آزمونهای گروهی هوش: |
امروزه اکثرآزمونهای هوش مورداستفاده آزمونهای گروهی است نه آزمونهای فردی . آزمونهای فردی برای تشخیص بسیارمفیدهستند. زیرابوسیله روانشناسانی بکاربرده میشوند که نه تنها، برای کنترل پاسخهای خوب وبد، آموزش دیدهاند، بلکه درباره تفسیرناکامیها، دشواریهای هردوموارد دیگرتجربه دارند. با این همه اجرای آزمونهای فردی به زمان زیادی نیازدارد(تقریبا بین یک تا دوساعت) ومقرون به صرفه نیست. روانشناسان نیزباید سا لها آموزش ببینندوتجربه کسب کنند تا بتوانند صلاحیت لازم برای اجرای آزمونهای فردی رابه دست آورند. علاوه برموارد بالا، بزرگترین مسأله دراستفاده ازآزمونهای فردی این است که رفتارآزماینده، نمیتواند درموردهمه آزمودنیها یکسان باشد. خستگی حاصل ازآزمودن چند آزمودنی به دنبال یکدیگر، دخالت عوامل بیرونی وحوادث غیرمنتظره، میتوانند توضیح دستورالعمل، برخورد باآزمودنیها وتفسیرنتایج را تحت تأثیرقراردهند. برای صرفه جویی درزمان وهزینه وبرای ایجادشرایط حتی الامکان یکسان برای همه آزمودنیها، روانشناسان آزمونهای گروهی تهیه کردهاند. آزمونهای گروهی آنهایی است که درهرنوبت برروی تعدادزیادی ازافراد به اجرا درمیآید که ازجمله آنها آزمون نظامی آلفا، آزمونهای نابسته به فرهنگ کتل وآزمون ترسیم آدمک است . (همان منبع، ص۱۴۳)
آزمون نظامی آلفا : آزمونهای گروهی هوش، برای اولین بار، درجنگ جهانی اول بوسیله ارتش آمریکا مورداستفاده قرار گرفت. زیرالازم بود دومیلیون سربازدرکمترین زمان تحت آزمایش قرار گیرند واستفاده ازآزمونهای فردی برای این کارغیرممکن بود. گروهی ازروانشناسان مأموریت یافتند تااولین گروه آزمون گروهی هوش را که آلفا نام گرفت تهیه کنند.این آزمون که اولین آزمون مداد- کاغذی بود، میتوانست استعدادهای شناختی، مثل استدلال ریاضی، مقیاس وقضاوت علمی رااندازه بگیرد.
آزمون نابسته به فرهنگ کتل : آزمونهای نابسته به فرهنگ کتل ازسه مقیاس زیر تشکیل میشوند: برای کودکان۴ تا ۸ ساله، برای عقب ماندههای ذهنی، برای کودکان ۸ تا ۴ ساله، برای بزرگسالانی که کمترازدیپلم سواد دارند وبرای اکثرکسانی که مقیاس از۵۰ سال دارند. برای سطوح بالاترازدیپلم برای دانشگاهیان و بزرگسالان باهوش. این آزمون ، اجازه میدهد تا توانایی استدلال، براساس درک آزمودنی ازقوانین حاکم بر تصاویرهندسی ارزشیابی شود.
آزمون ترسیم آدمک: آزمون ترسیم آدمک خانم فلورانس کودیناف، با این استدلال بوجود آمد که کودکان همه فرهنگها امکان دارد که اشخاص رامشاهده کنند وروابط موجودبین اجزاوکل را به خاطر بسپارند. دستورالعمل آزمون بدین صورت است که از کودک میخواهند تا شکل یک آدم را بکشد آزمون آدمک نیزجزآزمونهای نابسته به فرهنگ به حساب میآید. آزمونهای نابسته به فرهنگ برای حذف اثر فرهنگ در اندازهگیری هوش تهیه شدهاند. اماآنها نیز نتوانستهاند به نویدهایی که داده بودند بطورکامل عمل کنند. دراین آزمونها نیزکودکان فرهنگهای غنی بهترازکودکان فرهنگهای فقیر موفق میشوند . به طورخلاصه انواع آزمونهای هوش درجدول شماره ۱-۲نشان داده شده است .
