ب- شکل شهری پایدار
شهر فشرده طرح پایداری از شهر را ارائه میدهد که در آن احیاء نواحی مرکزی با تراکم بالای شهری و توسعه کاربردهای مختلط موردتأکید است .
ج- حمل و نقل پایدار
اولویت به حمل و نقل پیاده ، دوچرخه و توسعه حمل و نقل عمومی
د- اقتصاد پایدار
به منظور حرکت به سوی یک مدل توسعه پایدار ، انجام عملیات اقتصادی و تجاری مطابق با استانداردها و مقررات محیطی ، کوچک سازی واحدهای تجاری و تشویق نوآوری در تولید کالاها و خدمات برای استفاده بهینه از منابع مورد عمل قرار میگیرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

۲-۵-۴- تجدید حیات اجتماعی

تقویت اجتماعات محلی ، گسترش بینش اجتماعی ، توانمند سازی اجتماعات خرد ، توجه به نیازهای گروه های خاص اجتماعی شیوه هایی هستند که در تجدید حیات اجتماعی روی آنها تأکید می شود و از این طریق هویت اجتماعی و زمینه های مشارکت در ناحیه تحت پوشش پروگرام های تجدید حیات شهری ایجاد میگردد.
الف- تقویت اجتماعات خرد: این اجتماعات خرد میتواننداز فعالیت های مختلف که به نفع مردم است حمایت کنند و به بهبود حیات اقتصادی و کالبدی و محیطی محله و واحدهای همسایگی کمک فراوان می نمایند.
ب- گسترش بینش اجتماعی مشترک : حصول به بینش مشترک که تمام افراد بتوانند با هم همکاری کنند و اولویت های اقدام را تعیین کنند مهم است.
ج- تأکید بر توانمند سازی اجتماعات خرد.
۱- اعطای مسئولیت به مردم محلی جهت تصمیم گیری و تصمیم سازی
۲- توسعه مؤسسات اقتصادی محلی در جهت به کارگیری مشارکت های اقتصادی مردم
۳- حمایت از ایده آل های جدید اقتصادی در اجتماعات خرد.
۴- دسترسی بیشتر مردم محلی به خدمات با تأکید بر کاربرد منابع اجتماعی
د- تأکید بر هیئت های نمایندگی
ذ- توجه به نیازهای گروه های مختلف اجتماعی، برای مثال وجود گروه مسن در نواحی محل تقاضای فزاینده ای برای مراقبت های بهداشتی به وجود می آورد.(ULi,2003)
۲-۶- انواع مداخله در بافت های قدیمی و فرسوده ی شهری
مداخله شهری را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:
۲-۶-۱- مداخله نوگرایانه
این نوع مداخله متاثر از نظریه های شهرسازان قرن نوزدهم است.هدف از این نوع مداخله، ارتقای سطح بهداشت و سلامت،افزایش کارایی و بالا بردن زیبایی در سطح شهر است.به منظور رسیدن به این اهداف، مداخله نوگرایانه، علم و فن را به عنوان ابزار کار معرفی می کند.این نوع مداخله سعی در رفع مشکلاتی نظیر: وجود آشفتگی در فعالیت های شهری، نبود نظم در شهر،وجود تراکم های بیش از حد،عدم برخورداری از نور کافی و فضای سبز و نبود زیبایی در مناظر شهری دارد.مداخله نوگرایانه برای رفع این مشکلات، انقطاع فرهنگی را مطرح می کند(حبیبی و مقصودی،۴۳:۱۳۸۱).
۲-۶-۲- مداخله فرهنگ گرایانه
این نوع مداخله متاثر از نظریه های شهرسازان قرن نوزدهم است.هدف از این نوع مداخله زنده کردن ارزش های فرهنگی گذشته در شهر، تکیه بر رشد شهر بر اساس اشکال کهن، توجه به ارزش های زیبایی شناختی شهرهای کهن و به حد اقل رساندن دخل و تصرف در بافت های با ارزش می باشد.برای رسیدن به این اهداف ، مداخله فرهنگ گرایانه توجه به ارزش های فرهنگی کهن را به عنوان مبنا قرار می دهد. این نوع مداخله،مواجهه با مشکلات شهری را از طریق تداوم فرهنگی میسر می داند(همان:۴۴).
