استخر، چشمه

 

بی رنگ

 

ترش

 

 

 

منبع: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل
جاذبه های طبیعی سرعین :
سبلان (ساوالان)
کوه آتشفشانی سبلان در شمال غربی سرعین قرار گرفته است. رشته کوه سبلان از دره قره سو در شمال غرب اردبیل و در جهت شرقی و غربی به طول ۶۰ کیلومتر و عرض ۴۵ کیلومتر تا کوه قوشا داغ ادامه می یابد. قله سبلان با ۴۸۱۱ مترارتفاع از سطح دریا آتشفشانی خاموش است و قله آتشفشانی آن حدود ۵ کیلومتر مربع مساحت دارد که محفظه آتشفشانی در جنوب شرقی قله و در داخل این مخروط دریاچه ای با محیط بیضی شکل به اقطار ۱۴۵ و ۸۰ متر وجود دارد و در ردیف دریاچه های آتشفشانی محسوب می شود. این دریاچه قله ای یکی از زیباترین و منحصر به فردترین دریاچه های کوهستانی می باشد که همه ساله علاقه مندان زیادی برای دیدار از آن به سوی قله سلطان سبلان عروس قلل جهان روانه می شوند. میانگین بارندگی در ارتفاعات سبلان بیش از ۵۰۰ میلی متر است و در بلندهای ۴۰۰۰ متر و بالاتر ، برف ها و یخچال های دائمی وجود دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
از جمله جاذبه های دیگر سبلان علاوه بر جاذبه های طبیعی می توان به سنگ عقاب (قارتال داشی) نرسیده به قله سلطان در نزدیکی جان پناه غرب، سنگ محراب و تندیس زرتشت در کنار دریاچه اشاره کرد.
سبلان از نظر دانشمندان و مورخین و صاحب نظران نیز مورد احترام بوده و همواره از آن به نیکی یاد می کنند وآن را به منزله کوه سینای ایران که زرتشت درآنجا به عبادت و ریاضت مشغول شد و اوستا را دریافت کرد. زکریای قزوینی می نویسد: «زرتشت از شیز به سبلان رفت و در آنجا عزلت گزید و کتابی آورد به نام اوستا».
حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: هر مسلمانی آیات (سبحان الله حین تمسون و حین تصجون … تخرجون) (آیات ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ از سوره مبارکه روم) را بخواند به تعداد دانه های برفی که بر کوه سبلان فرود می آید پاداش نیک از خدا دریافت می کند. پرسیدند یا رسول الله این کوه سبلان کجاست ؟ حضرت فرمود: «کوهی است بین ارمن و آذربایجان چشمه ای از چشمه ساران بهشت در آن جاری است و یکی از انبیای حق در دل آن کوه مدفون است». (مغانلو، ۱۳۸۲: ۹۲)
دره جنگلی اردی موسی:
دره جنگلی زیبا و دیدنی در کنار روستای اردی موسی قرار گرفته است . دره جنگلی با چشم اندازی بسیار زیبا، نهرها و چشمه سارها، چمن زارهای انبوه، باغات میوه، قابلیت ویژه ای جهت گردشگری و استراحت و تفریح دارد. این دره جنگلی زیبا با بهاری سرسبز و با طراوت، تابستانی خنک با سایه های درختان بلند و پاییز الوان و زمستانی پوشیده از برف، تابلوی بدیعی از چهره فصول مختلف را به نمایش می گذارد. (مغانلو، ۱۳۸۲: ۱۰۷)
منطقه ییلاقی ویلادره:
وجود چشمه آب سرد معدنی ویلادره امروزه نظر جهانگردان و سیاحان خارجی را به خود جلب نموده است. این آب در روستای ویلادره و در ۳ کیلومتری سرعین و در داخل حریم شهر واقع شده است. وجود آّبشارهای طبیعی و چندین غار کوچک و همچنین دره های دیدنی با آب و هوای خنک و معتدل به زیبایی این منطقه ییلاقی افزوده است . این منطقه علاوه بر جاذبه های طبیعی دارای امکانات رفاهی ، رستوان، کافه سنتی و پلاژهای استراحتی می باشد. در بند زیبای روستای ورگه سران در ۹ کیلومتری سرعین با صخره های عظیم، غارها و آبشارهای دیدنی و چشمه های معروف به چهل چشمه در مسیر پیست اسکی آلوارس یکی دیگر از نقاط دیدنی سرعین است. (www.mun.sarein.ir )
