مطالب با موضوع : ریشه یابی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات ساعات اولیه صبحگاهی و همچنین شناسایی ... |
نقش ادراک و احساس در رانندگی بسیار حائز اهمیت است. همچنین اختلال در حواس می تواند منجر به مشکلات جدی در رانندگی شود.
به عنوان مثال بومیس (۱۹۸۱) به نقل از رستم زاده پس از بررسی داده های مربوط به ۲۰۳۶ تصادف دریافت که علل و عوامل حسی نظیر نگاه کردن اما ندیدن در ۱۷ درصد، حواس پرتی در ۱۶درصد ، بی توجهی در ۶ درصد ، تعبیر و تفسیر غلط و یا برداشت اشتباه در ۵ درصد و سرعت و فاصله نامناسب در ۵ درصد تصادف بوده است.(رستم زاده، ۱۳۷۸، ۷۸)
ویژگیهای رشدی
حسب ویژگی های رشدی میزان خطر پذیری و هیجان خواهی در دوران نوجوانی بیشتر از سایر دوران است.یکی از مهمترین ویژگی این سن خود محوری است. به طوری که نوجوان تجربه های خود را منحصر به فرد دانسته و اعتقاد دارد قوانین حاکم بر اجتماع شامل وی نمی شود. بنابر این اگر با سرعت غیر مجاز رانندگی کند هیچ وقت تصادف نخواهد کرد همین تفکر باعث بروز تصادفها در نوجوانان می گردد.
می کاک[۱۳] (۱۹۹۷) بالاترین سن تصادفها را ۱۷ - ۲۴ سالگی دانسته است.. تصادف شایع ترین علت مرگ و میر در افراد ۱۵ تا ۲۴ سال در ایالت متحده آمریکا است و همین عامل علت شایع مرگ و میر در تمام ایالت متحده حساب می شود. (پورافکاری،۱۳۸۲، ۸۵).
در بررسی سوانح تصادفها در سال ۱۳۸۱ در نیروی انتظامی آشکار گردید که ۸/۴۰درصد از رانندگان دارای سن ۲۰تا ۲۴ سالگی بوده اند (تاجیک،۱۳۸۳، ۵۴).
دوران جوانی: جوانی دوره بین نوجوانی و بزرگسالی است که از سن ۱۸ سالگی شروع و تا سن ۲۵ سالگی خاتمه می یابد.دوره جوانی یکی از دوران مهم زندگی است که با تغییرات جسمانی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و غیره همراه است. جوانان به طور معمول افکار پرشور، تند و تیز و سر نترس دارند زیرا هنوز محدودیت های زندگی را نشناختهاند. جوانان سعی می کنند قدرت و تسلط بزرگترها را از بین ببرند و خود به جای آنان قرار گیرند. رفتار خطرجویی در آنها علاوه بر مصرف دارو، دخانیات و غیره رفتار سانحه پذیر نظیر رانندگی با سرعت و غیره را شامل می شود.اکثر مرگ و میر جوانان در پی تصادف و ۴۰ درصد مرگ و میر آنان ناشی از تصادف میباشد (پورافکاری،۱۳۸۲، ۸۵).
از نظر روان شناختی جوانان دچار دگرگونیهای چشمگیری میشوند که برخی از صاحب نظران این دوران را طوفان و فشار نامیدهاند که از ویژگی های آن تشویش درونی و طغیان است. رشد شناختی در دوران جوانی باعث می شود که جوان مثل گذشته تابع مراجع قدرت نشود. وی از مراجع قدرت نظیر والدین، معلمان و سایر افراد انتقاد می کند بدین خاطر ممکن است چندان توجهی به توصیه های پلیس نداشته باشد زیرا دیگر آنان را فاقد نقص نمی داند.
تفکر خود محوری در جوان باعث بروز حوادث رانندگی می شود به طوری که تصور می کند که قوانین حاکم بر جامعه شامل او نمی شود و اگربا سرعت زیاد رانندگی کند تصادف نخواهد کرد او تصور دارد که هر کاری را می تواند انجام دهد و خود را در مقابل صدمه ها و جراحت ها آسیب ناپذیر می داند. گاهی برخی از جوانان برای جلب توجه دست به مانور و حرکت های غیر عادی در رانندگی می زنند و احساس می کنند که دیگران نظاره گر رفتار آنها هستند بنابر این در رفتارهای اجتماعی سعی در مطرح کردن خویش دارند.
بزرگسالی شامل ۳ دوره جوانی، میان سالی و پیری است. دوره جوانی رشد جسمانی به حداکثر خود میرسد. سن اوج قابلیت ها و توانایی ها در انسان ۳۰ سالگی است ولی با ورود به دوره میانسالی یعنی ۴۰ سالگی به بعد تغییراتی در توان جسمانی به وجود می آید و از این زمان به بعد نیاز به عینک و سمعک پدیدار می شود. سرعت واکنش کاهش یافته و بر خلاف دوران قبل تغییراتی در کارکرد اندامی در بدن به وجود می آید.
