اهداف

 

۱- شناسائی مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی (درون سازمانی و برون سازمانی) در شعب بانک تجارت استان اصفهان
۲- شناسائی مؤلفه‌های تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان
۳- شناسائی اثرات مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان

فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی
سرمایه اجتماعی درون و برون سازمانی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد.
فرضیه اصلی ۱:
سرمایه اجتماعی درون سازمانی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد.
فرضیه‌های فرعی:

میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد شناختی سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد رابطه‌ای سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه اصلی ۲:
سرمایه اجتماعی برون سازمانی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد.
فرضیه های فرعی:

میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد شناختی سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد رابطه‌ای سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
روش و ابزار گردآوری اطلاعات
الف: نوع روش تحقیق:
در این پژوهش هدف، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان می‌باشد. روش تحقیق توصیفی ازنوع پیمایشی است. «در تحقیق پیمایشی پژوهشگر برای کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیح‌های افراد مورد نظر از پرسشنامه و مصاحبه استفاده می‌کند»(سلیمی، ۱۳۷۰). در این پژوهش از پرسشنامه استفاده خواهد گردید.
دانلود پایان نامه
ب: روش گردآوری اطلاعات(میدانی،کتابخانه ای و غیره)
از آنجائیکه روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است و برای این منظور از پرسشنامه و مصاحبه استفاده خواهد گردید لذا روش گردآوری اطلاعات میدانی خواهد بود.
پ: ابزار گردآوری اطلاعات
تبدیل پاسخها به داده‌ها بخش مهمی از فرایند پژوهش است. پژوهشگر برای این تبدیل به یک وسیله اندازه‌گیری نیاز دارد. هرگاه ارزش متغیر بخصوصی را در آزمودنی بخصوص یا در لحظه معینی از زمان معلوم کنیم، می‌گوییم آن متغیر را اندازه گرفته‌ایم. اندازه‌گیری شامل قواعدی است برای اختصاص اعداد به چیزها، افراد یا رویدادها به منظور کمی ساختن آنها(هومن،۱۳۷۵).
با عنایت به اینکه انتخابها به وسیله و ابزار تحقیق به اهداف و روش انتخابی در تحقیق بستگی دارد لذا در این تحقیق چون از شیوه توصیفی ـ پیمایشی استفاده خواهد گردید، پرسشنامه به عنوان ابزار مناسب جمع‌ آوری داده‌ها خواهد بود. در تحقیق حاضر از پرسشنامه محقق ساخته که شامل ۴۳ پرسش بسته پاسخ می‌باشد استفاده گردیده است.
ت: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق استفاده از نرم افزار SPSS صورت خواهد پذیرفت. در سطح آمار توصیفی از مشخصه‌ های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی کندال استفاده خواهد گردید.
۱-۷ ) تعریف واژه ها و اصطلاحات
با عنایت به این مسأله که در هر مطالعه علمی به واژه ها و اصطلاحاتی برمی خوریم که معانی گوناگونی دارند و برای اینکه بتوانیم دقیق تر و سریع تر به نتیجه برسیم و خوانندگان نیز معانی و تعاریف خاص اصطلاحات تحقیق را بدانند، نیاز به بررسی اجمالی واژه ها و اصطلاحات خواهیم داشت. هرچند که اصطلاحات و واژه های زیادی در این تحقیق برای تعریف و بیان معنی وجود دارد اما هدف از بحث، معانی، متغیرها و مفاهیمی است که اولاً دارای اهمیت بیشتری هستند و ثانیاض آن متغیرها و یا واژه ها دارای معانی متفاوتی باشند که با روشن شدن معنی و مفاهیم واژه ها سریعتر می توانیم به منابع اطلاعاتی مناسب و صحیح دست یابیم.
