امتیاز

 

۵

 

۴

 

۳

 

۲

 

۱

 

 

 

۳-۹- روش های تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها
در این تحقیق در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از روش‌‌‌های آماری استفاده شده است. برای داده پردازی و تحلیل آماری از نرم افزارهای SPSS نسخه ۱۹ استفاده شده است.
دانلود پایان نامه
۳-۹-۱- آمار توصیفی
پژوهشگران عموماً به منظور ارائه اطلاعات آماری مختصر و در عین حال جامع از روش‌‌‌های آماری مطرح در آمار توصیفی استفاده می‌‌‌کنند (مک ناب، ۲۰۰۸)، برای تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها ابتدا از تکنیک آمار توصیفی برای توصیف ویژگی‌‌‌های جمعیت شناختی جامعه آماری مورد مطالعه استفاده شده است. در این راستا فراوانی، درصد، درصد تجمعی افراد حاضر در جامعه آماری مورد نظر به همراه نمودارهای مربوطه ارائه می‌شود. سپس به محاسبه شاخص‌‌‌های مرکزی و شاخص‌های پراکندگی پرداخته می شود.
۳-۹-۲- آمار استنباطی
تصمیم گیرندگان در بسیاری از مواقع با بهره گرفتن از آماره‌‌‌های به دست آمده که حاصل سنجش نمونه‌‌‌های انتخاب شده می‌باشند به استنباط ویژگی‌‌‌های مشخصی از جامعه آماری می‌‌‌پردازند (مک ناب، ۲۰۰۸). این بخش از مهمترین بخش تجزیه و تحلیل داده‌هاست و نتایج تحقیق را نشان می‌دهد.
۳-۱۰- تحلیل عاملی
تحلیل عاملی یکی از تکنیک‌‌‌های آماری است که به منظور طبقه‌‌‌بندی و تلخیص روابط درونی مجموعه‌‌‌ای از متغیرها و نیز شناسایی ساختار اصلی موجود در یک مجموعه مشخصی از داده‌‌‌ها گردآوری شده و نهایتاً کاهش تعداد متغیرهای موجود در آن مجموعه به منظور سهولت کار کردن با آن‌ها مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد. تمامی فرآیندهای موجود در الگوی تحلیل عاملی به منظور کاهش مؤلفه‌‌‌هایی که به آن‌ها عوامل گفته میشود مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند. این عوامل سازه‌‌‌های غیر واقعی یا مصنوعی‌‌‌ محسوب می‌‌‌شوند که با بهره گرفتن از برنامه‌‌‌های آماری که بر مبنای همبستگی و رابطه درونی شکل گرفته‌‌‌اند ایجاد می‌‌‌شوند. این عوامل به عنوان مؤلفه‌‌‌ها یا عناصری محسوب می‌‌‌شوند که وجه اشتراک همه متغیرهای موجود در مجموعه اصلی داده‌‌‌ها هستند(مکناب، ۲۰۰۸).
در این تحقیق نیز برای حذف گویه‌‌‌هایی که بار عاملی کمتری از حد استاندارد یعنی ۵/۰ دارند استفاده شده است.
۳-۱۱-آزمون کلموگروف-اسمیرنوف
آزمون‌های موجود در حوزه آمار دارای دو ساختار اصلی پارامتریک و ناپارامتریک هستند که هر کدام کاربردها، شرایط و موارد خاص خود را دارند. یکی از شرایطی که لازمه استفاده از آزمون‌های پارامتریک است نرمال بودن داده‌های مورد بررسی است. در این راستا آزمون کلموگروف-اسمیرنوف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۳-۱۱-۱-آزمون تحلیل همبستگی پیرسون و اسپرمن
ضریب همبستگی پیرسون میزان همبستگی بین دو متغیر فاصله‌‌‌ای یا نسبی را محاسبه کرده مقدار آن بین ۱+ و ۱- می‌باشد اگر مقدار بدست آمده مثبت باشد به معنی این است که تغییرات دو متغیر به طور هم جهت اتفاق می‌‌‌افتد. یعنی با افزایش در هر متغیر، متغیر دیگر نیز افزایش می‌‌‌یابد و برعکس اگر مقدار آن منفی باشد یعنی اینکه دو متغیر در جهت عکس هم عمل می-کنند یعنی با افزایش مقدار یک متغیر مقادیر متغیر دیگر کاهش می‌یابد و برعکس. اگر مقدار بدست آمده صفر شد نشان می‌‌‌دهد که هیچ رابطه‌‌‌ای بین دو متغیر وجود ندارد و اگر ۱+ باشد همبستگی مثبت کامل و اگر۱- باشد همبستگی کامل و منفی است. ضریب همبستگی پیرسون زمانی بکار می‌رود که متغیرهای مورد بررسی دارای توزیع نرمال باشد در غیر این صورت از ضریب همبستگی ناپارامتریک اسپرمن استفاده می‌شود.
