طرح های پژوهشی انجام شده درباره تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکت ها۹۲- ... |
CORE = چنانچه تعدیل گزارشات مالی در برگیرنده حساب های اصلی (درآمد- بهای تمام شده و هزینه های جاری عملیاتی) باشد مقدار ۱ و چنانچه تعدیل به خاطر حساب های اصلی نباشد مقدار ۰ را می گیرد.
MAT = تفاوت جمع سود اصلی گزارش شده (قبل از تعدیل) و جمع سود تعدیل شده در تمام سال ها تقسیم بر جمع دارایی ها (در سال قبل از سال تعدیل)
PERVAS = نشان دهنده تعداد گروه حسابهای اصلی که در تعدیل تحت تاثیر قرار گرفته اند. (تعداد ۷ گروه اصلی وجود دارد که در صفحه ۹۵ موجود است)
YEARS = نشان دهنده اصرار بر تعدیل گزارش است و با تعداد سالهایی که گزارشات در طول دوره تحقیق تعدیل شده است اندازه گیری می شود (این مقدار برای گزارشات فصلی- سه ماهه، ۲۵% است)
SIZEMAT = حاصلضرب بین اندازه شرکت (لگاریتم طبیعی ارزش دفتری دارایی های شرکت در سال ماقبل تعدیل) و اندازه تغییرات سود (MAT)
LEVMAT = حاصلضرب بین نسبت بدهی های بلند مدت به جمع دارایی ها (بر اساس ارزش دفتری در پایان سال ماقبل تعدیل) و اندازه تغییرات در سود (MAT).
PRIORRET = بازده حاصل از خرید و فروش در ۱۲۰ روز قبل از تاریخ تعدیل (روز ۱۲۰- تا ۱- )
AUDCHANGE = چنانچه شرکت در سال تعدیل گزارش تغییر حسابرس داشته عدد یک و در غیر این صورت عدد صفر.
EQ = بیانگر کیفیت سود میباشد که بر اساس دو کیفیت اقلام تعهدی تعدیل شده مدل دی چو و دی شف (۲۰۰۲) (DDEQ) و یا اسلوان (۱۹۹۶) اندازه گیری می شود.
۳-۶- قلمرو تحقیق
۳-۶-۱- قلمرو زمانی
بدیهی است در پژوهشها و تحقیقات علمی دادهها و اطلاعاتی نیاز میباشد که با دقت و صحت بیشتری همراه باشد. برای این منظور یک دوره نسبتا طولانی مدت انتخاب شد. دوره زمانی مورد مطالعه در این تحقیق، دوره هشت ساله ۱۳۸۳-۱۳۹۰ میباشد.
۳-۶-۲- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق شامل بورس اوراق بهادار تهران و شرکتهای پذیرفته شده در آن میباشد.
۳-۶-۳- قلمرو موضوعی
موضوع این پژوهش، تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
۳-۷- نمونه آماری
جامعه آماری به مجموعه ای از اشیاء، اشخاص، مکانها، رویدادها و اموری طلاق می شود که در یک یا چند صفت مشترک باشند. ممکن است جامعه آماری از نظر تعداد افراد یا مواردی که باید مشاهده شود بزرگ یا کوچک باشد. برای صرفهجویی در نیروی انسانی، هزینه و وقت و رعایت سایر ملاحظات اجرایی به جای مطالعه در مورد تمام افراد جامعه میتوان نمونه ای از افراد جامعه را انتخاب و مورد مطالعه قرار داد. نمونه معمولا گاهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و بیشتر ویژگیهای آن جامعه را داراست. نمونه گیری عبارت است از انتخاب افراد گروه نمونه از میان اعضای یک جامعه تعریف شده آماری براساس اصول و قواعد خاص (آذر، ۱۳۸۳). جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که شرکتهای مزبور دارای تمامی شرایط زیر باشند:
۱) شرکتهایی که در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ اقدام به تعدیل گزارشهای مالی خود نموده اند.
۲) سال مالی آنها منتهی به پایان اسفند ماه باشد.
۳) شرکتهایی که حداکثر تا تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشند (یعنی قبل از سال ۱۳۸۳ در بورس پذیرفته شده باشند) و نام شرکت در دوره مورد بررسی از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف نشده باشد.
۴) شرکت سرمایه گذاری یا واسطهگری مالی و بیمه نباشد.
۵) در دوره مورد بررسی تغییر دوره مالی نداده باشند.
