نتایج تحقیقات اکلی[۱۷۲]، ۲۰۱۰؛ کوهن[۱۷۳]، ۲۰۰۹؛ و هوندت[۱۷۴]، ۲۰۱۱ حاکی از تأثیر حمایت اجتماعی ارائه شده توسط مؤسسات حمایتی یا بازدیدکنندگان است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که حمایت اجتماعی می‌تواند با تأثیرات نامطلوب نابرابری و تبعیض اجتماعی که شامل ضربات روحی و استرس روانی است مقابله کند. نتیجه‌ی این تأثیرات بر روی بسیاری از مادران ساکن کشور انگلیس دیده شده است. هر چند نباید مسأله را نادیده گرفت که تحقیقات سلامت اجتماعی، غالباً به دلیل ماهیت انجام این نوع تحقیقات تمایل دارند تا تأثیرگذاری حمایت اجتماعی را بر روی زندگی افراد دست کم یا دست بالا بگیرند.
حمایت اجتماعی از شاخصه‌های روانی اجتماعی است که تحقیقات بسیاری در رابطه با آن انجام شده است و نتایج تحقیقات نشان‌دهنده‌ی تأثیر آن بر مبادلات سالم‌تر اجتماعی و نیز انسجام اجتماعی است. (برکمن، گلس، بریست و سیمن، ۲۰۱۰؛ هاوس، لندیس و آمبرسون، ۲۰۰۹؛ سیمن، ۲۰۱۱؛ اوچینو، ۲۰۰۷).
مطالعات همچنین نشان می‌دهند که اشخاصی که از حمایت اجتماعی بالاتری برخوردارند، در مقایسه با افراد دارای حمایت اجتماعی پایین، شادتر هستند (برکمن، لئو ـ سامرز و هورویتز، ۲۰۱۰؛ برومت و همکاران، ۲۰۰۸؛ فراسور ـ اسمیت و همکاران، ۲۰۰۹؛ جی ای کاپلان و همکاران، ۲۰۱۱؛ اورث گومه روزنگرن و ویلهلمسون، ۲۰۱۰؛ ویلیامز و همکاران، ۲۰۱۲).
نتایج تحقیقات همچنین نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی معنی‌دار بین حمایت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی است (ال، نیشیموتو، مدیانسکی، منتل و هاموویچ، ۲۰۰۵؛ هیبارد و پوپ، ۲۰۱۰؛ ولین لارسون، اسواردسود، تیبلین و تیبلین، ۲۰۱۱).
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱-روش تحقیق
روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود.یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع را تعیین و گزارش می کند. یک نمونه متعارف تحقیق توصیفی شامل ارزیابی نگرشها یا عقاید نسبت به افراد سازمان ها رویدادها یا رویه ها میگردد.(خاکی۱۳۸۲ص ۱۲۵)
پایان نامه - مقاله - پروژه
تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند وبه شرایط یا روابط موجود عقاید متداول فرایندهای جاری آثار مشهود یا روندهای درحال گسترش توجه دارد.( خاکی به نقل از جان بست: ۱۳۷۱ : ۱۲۵)
در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود که آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) و جود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است؟هدف از مطالعات همبستگی ممکن است برقراری یک رابطه یا نبود آن و بکارگیری روابط در در انجام پیشبینی ها باشد.مطالعات همبستگی تعدادی از متغیرهایی را که تصور می رود با مساله مرتبط هستند ارزیابی می کند.(همان:۲۱۸)
۳-۲-جامعه,نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری شامل تعداد۴۱۰نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر های بومهن و پردیس است و حجم نمونه تعداد ۲۰۱نفر می باشد که بر اساس جدول مورگان تعیین شد و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد.
۳-۳-ابزار و روش گردآوری اطلاعات
ابزار این تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخته در مورد حمایت اجتماعی(۱۶گویه) و سلامت اجتماعی (۲۵گویه) است و دارای گزینه های خیلی کم=۱,کم=۲,متوسط=۳,زیاد=۴و خیلی زیاد=۵ می باشد. پرسشنامه ها طی دو هفته توزیع و جمع آوری شد و داده ها به وسیله نرم افزارspss مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
۳-۴-روایی
روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می کند . به سخن دیگر ، آزمونی دارای روایی است که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است مناسب باشد . ( سیف ، ۱۳۷۶ ، ص ۳۹۷ )
در این تحقیق جهت روا سازی پرسشنامه ها از روایی صوری استفاده شد ،بدین منظور پرسشنامه های مورد نظر به تعدادی از اساتید دانشگاه ارائه شد تا گویه هایی که درک آنها یکسان نبوده و دارای ابهام می باشد مشخص کنند و همچنین در خصوص جامع و کامل بودن محتوای پرسشنامه و ارتباط دقیق آن با هدف آزمون اظهار نظر کنند ، سپس از نقطه نظرات آنها جهت اصلاح پرسشنامه استفاده لازم بعمل آمد.
۳-۵-پایایی
پایایی یک وسیله اندازه گیری به دقت آن اشاره می کند ، یک آزمون در صورتی دارای پایایی است که اگر آنرا در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشند . ( سیف، ۱۳۷۶ ، ص ۴۰۹ ) جهت تعیین پایایی یک وسیله اندازه گیری روش های مختلفی وجود دارد. در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرو نباخ استفاده شد و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS محاسبه شد که پایایی پرسشنامه حمایت اجتماعی۹۶۶/۰ و پایایی پرسشنامه سلامت اجتماعی۹۵۶/۰ به دست آمد.
۳-۶-روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل آمار توصیفی( درصد،فراوانی،میانگین و انحراف معیار )و آمار استنباطی(رگرسیون ساده به روش همزمان) می باشد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱-توصیف داده های پژوهشی
۴-۱-۱-توصیف نمونه تحقیق بر حسب محل سکونت
جدول شماره۱:جدول فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب محل سکونت

 

محل سکونت فراوانی درصد
بومهن ۱۱۹ ۲/۵۹
پردیس ۸۲ ۸/۴۰
جمع ۲۰۱ ۱۰۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...