

مقدار T

 

سطح معناداری

 

 

 

ترجیح جنسی

 

باروری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...