۶) اطلاعات مالی شرکت برای دوره زمانی تحقیق موجود باشد.
بر این اساس و پس از اعمال محدودیتهای فوق از میان ۵۱۰ شرکت حاضر در بورس تعداد ۱۰۹ شرکت در دوره زمانی ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ شرایط فوق را دارا بوده و تمامی شرکتها جهت بررسی انتخاب شده اند.
لازم به ذکر است که در برخی از سالها اطلاعات مربوط به برخی از متغیرهای مورد بررسی در تحقیق وجود نداشته است. اما برای بقیه سالها اطلاعات به صورت کامل برای تمام سالها موجود بوده است که اگر به خاطر این مشکل اطلاعات آن شرکت برای همه سالها را حذف مینمودیم حجم نمونه به صورت قابل توجهی کاهش مییافت و نمونه از وضعیت نرمال خارج میشد. به این ترتیب برای رفع مشکل فقط اطلاعات همان سال شرکت از بین داده ها خارج شدند. از اینرو، حجم داده ها از ۸۷۲ سال- شرکت (۱۰۹*۸) به ۵۲۵ سال- شرکت تقلیل یافته است.
۳-۸- ابزار و نحوه گردآوری داده ها
در این تحقیق بخشی که برای تدوین مبانی نظری بوده است از طریق روش کتابخانهای یعنی مطالعه کتب، مقالات و پایان نامه ها انجام گرفته است. بخشی نیز که در ارتباط با متغیرها میباشدبا استفاده از لوح فشرده و نرم افزارهای موجود استخراج شده است. منبع مورد استفاده برای جمعآوری داده های مورد نیاز، صورتهای مالی شرکتها بوده است. داده های جمعآوری شده از طریق نرم افزار Excel اصلاح و طبقه بندی شده و تجزیه و تحلیل نهایی نیز به کمک نرمافزار Spss انجام میگیرد.
اطلاعات صورتهای مالی نیز از طریق پایگاههای زیر تأمین میگردد:
-
- نرمافزار اطاعاتی تدبیر پرداز و رهاورد نوین،
-
- صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای پذیرفته شده در بورس که نزد کتابخانه سازمان بورس تهران موجود است،
-
- بانک اطلاعاتی جامع شرکتهای پذیرفته شده در بورس (سایت اینترنتی سازمان بورس تهران).
همچنین به منظور اطمینان از صحت داده های نرمافزارهای مذکور، به صورت نمونه ای اقلامی از این داده ها انتخاب و با اقلام واقعی در صورتهای مالی مطابقت داده شده است.
۳-۹- آمار توصیفی
در تحقیق حاضر ابتدا آماره های توصیفی برای متغیرهای مدل رگرسیون ارائه می شود. این آمارهها عبارتند از: میانگین، تعداد، حداکثر، حداقل و انحراف معیار. این آمارهها شمای کلی از تکتک متغیرهای مدل به دست میدهد.
۳-۱۰- آزمونهای پیشفرض رگرسیون
۳-۱۰-۱- آزمون نرمال بودن[۴۳]
برای برآورد مدل تحلیلگر لازم است تا قبل از پرداختن به تحلیلهای آماری متغیرها، نوع توزیع آن متغیرها را بداند. برای برآورد مدل نهایی تحقیق، از اطلاعات مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته استفاده می شود و سپس رگرسیون نهایی مدل برآورد میگردد. برای این کار لازم است مدل، برآورد شده، سپس به ازاء مقادیر مختلف متغیر مستقل، مقادیر متغیر وابسته برآورد گردد. آزمون کولموگورف، اسمیرنف[۴۴] برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته است.
۳-۱۰-۲- آزمون معنادار بودن
۳-۱۰-۲-۱ آزمون معنادار بودن رگرسیون
برای بررسی معنادار بودن رگرسیون آزمون ANAOVA و آماره F مورد استفاده قرار میگیرد.
۳-۱۰-۲-۲- آزمون معنادار بودن ضرایب
پس از مشخص شدن معنادار بودن رگرسیون معنادار بودن ضرایب آن حائز اهمیت است. جهت بررسی معنادار ضرایب از آزمونt استفاده می شود. توزیع آماره بالا برای نمونههای بزرگ توزیع نرمال استاندارد است بنابراین ناحیه رد و عدم رد به صورت زیرخواهد بود:
عدم رد
رد
رد
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 06:26:00 ب.ظ ]
|