۲-۶-۳- مداخله فرانوگرایانه
این نوع مداخله متاثر از نظریه های شهرسازان دهه شصت قرن بیستم به بعد است.مداخله فرانوگرایانه میتواند تلفیقی از مداخله نوگرایانه و مداخله فرهنگ گرایانه باشد که از افراط و تفریط دو نوع مداخله فوق بکاهد.محور اصلی این نوع مداخله، حفظ تار و پود بافت کهن در کنار دگرگونی های کالبدی- فضایی شهراست.از این رو حفظ ارزش های فرهنگی بافت تا اندازه ای مورد توجه است که سبب افزایش مشکلات بافت نگردد.همچنین معاصرسازی بنا،مجموعه و بافت تا آن اندازه مورد توجه است که سبب از بین رفتن ارزشهای فرهنگی بافت نگردد(همان:۴۴).
۲-۶-۴- مداخله مردم گرایانه
این نوع مداخله متاثر از نظریه های شهرسازی مشارکتی دهه های اخیر قرن بیستم است که هدف آن،بالا بردن میزان مشارکت مردم در تغییرات سازمان فضایی شهر است.مداخله مردم گرایانه،مخاطبان اصلی هر مداخله ای را مردم و ساکنان محدوده های مورد عمل می داند. بنابراین قبل از هر مداخله ای،باید به نظرهای مردم توجه داشت و پس از بررسی آنها،مداخله در بافت با همکاری مردم صورت پذیرد.مداخله بیش از همه به طرحریزی می اندیشد،به طوری که در آن مردم نقش اساسی را در سازماندهی شهری بازی می کنند(همان،۴۵).
۲-۷- دیدگاه های مداخله در بافت قدیم شهری
۲-۷-۱- دیدگاه موزه ای
این نوع دیدگاه، هرگونه مداخله را جز حفاظت و مرمت مردود می داند و اقدام هایی از قبیل نوسازی و معاصرسازی را نپذیرفته و آنها را موجب تخریب بافت و ارزش های فرهنگی و قدیمی می داند.انتقاداتی که بر این دیدگاه وارد است عبارتند از:
الف)عدم توجه به نیازهای شهری کنونی.
ب)عدم توجه به خواست ها و منافع مالکان بافت ها.
ج)راکد شدن بافت و در نتیجه تداوم فرسودگی،خروج روزافزون ساکنان و جایگزین شدن اقشار فرودست اجتماعی،از دست رفتن منزلت اجتماعی و مکانی بافت و تهدید آثار و ارزش ها و در نهایت هویت بافت.
۲-۷-۲- دیدگاه نوسازی
این دیدگاه کلیت بافت قدیم را فرسوده بر می شمارد و به ارزش های فرهنگی– قدیمی در وجه ساختاری معتقد نیست و صرفاً تعدادی از تک بناها را واجد نگهداری می داند.این دیدگاه تمامی عرصه بافت قدیمی را میدان نوسازی و سرمایه گذاری می داند.
انتقادهای وارد بر این دیدگاه عبارتند از:
عدم توجه به ارزش های فرهنگی- قدیمی که در طول زمان در بافت ایجاد شده است.
بی توجهی به نقش مردم و مشارکت مردمی.
نیاز به سرمایه گذاری های کلان.
۲-۷-۳- دیدگاه بینابینی یا واقع گرا
این دیدگاه معتقد است کلیتی که از آن به عنوان بافت قدیمی یاد می شود، مجموعه ای همگن و هم ارزش نیست بلکه طیف وسیعی از ارزشمندترین عرصه ها و مجموعه های قدیمی تا بخش بسیار فرسوده بافت شهری، که در برخی موارد حتی فاقد ارزش نگهداری هستند را در بر می گیرد.
هریک از این راهکارها درجه ای از مداخله و دستکاری در بافت موجود شهری را در بر می گیرد.بهسازی و باززنده سازی حداقل دستکاری و مداخله در وضعیت کالبدی موجود و نوسازی بیشترین دستکاری در وضعیت کالبدی بافت فرسوده و کهن شهری را به عمل می آورد.این راهکارها در قسمت های پیشین به اختصار توضیح داده شده اند.
مهمترین اهدافی که این راهکارها و دیدگاه ها مطرح می کنند ، بهبود و ارتقاء شرایط زندگی به لحاظ اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و کالبدی است.
انتخاب و گزینش هر یک از این راهکارها و دیدگاه ها به عوامل و متغیرهایی همچون وضعیت اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و کالبدی،سیاست گذاری های کلان شهرسازی و اندیشه دست اندر کاران،چه مسئولان وچه کارشناسان شهری بستگی دارد(حبیبی،۱۷:۱۳۸۶).
۲-۸- انواع شیوه های مداخله در بافت های فرسوده از دیدگاه وزارت مسکن و شهرسازی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...