جدول شماره ۱-۲انواع آزمونهای هوش
انواع آزمون های هوش | نوع آزمون مورد استفاده |
هوش فردی |
آزمون استنفورد- بینه، که برای اولین باردراوایل قرن ۲۰به وسیله آلفرد بینه درفرانسه ساخته شد. آزمونهای و کسلر، که درسال ۹۳۷ ،توسط دیوید وکسلر، در نیویورک ساخته شد.
|
هوش گروهی |
آزمون نظامی آلفا، که برای اولین بار، در جنگ جهانی اول بوسیله ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفت . آزمون نابسته به فرهنگ کتل که ازسه مقیاس تشکیل شده است. آزمون ترسیم آدمک ، خانم فلورانس کودینا ف
|
استفاده بجا و نابجا ازآزمونهای هوشی: کارفرمایان مربیان ودرمانگران به طوردایم وبه منظورهای مختلف، ازآزمونهای گروهی و فردی هوش استفاده میکنند. کارفرمایان آزمونهای هوشی را برای استخدام وارتقا ء کارمندان بکارمیبرند. مدارس، برای شناسایی نیازهای دانش آموزان واندازه گیری استعدادهای آنهاازآزمونها کمک می گیرند تا درنهایت بتوانند آنها را برای رشتههای مناسب راهنمایی کنند. درمانگران ازآزمونهای هوشی به دلایل مختلف کمک میگیرند، از جمله برای پی بردن به این که رفتاربیماران متناسب با سطح توانایی ذهنی آنها هست یا نه. با این همه چون هوش خیلی وسیعتر ازآن است که آزمونها اندازه میگیرند، نباید درتصمیم نتایج آزمونهای هوشی افراط کرد. روانشناسان وافراددیگری که آزمونهای هوشی رابه کارمی برند با ید ازمحدودیتهای نتایج آنهاآگاه باشندوازاطلاعات دیگر نیز کمک بگیرند. گاهی دیده میشود که افرادتازه کار، قدرت پیشبینی خارق العاده برای آزمونها قائل میشوند نتایج آزمونهای هوشی گاهی برای پیشبینی موفقیت دراکثرجنبههای رفتاری مورد استفاده قرارمیگیرد. اما تحقیقات نشان داده است که متغیرهای دیگری ازجمله خلاقیت، سطح انگیزش ومهارت های حسی- حرکتی نیز می توانند شاخصهای خوبی برای پیش بینی موفقیت درآینده باشند. در پیشبینی موفقیتها ، تنها برنتایج آزمونهای هوشی متکی شدن، درواقع ساده نگاری ومحدود پنداشتن فرایند موفقیت است .نتایج آزمونهابه شدت تحت تأثیرفرهنگ خانواده، اجتماع وتجربههای قبلی قرارمیگیرد. وبدین صورت که اعضای خانوادههای تحصیل کرده ومرفه معمولاً نتایج بهتری به دست میآورند. درصورتی که افرادخانواده ها ی کم سوادواقعیتهای قومی نتایج ضعیفی کسب میکنند. بااین که روانشناسان برای کاهش این تبعیض سعی کردهاند، آزمونهای نابسته به فرهنگ بسازند، اما تا امروزدراین تلاشها خیلی موفقیت آمیز نبوده است. به همین دلیل، احتمال دارد که برخی آزمونهای هوشی درموردآزمودنیهایی به کاررود که برای آنها مناسب نیست. مثلا آزمودنی که درسطح تهران استاندارد شده است، نمیتوان کودکان شهرستانی را تحت آزمایش قرارداد ودرمورد آنها پیشبینیهای مهم به عمل آورد .( همان منبع، ص۱۴۳)
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-02-31] [ 05:30:00 ب.ظ ]
|