چشمه آبشار گُرگُر :
این مکان در ۱۵ کیلومتری شهر سرعین و در مسیر پیست اسکی آلوارس قرار گرفته و دارای محیطی کاملاً بکر و طبیعی که آبی روان و زلال از دل تخته سنگی عظیم بیرون زده و در مسیر خود آبشار زیبایی را بوجود آورده است که به آبشار گُرگُر معروف است.
از دیگر مناطق دیدنی سرعین می توان به باغات زیبای دره ورنیاب و گلدشت کلخوران اشاره کرد که همواره مورد توجه گردشگران در این منطقه قرار گرفته است. (مغانلو، ۱۳۸۲: ۱۰۷)
جاذبه های ورزشی و تفریحی سرعین :
برخی از جاذبه های تفریحی و ورزشی سرعین به شرح زیر می باشد:
مجموعه تفریحی کوهستانی آلوارس مهرگان :
این مجموعه در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین با راه آسفالته قرار گرفته است و از آنجا که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد در زمستان به صورت پیست مدرن اسکی مورد بهره برداری قرار می گیرد و نیز در فصول بهار و تابستان با توجه به موقعیت آب وهوایی ممتاز و منحصر به فرد، به یک تفرجگاه ییلاقی تبدیل می شود. امروزه این مجموعه با نصب یک دستگاه تله سی ایژ به طول ۱۲۵۰ متر، احداث رستوران مدرن، پیست موتورسواری، پیست سرسره تیوپی، بازی های طنابی و بازی های بادی در جوار قله سر به فلک کشیده سبلان که چشم انداز زیبایی را ترسیم نموده در خدمت گردشگران و طبیعت گردان می باشد.
پارک شادی سرعین :
این پارک در زمینی به مساحت ۷/۲ هکتار در داخل شهر، با فضای سبز زیبا و طراحی مدرن با امکانات شهربازی ، پارک کودکان، زمین چمن مینی فوتبال، تونل گل ، کافی شاپ و مرکز صنایع دستی و زمین اسکیت می باشد.
جاذبه های تاریخی سرعین :
برخی از جاذبه های تاریخی و باستانی سرعین به شرح زیر می باشند:
تپه باستانی آناهیتا :
تپه باستانی آناهیتا که طی شماره ۱۹۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است در طی سالیان آز آن به اسامی آناهیتا، سارقین سرقین، زرتشت یاد می شده است که اکنون در بین اهالی شهر به آناهیتا معروف می باشد. این تپه باستانی که در قسمت غربی شهر قرار گرفته است ، بررسی جزئی انجام گرفته در آن و اشیاء و سفال های بدست آمده در بین لایه های خاک تپه و حوالی آن قدمت آن را به اواخر هزاره دوم و هزاره اول قبل از میلادی می رساند.
در مورد این تپه باستانی در کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ چنین آمده است : «چند سال پیش در آنجا دیوار قلعه ای کهنه پیدا شده است . در قسمتی از آن خشت هایی به طول ۴۰ سانتی متر و به عرض ۱۵ سانتی متر که با ملات های گلی برروی پایه های سنگی به کار رفته ظاهر گشته است که این خشت ها از حیث شکل و اندازه شبیه خشت هایی بوده است که در دیوار معروف کرمانشاه بین آن شهر و طاق بستان به چشم می خورد و و متعلق به دوره ساسانیان می‌باشد.» (صفری، ۱۳۷۰: ۱۳)
در اثر خاکبرداری از تپه جهت کاه گل مالی خانه ها به علت مرغوبیت خاک قسمتی از تپه و دامنه و حتی دیوارهای اشاره شده را از بین برده اند. ولی در اثنای همین خاکبرداری ها سکه و اشیاء و سفال های قدیمی زیادی پیدا شده است. مجموعه این موارد و مطالب حاکی از اهمیت و عظمت آثار موجود در سطح و دل خاک تپه بوده و از مناطق و مکان های مورد توجه ساکنان قدیم این دیار بوده است.
