براساس این آزمون وجود اختلاف بین تخمین‌زن‌های روش اثرات ثابت و روش اثرات تصادفی، به عنوان فرض صفر در نظر گرفته شده. به این ترتیب با رد فرض صفر می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از روش اثرات تصادفی بهتر است.
آماره این آزمون که دارای توزیع کای- دو با درجه آزادی برابر با تعداد متغیرهای مستقل است، به صورت زیر محاسبه میشود:

که:

فرضیه صفر بودن آزمون هاسمن، برابری برآورد کننده هر دو حداقل مربعات تعمیم یافته و متغیرهای مجازی است، یعنی داریم:
H:  = b
H1 :  ≠ b
چنانچه آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از  جدول باشد فرضیه   رد میشود و توصیه میشود که از روش اثرات تصادفی استفاده شود (وربیک، ۲۰۰۴: ۳۵۲-۳۵۱).
در این تحقیق باانجام دوآزمون فوق برای برابری ضرایب مشخص گردید که مدل اثرات ثابت، مناسبترین روش برای تخمین نتایج است.بنابراین فرضیات از طریق نتایج حاصل از مدلهای اقتصادسنجی و رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفتند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۱۱-۳-آزمون معنادار یودن مدل مربوط به فرضیه ها
جهت تعیین معنیدار بودن مدل رگرسیون از آماره F فیشر استفاده شده است:
و

: رد میشود
با مقایسه آماره F و F جدول که با در جات آزادی k-1 برای صورت و k(n-1) برای مخرج کسر در سطح خطای ۵ درصد محاسبه شده، کل مدل فرضیه مورد بررسی قرا گرفته است. اگر آماره F محاسبه شده بزرگتر از آماره F جدول باشد، فرض Ho مبنی بر صفر بودن تمامی ضرایب متغیرها رد میشود.همچنین از مقدار احتمال نیز میتوانیم برای تصمیمگیری استفاده کنیم. اگر مقداراحتمال (P-Value) بزرگتر مساوی ۰.۰۵ باشد فرض صفر تایید و اگر مقدارآن کوچکتر از ۰.۰۵ باشد فرض صفر رد میشود.
۳-۱۱-۴-آزمون معنادار بودن متغیرهای مستقل
برای بررسی معنیدار بودن ضریب متغیرهای مستقل در هر مدل از آماره t استیودنت در سطح اطمینان ۹۵درصد استفاده شده است. آماره t محاسبه شده با t جدول که با درجه آزادی n-k در سطح اطمینان ۹۵درصد، مقایسه میشود، چنانچه قدر مطلق محاسبه شده از جدول بزرگتر باشد، ضریب موردنظر معنادار خواهد بود که دلالت بر وجود ارتباط بین متغیر مستقل و متغیر وابسته دارد.
در مدل رگرسیونی چندگانه به شکل زیر:

آزمونهای معناداری ضرایب متغیرهای مستقل عبارتند از:
Ho : βo = o …. و Ho : β۱ = o و Ho : β= o
H1 : βo ≠ o H1 : β۱ ≠ o H1 : βk ≠ o
که به وسیله آماره t صحت آنها مورد بررسی قرار میگیرد:
,
که اگر  فرضیه Ho رد میشود و اگر  فرضیه Ho رد نمیشود.همچنین از مقدار احتمال نیز میتوانیم برای تصمیمگیری استفاده کنیم. اگر مقدار احتمال (P-Value) بزرگتر مساوی ۰.۰۵ باشد فرض صفر تایید و اگر مقدار آن کوچکتر از ۰.۰۵ باشد فرض صفر رد میشود.
۳-۱۱-۵-آزمون دوربین – واتسون
از آزمون دوربین- واتسون برای بررسی عدم خود همبستگی (مثبت یا منفی) بین متغیرهای تحقیق استفاده شد. اگر این معیار مقداری نزدیک به ۲ داشته باشد نشان دهنده عدم وجود خود همبستگی در مدل است.با توجه به مقادیر محاسبه شده برای آماره d دوربین – واتسون در کلیه آزمونها آماره d در ناحیه عدم خودهمبستگی قرار دارد و الگوها دچار خودهمبستگی نمیباشند.
۳-۱۲-خلاصه فصل
دراین فصل،ابتدا به بررسی ماهیت داده هاپرداخته شده و انواع داده ها ،معرفی و مزایای استفاده از داده های ترکیبی بیان شده است.در ادامه روش ،فرضیه ها و متغیر های تحقیق تعریف و روش گردآوری اطلاعات ،قلمرو زمانی و مکانی ،جامعه آماری پژوهش عنوان شده است . در انتها، مدل استفاده شده و آزمون فرضیه های تحقیق آمده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
۴-۱-مقدمه
این فصل، به تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق اختصاص دارد. تجزیه وتحلیل داده ها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن داده ها خلاصه، کدبندی و دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه ایجاد انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش میشوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاجها و تعمیمها دارند(خاکی،۱۳۸۴: ۳۰۵).
همانطور که در فصل‌های قبل نیز بیان گردید مسئله اصلی این تحقیق بیان ارتباط بین ساختار سرمایه و عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال‌های ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۷ می‌باشدکه بدین منظور فرضیه‌های تحقیق طرح گردید.در ادامه این فصل، به منظور آزمون فرضیه‌های تحقیق، مراحل عمومی آزمون فرضیات شامل تعریف فرضیات آماری، انجام آزمون همبستگی و رگرسیون و تجزیه و تحلیل نتایج بهدست آمده، برای تمام فرضیات تحقیق به طور مشابه مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. استفاده از آمار توصیفی با هدف تلخیص اطلاعات جمعآوری شده و شناخت بیشتر جامعه مورد بررسی انجام شد.هدف آمار استنباطی، انجام استنباط دربارهی جامعه از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در داده های نمونه و همچنین سنجش عدم قطعیتی است که در این استنباطها وجود دارد.برای آزمون فرضیه های تحقیق و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره و با بهره گرفتن از داده های ترکیبی وهمبستگی ، نرمافزار Eviews نسخه ۵.۱، استفاده شده است.
۴-۲- آمار توصیفی متغیرها
برای انجام تحقیق، ابتدا در دوره زمانی تحقیق متغیرهای اصلی محاسبه شد .که طی آن میانگین اهرم مالی شرکتهای نمونه ۰.۵۷۲ و انحراف معیار آنها ۰.۲۵۸ بوده و همچنین میانگین رشد شرکتهای نمونه ۲.۸۶۰ و انحراف معیار آنها ۱۶.۶۹۱ میباشد. میانگین و انحراف معیار عایدی هر سهم به ترتیب ۱۲۵۷.۴۴۳ و ۵۱۶۹.۹۶۶ ریال و میانگین و انحراف معیار ارزش افزوده اقتصادی و جریان نقدی آزاد شرکتهای مورد بررسی به ترتیب ۱۳۷۸۴۸.۵ ،۶۴۸۵۶۲.۸ و۳۵۷۴۸.۴۱، ۵۳۲۱۷ ریال میباشد. بررسی آمار توصیفی متغیرها نشان میدهد که نمونه انتخابی از تنوع لازم برخوردار میباشد و در نتیجه میتوان نتایج نمونه را به جامعه تعمیم داد.نتایج آمار توصیفی متغیرها در نگاره شماره ۴-۱ارائه شده است.
نگاره ۴-۱ :. آمار توصیفی متغیرها

 

  اهرم مالی رشد عایدی هر سهم ارزش افزوده اقتصادی جریان نقدی آزاد
میانگین ۰.۵۷۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...