«اسکینر خاطر نشان ساخته است که استفاده از تعاریف عملیاتی علیرغم محدودیت هائی که دارد، در هر علمی و در غالب موارد مشکل گشاست».
- تصمیمات استراتژیک
شامل آن دسته از تصمیماتی است که جهت آنها متوجه آینده و هدفهای عالی سازمان است و فعالیتهای سازمان را در بلند مدت تحت بررسی، مطالعه و تاثیر قرار می‌دهند.
- جهت دهی: میزانی که سازمان اهداف و انتظارات عملکرد را بصورت واضح و روشن بیان می‌دارد.
- تحمل مخاطره : حد و حدودی است که کارکنان پیشرفت و نوآوری را دوست داشته و مخاطره می‌پذیرند.
سرمایه اجتماعی درون یازمانی: ارتباط
ات مبتنی بر اعتماد و همکاری و ارزش‌های مشترک بین کارکنان و مدیران یک سازمان یا گروه اجتماعی که موجب پیشرفت اهداف آن سازمان می‌شود.
سرمایه اجتماعی برون سازمانی: ارتباطات مبتنی بر اعتماد و همکاری بین سازمان‌ها و شهروندان و مشتریان.
فصل دوم
ادبیات تحقیق
بخش اول: سرمایه اجتماعی
۲-۱-۱ مقدمه
در یک نظام اجتماعی، تقابل میان کنش‌گران، پایه و اساس نظام به شمار می‌رود. بر مبنای کنش‌های هدفمند، این تقابل در راستای تامین اهداف نهایی کنش‌گران است. تقابل درمبادلات دائمی کالا و خدمات بین افراد و گروه ها در هر تشکل ساده‌ای از یک جامعه دیده می‌شود و این، جامعه را از یک طرف در تولید هنجارهای مشترک، هویت مشترک، اعتماد و اطمینان و از طرف دیگر روابط اقتصادی قوی با یکدیگر متحد می‌سازد (اسوندسن[۱۱]، ۲۰۰۰). منظور از سرمایه اجتماعی انسجام درونی فرهنگی و اجتماعی جامعه، هنجارها و ارزشهای حاکم بر تعاملات فیمابین مردم و نهادهایی است که این هنجارها و ارزشها در آن تعبیه می‌شوند. سرمایه اجتماعی به منزله چسبی است که انسجام جوامع را تضمین می‌کند و بدون آن هیچ رشد اقتصادی یا بهزیستی انسانی میسر نمی‌شود(فاین[۱۲]، ۲۰۰۳).کلمن[۱۳](۱۹۹۰) معتقد است سرمایه اجتماعی، به نوبه خود، هنگامی به وجود می‌آید که روابط میان افراد به شیوه‌هایی دگرگون شود که کنش را تسهیل کند. مفهوم سرمایه اجتماعی بر منافع بالقوه پیوندهای اجتماعی احاطه دارد (مگدول و بسل[۱۴]، ۲۰۰۳). از دیدگاه کلمن، مفهوم سرمایه اجتماعی نشان‌دهنده آن است که چگونه ساختار اجتماعی یک گروه می‌تواند به عنوان منبعی برای افراد آن گروه عمل نماید. به دیگر سخن سرمایه اجتماعی عبارت است از ارزش آن جنبه از ساختار اجتماعی که به عنوان منبعی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد تا بتوانند به اهداف خود دست یابند. به عبارت دیگر، مفهوم سرمایه اجتماعی دارای دو جز مهم است: ۱- سرمایه اجتماعی منابع جا گرفته در روابط اجتماعی را نسبت به روابط فردی نمایان می‌کند. ۲- دسترسی و استفاده از منابع موجود در اجتماع تنها با عضویت در شبکه‌های اجتماعی مذکو قابل کسب است. بنابراین سرمایه اجتماعی یک جایگاه مشترک برای اعضا و شبکه‌ها خلق می‌کند تا با بهره گرفتن از این سرمایه به سود و رفاه بالاتر رسند (سوی‌میناندا[۱۵]، ۲۰۰۷). به بیان کلی ادواردز[۱۶](۲۰۰۴)، عقیده دارد که، سرمایه اجتماعی به ارزشها و هنجارهایی مربوط است که از پیوندها و روابط متقابل گروهی اجتماعی تفاهم شده مردم نشات گرفته و به نوبه خود پدیدآورنده آن پیوندها و روابط نیز محسوب می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...