به هر حال هر محقق انتظار دارد که تحقیقاتش به نتایج عملی خیلی روشن منتهی گردد که بتوان از آنها در تصمیم‌گیری و در کارهای اجرایی به عنوان راهنماهای مطمئن استفاده کرد.
۳-۸) روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از نمونه‌ها هم از روش‌های آمار توصیفی و هم از روش‌های آمار استنباطی استفاده شده است. به این منظور از نرم‌افزار SPSS استفاده گردیده است. آزمون‌های آماری مورد استفاده به این شرح می‌باشد:
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۸-۱) روش‌های آمار توصیفی:
به منظور توصیف یافته‏ها، از جداول فراوانی[۱۳] و همچنین نمودارهای هیستوگرام استفاده گردید. ضمن این که به منظور توصیف بهتر داده‏ها از شاخص‏های مرکزی نظیر میانگین و مد و همچنین شاخص‏های پراکندگی نظیر انحراف معیار بهره گرفته شد.
۳-۸-۲) روش‌های آمار استنباطی:
۳-۸-۲-۱) آزمون کولموگوروف ـ اسمیرنوف (Kolmogorov – Smirnov Z)
به منظور آزمون نرمال بودن توزیع پاسخهای مربوط به هر عامل از آزمون “کولموگوروف ـ اسمیرنوف” استفاده می‌کنیم. اگر نرمال بودن توزیع پاسخ‌ها اثبات گردد می توانیم از آزمون t برای آزمون فرضیه‌ها استفاده کنیم در غیر این صورت از آزمون ناپارامتریک “علامت” باید استفاده کنیم.
۳-۸-۳-۲) آزمون (One Sample T-Test)
هر گاه هدف، مقایسه میانگین یک متغیر یا نمونه با یک مقدار ثابت باشد، می توان از
آزمون t ـ استیودنت استفاده کرد. در این آزمون، فرض نرمال بودن لازم است، (اگر چه اگر تعداد نمونه بیشتر از ۳۰ باشد، براساس قضیه حد مرکزی توزیع نرمال خواهد شد) فرض صفر و فرض به صورت زیر خواهد بود:

که آماره آزمون به صورت زیر تعریف می شود:

در آماره آزمون مذکور  و Sبه ترتیب میانگین و انحراف معیار نمونه و  و n به ترتیب مقدار مورد آزمون و تعداد نمونه است. ثابت می شود در صورتی که حجم نمونه زیاد باشد (۳۰ < n) آماره آزمون دارای توزیع نرمال استاندارد خواهد بود و بدلیل اینکه “تاقیر مثبت” عوامل مورد ارزیابی قرار می گیرد از آزمون یک دنباله راست استفاده می گردد و مقدار بحرانی طبق جدول ” سطح زیر منحنی دنباله ی راست توزیع t” 64/1 تعیین شده ( عادل آذر،۳۶۷:۱۳۸۳) و ناحیه رد و قبول H0 (برای سطح اطمینان ۹۵%) به صورت زیر تعریف می شود:
در صورتی که مقدار t در ناحیه رد H0 قرار بگیرد فرض صفر رد خواهد شد.
جهت تخمین اهمیت و درجهی قابلیت کاربرد یافته های تحقیق، سطح اطمینان ۹۵% که معمولا در تحقیقات حوزه ی علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد برای این تحقیق نیز مبنای محاسبات قرار گرفته است.
به منظور شناسایی مشکلات و موانع اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در پارک فناوری پردیس با بهره گرفتن از روش آزمون میانگین یک نمونه‌ای یا گروه، اقدام به آزمون فرضیات تحقیق مزبور گردید. از آنجا که سؤالات پرسشنامه مربوط به این تحقیق، بر اساس مقیاس لیکرت از ۱ الی ۵ درجه‌بندی شده است لذا عدد ۳ به عنوان نقطه مرزی شناسایی شد. بدین معنی که فرض نموده‌ایم اگر میانگین تک نمونه یا گروه در مورد یک عامل، برابر یا بزرگتر از ۳ باشد (H0) ، عامل مزبور نقش مثبتی در ایجاد نظام بودجه‌ریزی عملیاتی در پارک فناوری پردیس دارد و در صورتی که میانگین آن جامعه یا گروه در مورد آن عامل، کوچکتر از عدد ۳ باشد (H1) ، آن عامل به عنوان مانع و مشکلی در اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی در پارک فناوری پردیس مطرح است.
۳-۸-۲-۳) مقایسه میانگین رتبه با بهره گرفتن از آزمون فریدمن[۱۴]:
با بهره گرفتن از آزمون فریدمن می‌توان عوامل مؤثر را مقایسه نمود. در صورتی که پاسخ‌ها وابسته به هم باشند می‌توان آنها را از نظر رتبه با بهره گرفتن از این روش مقایسه نمود. فرض صفر و فرض مقابل در این آزمون به صورت زیر نوشته می‌شود.
توزیع متغیر ها با‌هم یکسان است.
حداقل یک جفت از توزیع متغیر توزیعی متفاوت دارند.

 

      متغیرها  
    X1 X2 Xk
  ۱ x11 x12 x1k
مشاهدات ۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...