CORE = چنانچه تعدیل گزارشات مالی در برگیرنده حساب های اصلی (درآمد- بهای تمام شده و هزینه های جاری عملیاتی) باشد مقدار ۱ و چنانچه تعدیل به خاطر حساب های اصلی نباشد مقدار ۰ را می گیرد.
MAT = تفاوت جمع سود اصلی گزارش شده (قبل از تعدیل) و جمع سود تعدیل شده در تمام سال ها تقسیم بر جمع دارایی ها (در سال قبل از سال تعدیل)
PERVAS = نشان دهنده تعداد گروه حساب­های اصلی که در تعدیل تحت تاثیر قرار گرفته اند. (تعداد ۷ گروه اصلی وجود دارد که در صفحه ۹۵ موجود است)
YEARS = نشان دهنده اصرار بر تعدیل گزارش است و با تعداد سال­هایی که گزارشات در طول دوره تحقیق تعدیل شده است اندازه ­گیری می شود (این مقدار برای گزارشات فصلی- سه ماهه، ۲۵% است)
دانلود پایان نامه
SIZEMAT = حاصل­ضرب بین اندازه شرکت (لگاریتم طبیعی ارزش دفتری دارایی­ های شرکت در سال ماقبل تعدیل) و اندازه تغییرات سود (MAT)
LEVMAT = حاصل­ضرب بین نسبت بدهی های بلند مدت به جمع دارایی ها (بر اساس ارزش دفتری در پایان سال ماقبل تعدیل) و اندازه تغییرات در سود (MAT).
PRIORRET = بازده حاصل از خرید و فروش در ۱۲۰ روز قبل از تاریخ تعدیل (روز ۱۲۰- تا ۱- )
AUDCHANGE = چنانچه شرکت در سال تعدیل گزارش تغییر حسابرس داشته عدد یک و در غیر این صورت عدد صفر.
EQ = بیانگر کیفیت سود می­باشد که بر اساس دو کیفیت اقلام تعهدی تعدیل شده مدل دی چو و دی شف (۲۰۰۲) (DDEQ) و یا اسلوان (۱۹۹۶) اندازه ­گیری می­ شود.
۳-۶- قلمرو تحقیق
۳-۶-۱- قلمرو زمانی
بدیهی است در پژوهش­ها و تحقیقات علمی داده‌ها و اطلاعاتی نیاز می‌باشد که با دقت و صحت بیشتری همراه باشد. برای این منظور یک دوره نسبتا طولانی مدت انتخاب شد. دوره زمانی مورد مطالعه در این تحقیق، دوره هشت ساله ۱۳۸۳-۱۳۹۰ می‌باشد.
۳-۶-۲- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق شامل بورس اوراق بهادار تهران و شرکت­های پذیرفته شده در آن می­باشد.
۳-۶-۳- قلمرو موضوعی
موضوع این پژوهش، تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه ­گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد.
۳-۷- نمونه آماری
جامعه آماری به مجموعه ­ای از اشیاء، اشخاص، مکان­ها، رویدادها و اموری طلاق می­ شود که در یک یا چند صفت مشترک باشند. ممکن است جامعه آماری از نظر تعداد افراد یا مواردی که باید مشاهده شود بزرگ یا کوچک باشد. برای صرفه­جویی در نیروی انسانی، هزینه و وقت و رعایت سایر ملاحظات اجرایی به جای مطالعه در مورد تمام افراد جامعه می­توان نمونه ­ای از افراد جامعه را انتخاب و مورد مطالعه قرار داد. نمونه معمولا گاهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و بیشتر ویژگی­های آن جامعه را داراست. نمونه گیری عبارت است از انتخاب افراد گروه نمونه از میان اعضای یک جامعه تعریف شده آماری براساس اصول و قواعد خاص (آذر، ۱۳۸۳). جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که شرکت­های مزبور دارای تمامی شرایط زیر باشند:
۱) شرکت­هایی که در سال­های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ اقدام به تعدیل گزارش­های مالی خود نموده ­اند.
۲) سال مالی آن­ها منتهی به پایان اسفند ماه باشد.
۳) شرکت­هایی که حداکثر تا تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشند (یعنی قبل از سال ۱۳۸۳ در بورس پذیرفته شده باشند) و نام شرکت در دوره مورد بررسی از بین شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف نشده باشد.
۴) شرکت سرمایه ­گذاری یا واسطه­گری مالی و بیمه نباشد.
۵) در دوره مورد بررسی تغییر دوره مالی نداده باشند.
۶) اطلاعات مالی شرکت برای دوره زمانی تحقیق موجود باشد.
بر این اساس و پس از اعمال محدودیت­های فوق از میان ۵۱۰ شرکت حاضر در بورس تعداد ۱۰۹ شرکت در دوره زمانی ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ شرایط فوق را دارا بوده و تمامی شرکت­ها جهت بررسی انتخاب شده ­اند.
لازم به ذکر است که در برخی از سال­ها اطلاعات مربوط به برخی از متغیرهای مورد بررسی در تحقیق وجود نداشته است. اما برای بقیه سال­ها اطلاعات به صورت کامل برای تمام سال­ها موجود بوده است که اگر به خاطر این مشکل اطلاعات آن شرکت برای همه سال­ها را حذف می­نمودیم حجم نمونه به صورت قابل توجهی کاهش می­یافت و نمونه از وضعیت نرمال خارج می­شد. به این ترتیب برای رفع مشکل فقط اطلاعات همان سال شرکت از بین داده ­ها خارج شدند. از این­رو، حجم داده ­ها از ۸۷۲ سال- شرکت (۱۰۹*۸) به ۵۲۵ سال- شرکت تقلیل یافته است.
۳-۸- ابزار و نحوه گردآوری داده ­ها
در این تحقیق بخشی که برای تدوین مبانی نظری بوده است از طریق روش کتابخانه­ای یعنی مطالعه کتب، مقالات و پایان نامه­ ها انجام گرفته است. بخشی نیز که در ارتباط با متغیرها می­باشدبا استفاده از لوح فشرده و نرم افزارهای موجود استخراج شده است. منبع مورد استفاده برای جمع­آوری داده ­های مورد نیاز، صورت­های مالی شرکت­ها بوده است. داده ­های جمع­آوری شده از طریق نرم افزار Excel اصلاح و طبقه ­بندی شده و تجزیه و تحلیل نهایی نیز به کمک نرم­افزار Spss انجام می­گیرد.
اطلاعات صورت­های مالی نیز از طریق پایگاه­های زیر تأمین می­گردد:

 

    1. نرم­افزار اطاعاتی تدبیر پرداز و رهاورد نوین،

 

    1. صورت­های مالی حسابرسی شده شرکت­های پذیرفته شده در بورس که نزد کتاب­خانه سازمان بورس تهران موجود است،

 

    1. بانک اطلاعاتی جامع شرکت­های پذیرفته شده در بورس (سایت اینترنتی سازمان بورس تهران).

 

همچنین به منظور اطمینان از صحت داده ­های نرم­افزارهای مذکور، به صورت نمونه ­ای اقلامی از این داده ­ها انتخاب و با اقلام واقعی در صورت­های مالی مطابقت داده شده است.
۳-۹- آمار توصیفی
در تحقیق حاضر ابتدا آماره­ های توصیفی برای متغیر­های مدل رگرسیون ارائه می­ شود. این آماره­ها عبارتند از: میانگین، تعداد، حداکثر، حداقل و انحراف معیار. این آماره­ها شمای کلی از تک­تک متغیر­های مدل به دست می­دهد.
۳-۱۰- آزمون­های پیش­فرض رگرسیون
۳-۱۰-۱- آزمون نرمال بودن[۴۳]
برای برآورد مدل تحلیل­گر لازم است تا قبل از پرداختن به تحلیل­های آماری متغیرها، نوع توزیع آن متغیرها را بداند. برای برآورد مدل نهایی تحقیق، از اطلاعات مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته استفاده می­ شود و سپس رگرسیون نهایی مدل برآورد می­گردد. برای این کار لازم است مدل، برآورد شده، سپس به ازاء مقادیر مختلف متغیر مستقل، مقادیر متغیر وابسته برآورد گردد. آزمون کولموگورف، اسمیرنف[۴۴] برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته است.
۳-۱۰-۲- آزمون معنادار بودن
۳-۱۰-۲-۱ آزمون معنادار بودن رگرسیون
برای بررسی معنادار بودن رگرسیون آزمون ANAOVA و آماره F مورد استفاده قرار می­گیرد.
۳-۱۰-۲-۲- آزمون معنادار بودن ضرایب
پس از مشخص شدن معنادار بودن رگرسیون معنادار بودن ضرایب آن حائز اهمیت است. جهت بررسی معنادار ضرایب از آزمونt استفاده می­ شود. توزیع آماره بالا برای نمونه­های بزرگ توزیع نرمال استاندارد است بنابراین ناحیه رد و عدم رد به صورت زیر­خواهد بود:
عدم رد

رد
رد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...