نظر به اینکه افراد جوان بیشتر در سوانح اتومبیل درگیر هستند لذا این موضوع اهمیت آموزش مسائل رانندگی را از اوان تحصیل روشن می سازد.زیرا وضع موجود نمایانگر آن است که آموزشی که توسط آموزش گاه های رانندگی داده می شود به هیچ وجه کافی نیست (همان منبع، ۸۵).
یکی از مواردی که در خصوص بی توجهی رانندگان به مقررات وجود دارد ضمانت اجرایی یا پاداش و تنبیهی است که رانندگان در صورت برآوردن یا عدم برآورد انتظارات متقابل نصیبشان خواهد شد.
مطابق نظریه یادگیری اجتماعی که بر کنش متقابل بین افراد تأکید دارد و طی آن فرد برای کنار آمدن با محیط بر اساس الگوهای رفتاری که یا تجربه مسقیم شخصی است و یا به واسطه مشاهده رفتار دیگران تجربه شده است رفتار خود را تنظیم می نماید. این رفتار تا حدودی تعیین کننده پاداش و تنبیهی می باشد که به نوبه خود بر تکرار رفتار اثر می گذارد.با توجه به قوه تشخیص ، فرد سرانجام الگوهای رفتاری موفقیت آمیز را برای انجام دادن انتخاب می کند. مثلا راننده می بیند که بارها از قوانین عبور و مرور تخلف ورزیده و هیچگونه مورد عتاب قانون قرار نگرفته، به ویژه آن که در اوضاع غیر کنترلی و هدایتی چنانچه فرد بخواهد از ضوابط مربوطه پیروی کند به علت در اقلیت بودن معلوم است که به این زودی ها نوبت او نخواهد شد. بنابراین علاوه بر نفوذ قاعده هم رنگی با جماعت بر رفتار فرد، نوعی توجیه درونی در اعمال نیز وجود دارد که به وضعیت بی نظمی در خیابان ها و معابر پر تردد دامن می زند.لذا از این قبیل موارد یکی از توجیحات رانندگان برای انجام تخلفات میباشد (همان منبع، ۸۶).
۲-۹ راه و انواع آن
۲-۹-۱ مشخصات فنی و عمومی راه، وسیله نقلیه و راننده
اجزای هر سیستم حمل و نقل مطابق شکل ۲-۱ شامل انسان[۱۴] ، وسیله نقلیه[۱۵] ، راه و محیط اطراف[۱۶] میباشد. و به طور کلی شناخت ارتباط بین این اجزاء پایهای برای تشریح علت و اثر عواملی است که منجر به بروز تصادف می گردند. بنابر این در طراحی عوامل هندسی شامل طرح راه، وسیله نقلیه و انسان و نیز عوامل غیر هندسی ، شامل اقتصاد ، محیط زیست و اثرات اجتماعی مختلفی وجود دارند که ارتباط بین این عوامل نقش مهمی در شکل و چگونگی وضعیت ترافیک منطقه خواهند داشت (تن زاده ، ۱۳۹۰، ۱۴).
شکل۲-۱ عوامل هندسی تاثیر گذار در جریان ترافیک
راه و محیط اطراف آن به عنوان فاکتوری مهم در تعامل با انسان و وسیله نقلیه همواره در جهت افزایش ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است. به همین علت در تمامی کشورها تحقیقات فراوانی در جهت شناسایی پارامترهای مؤثر بر ایمنی راه انجام شده به طوریکه طرح هندسی راه به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر میزان تصادفات معرفی می گردد.
پارامترهایی همچون نوع و عملکرد راه، عرض و شانه راه، شعاع و طول قوسها، شیب طولی و عرضی مسیر راه و ریسک خطر پذیری[۱۷] (RHR) آن حائز اهمیت میباشند(همان منبع، ۱۴).
۲-۹-۲ طبقه بندی و درجهبندی راه ها[۱۸]
هدف از طبقه بندی و درجهبندی راه ها، تأمین نیازهای طراحی توسط مهندسان و به وجود آوردن الگوهای شخصی برای کلیه دستگاههای اجرایی به منظور یکسان سازی مسیرهای مختلف جهت تعمیر و نگهداری است.
طبقه بندی راه ها بر اساس موقعیت توپوگرافی منطقه شامل راه های هموار، تپه ماهور و کوهستانی میباشد. زمینهای کاملا هموار با شیب متوسط کمتر از ۳٪ را مناطق دشتی مینامند. که در آن راه دارای خاکریزیهائی به بلندی حداکثر ۵/۲ متر و گاهی برشهای کم عمق میباشد.همچنین مناطق ناهموار با شیب متوسط ۳٪ تا ۷٪ را تپه ماهور و مناطق با شیب عمومی زمین بیش از ۷٪ را کوهستانی مینامند. همچنین طبقه بندیهای دیگری را هم می توان اشاره نمود:
۲-۹-۲-۱ طبقه بندی راه های برون شهری
بر اساس مصوبات شورای عالی فنی راه ایران، انواع راه عبارتند از:
- آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی (عریض، درجه یک یا معمولی)، راه فرعی (عریض، درجه یک و درجه دو) و راه روستائی.