۳-۱۲- تحلیل رگرسیون چندگانه
تحلیل رگرسیون به تصمیم گیرنده این اجازه را می‌‌‌دهد که تعیین نماید چه میزان از تغییرات در یک متغیر (که آن‌ها را متغیر وابسته می‌‌‌نامند) می‌‌‌تواند به واسطه تغییر در متغیریا متغیر‌‌‌های دیگری (که آن‌ها را متغیر‌‌‌های مستقل می نامند) به وجود آمده باشد.
گاهی دو یا چند متغیر تأثیر عمده‌‌‌ای روی متغیر وابسته دارند. در این وضعیت رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی متغیر وابسته استفاده می‌‌‌شود و همزمان میزان تاثیر متغیرها بر متغیر وابسته را نشان می‌دهد. در رگرسیون چندگانه نیز فرض خطی بودن متغیرها برقرار می‌‌‌باشد.
فصل چهارم
نتایج
۴-۱- مقدمه
جمع‌ آوری داده‌های تجربی در حوزه تحقیقات کاربردی یکی از ابزارهای مهم در حوزه بررسی پدیده یا پدیده‌های اجتماعی است. اما صرفا چنین داده‌هایی به تنهایی و بدون در نظر گرفتن روش‌های علمی و متناسب با موضوع نمی‌تواند منبع تصمیم‌گیری نهایی گردد. در واقع داده‌های در دسترس، مقدمه تصمیم و اجرای یک پژوهش به حساب می‌آید. وقتی هدف از جمع‌ آوری داده‌ها از یک یا چند جامعه به عنوان نمونه، تصمیم‌گیری درباره کل جامعه می‌باشد بایستی داده‌های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از روش‌ها و فنون‌های مختلف علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا نتیجه نهایی با خطای کمتر حاصل شود و در آن صورت می‌توان نتایج حاصله از نمونه را به کل جامعه هدف تظبیق داد. روش‌های آماری از جمله‌ روش‌های پرکاربرد در حوزه‌های مختلف علمی مخصوصا در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌های تجربی است و نتایج آن در مرحله تصمیم‌گیری قابل اعتمادتر و موثق است و سالیان سال است که به عنوان روش موفق در زمینه‌های مختلف مورد نظر محققان
قرار گرفته است. روش‌های آماری بسته به موضوع و نوع داده مختلف و فراوان است. در این پژوهش از یافته‌های توصیفی، شاخص‌های آماری، آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی به منظور توصیف جوامع مورد بررسی، توصیف متغیرهای پژوهش و پاسخ گویی به فرضیه‌های تحقیق استفاده خواهد شد. این فصل در چهار بخش مجزا از جمله یافته‌های توصیفی (توصیف و آشنایی مقدماتی با جوامع مدیران و مشتریان شعب بانک کشاورزی استان اردبیل)، شاخص‌های آماری (توصیف متغیرهای پژوهش)، یافته‌های استنباطی(استفاده از ازمون‌های آماری به منظور پاسخ گویی به فرضیه‌ها)، یافته‌های جانبی تحقیق (به منطور بررسی بیشتر ابعاد تحقیق) و بخش نتیجه‌گیری تهیه و تنظیم شده است. لازم بذکر است از نرم‌افزارهای اکسل۲۰۱۰ و اس‌پی‌اس‌اس۱۹ استفاده شده است.
۴-۱-۱- یافته‌های توصیفی تحقیق
در این بخش به یافته‌های توصیفی نمونه‌های برآمده از جوامع مورد بررسی یعنی مدیران و مشتریان شعب بانک کشاورزی استان اردبیل پرداخته می‌شود. یافته‌های توصیفی از جمله جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت شغلی، میزان سابقه و میزان تحصیلات افراد حاضر در نمونه در جدوال و نمودارهای جداگانه به تفکیک مدیران و مشتریان ارائه و توضیحاتی مرتبط با آن‌ها بیان می‌شود. یکی از مزیت‌های یافته‌های توصیفی در تحقیقات کاربردی این است که شناختی کلی از ترکیب افراد مورد بررسی فراهم می‌کند و محقق را با جامعه یا جوامع مورد هدف آشنا می‌سازد.
۴-۱-۲- ویژگی‌های توصیفی مربوط به مدیران
جدول۴-۱- توزیع فراوانی مدیران بر حسب جنسیت

 

 

جنسیت

 

فراوانی

 

 

 

مرد

 

۱۳۱

 

 

 

زن

 

۲۱

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...