آتشکده آذر فریق :
آتشکده آذر فریق بر فراز تپه باستانی که امروزه خرابه هایی از آن باقی مانده است ، نشان و یادگاری از رونق این منطقه در دوران های تاریخی گذشته ایران و آذربایجان می باشد. در حال حاضر بر اثر عوامل طبیعی در کنار سایر عوامل نظیر ساخت و سازها برفراز تپه باستانی باعث از بین رفتن تدریجی بنای آتشکده شده است . ولی تپه باستانی آن به صورت تپه ای مرتفع در داخل روستا به خوبی نمایان است . براساس روایت ها و اسناد تاریخی این مکان از مراکز مهم و مقدس آئین زرتشتی خصوصاً در دوران ساسانیان بوده است و معبدی هم در آنجا بوده که از بین رفته و آثاری از آن باقی نمانده است ، بنا به روایاتی جز زنجیری از آن.
دهکده صخره ای ویند کلخوران :
در فاصله ۵/۴ کیلومتری سرعین روستای ویند کلخوران با آثار باستانی نظیر دهکده صخره ای استثنائی و شگفت انگیز، جاذبه ها و مناظر طبیعی در امتداد دره زیبای ورنیاب، روستای زلزله زده، گورستان هایی متشکل از سنگ قبور دیدنی مربوط به ادوار گذشته قرار دارد که مجموع موارد ذکر شده باعث شده این مکان به صورت موزه ای تاریخی ، هنری و طبیعی در آید.
از دیگر جاذبه ها و آثار تاریخی سرعین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- معماری های صخره ای گنزق
- گورستان های تاریخی سرعین
- دهکده سنگی و زیرزمینی ویندکلخوران
- غار و پناهگاه نظامی گلستان
- آرامگاه امامزاده عبدالله (ع)
- مقبره امام زاده سید ابوالقاسم (ع)
مراکز و تسهیلات اقامتی سرعین:
هتل بین المللی لاله (۴ ستاره) : هتل لاله دارای ۹۷ واحد اقامتی می باشد که از این تعداد ۸ واحد سوئیت ۸ واحد اتاق تو در تو (کانکت) می باشد. از امکانات و تسهیلات ویژه این هتل می توان به سالن کنفرانس ، کافه سنتی، کافه تریا، کافی شاپ، رستوران، غرفه بازی های کامپیوتری ، صنایع دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، بانک رفاه کارگران با کد ۱۱۶۳، تاکسی سرویس، و اجرای موسیقی زنده در ایام گردشگری اشاره کرد.
هتل چالدران (۴ ستاره): هتل چالدران دارای ۶۰ واحد اقامتی که از این تعداد ۱۲ واحد سوئیت و بقیه به صورت اتاق می باشد. از امکانات و تسهیلات ویژه این هتل: آمفی تئاتر، کافی شاپ در داخل و بیرون هتل، انواع زمین ورزشی برای آقایان و بانوان، سالن کنفرانس ، پارک کودک، سینمای تابستانی ، کافه تریا، رستوران، غرفه های لوازم مورد نیاز مهمانان، سفره خانه سنتی، استخر آب معدنی، اجرای جنگ شادی و موسیقی زنده ونمایش مسابقات مهم جهانی و کشوری برروی پرده آمفی تئاتر.
برخی دیگر از مراکز و تسهیلات اقامتی این شهر عبارتنداز: هتل رز(۲ ستاره)، هتل سپید(۲ ستاره)، هتل هما (۲ ستاره)، هتل ساسان (۲ ستاره)، هتل دنیز(۲ ستاره)، هتل مرمر(۱ ستاره)، هتل آپارتمان ارشاد، هتل آپارتمان خیام، هتل آپارتمان دریا، هتل آپارتمان امید ارشاد، هتل آپارتمان سالار، هتل آپارتمان آرتا، هتل آپارتمان ماهان، هتل آپارتمان ارک، هتل آپارتمان مهدی، هتل آپارتمان آیلار، هتل آپارتمان نگین، هتل آپارتمان حمید. همچنین این شهرستان دارای ۹۴ مهمانپذیر می باشد که هر کدام با امکانات و تسهیلات ویژه در خدمت گردشگران می باشد. (مغانلو، ۱۳۸۲: ۱۲۰)
جدول ۲-۲- آمار تعداد گردشگران داخلی و خارجی وارده به استان اردبیل طی ده سال گذشته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...