۲-۹-۲-۲ طبقه بندی راه های درون شهری
بر اساس آیین نامه وزارت مسکن و شهرسازی عبارتند از :
- راه های شریانی درجه یک (شامل آزاد راه ، بزرگراه و راه های عبوری)
- راه های شریانی درجه دو (شامل شریان اصلی و فرعی) و راه های محلی (شامل محل اصلی یا جمع و توزیع کننده و محلی فرعی ). در ادامه به بررسی و تعریف انواع راه های برون شهری می پردازیم(همان منبع، ۱۴)
- آزاد راه : راهی است که در هر جهت عبور آن حداقل دو خط حرکت جریان ترافیک بوده و ترافیک جهت رفت و برگشت آن کاملا از یکدیگر مجزا و تفکیک شده باشد. در طول مسیر فاقد تقاطعهای هم سطح بوده و کلیه تقاطعها به صورت غیر هم سطح میباشند. دسترسی به آن منحصراً در نقاط معین و محدودی میسر میباشد. سرعت طرح آزادراهها بین ۸۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است. حریم آزادراهها برابر ۷۶ متر می باشد (۳۸ متر در طرفین محور راه) و حریم آزادراه تهران- کرج و چند آزاد راه دیگر استثنائاً بر اساس مصوبه هیئت دولت ۱۲۰ متر میباشد.
- وظایف پلیس در آزاد راه ها
۱- تسهیل ترافیک در سطح آزاد راه.
۲- رسیدگی به تصادفات حادث شده در آزاد راه.
۳- برخورد با تخلفات حادثه سازدر آزاد راه.
۴- هماهنگی با سایر ادارات و نهاد ها در رفع معایب و مشکلات آزاد راه به منظور کاهش تصادفات.
- بزرگراه: راهی است که در جهت عبور آن حداقل دو خط عبور جریان ترافیک بود و جریان ترافیک رفت و برگشت آن از یکدیگر مجزا و تفکیک شده میباشند. اما تقاطع های آن به صورت همسطح کنترل شده (با چراغ راهنمایی زمان بندی شده ) نیز میباشند. سرعت طرح بزرگراه ها بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. حریم بزرگراه برابر ۷۶ متر (به فاصله ۳۸متر از طرف محور مرکزی راه ) میباشد.
- راه اصلی عریض: راه اصلی عریض یک راه اصلی جدا شده با دو خط عبور در هر جهت و عرض کل ۱۳ متر بوده که شامل ۳۰/۷ متر سطح آسفالتی بوده و عرض شانه در هر طرف راه برابر ۸۵/۲ متر انتخاب می گردد. سرعت طرح راه اصلی عریض بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. (همان منبع، ۱۵)
- راه اصلی درجه یک (معمولی): راهی است با عرض کل ۱۱ متر که شامل ۳۰/۷ متر سطح آسفالتی بوده و عرض شانه در هر طرف راه برابر ۸۵/۱ متر تا ۳ متر انتخاب میگردد. سرعت طرح راه اصلی معمولی بین ۶۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. حریم راه اصلی درجه یک به فاصله ۵/۲۲ متر از هر طرف محور مرکزی راه میباشد.
- راه فرعی عریض: راهی است با عرض کل ۹ متر که شامل ۷متر سطح آسفالتی بوده و عرض شانه در هر طرف آن برابر یک متر میباشد. سرعت راه فرعی عریض بین ۶۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
- راه فرعی درجه یک: راهی است با عرض کل ۸متر که شامل ۵/۶ متر سطح آسفالتی میباشد. سرعت طرح راه فرعی درجه یک بین ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. حریم راه فرعی درجه یک به فاصله ۵/۱۷ متر از هر طرف محور مرکزی راه میباشد.
راه فرعی درجه دو: راهی است با عرض کل ۵/۶ متر با رویه شنی و یا آسفالتی که در صورت آسفالته بودن به عرض ۵/۵ متر می باشد. سرعت طرح راه فرعی درجه دو بین ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است.
راه روستایی: راهی است با رویه شنی که با عرض کل ۴ تا ۵/۶ متر احداث میگردد. سرعت طرح راه روستایی بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.حریم راه روستایی به فاصله ۵/۱۲ متر از هر طرف محور مرکزی راه میباشد. (همان منبع، ۱۵)
۲-۱۰ سرعتها: آیین نامه راهور ۱۳۸۴ ماده ۱۲۶
در راه ها و مناطقی که میزان سرعت رانندگی بوسیله تابلو یا علائم دیگر راهنمایی و رانندگی معین نگردیده است سرعت مجاز برای رانندگان وسایل نقلیه به قرار زیر میباشد:
۲-۱۰-۱ در شهرها و مناطق مسکونی
الف : معابر شریانی درجه یک
۱- آزادراهها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت
۲- بزرگراهها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 11:53:00 ق.ظ ]
|