فرضیه سوم: بین اندازه‌ی شرکت و قابلیت پیش‌بینی سود رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

۵-۳ تحلیل نتایج

فرضیه اول
مدل از لحاظ آماری معنادار شده است؛ بدین ترتیب فرضیه اول تحقیق تأیید می‌شود. نتایج تخمین الگوی رگرسیون مدل پژوهش حاضر به روش حداقل مربعات مقطعی (پانلی) با اثرات ثابت در جدول فوق نمایش داده شده است. با توجه به آماره F به دست آمده و همچنین سطح معناداری آن می‌توان بیان کرد که الگو در کل از معناداری خوبی برخوردار است. ضریب تعیین تعدیل‌شده الگو بیانگر این است که متغیرهای توضیحی مدل، ۷۹ درصد تغییرات متغیر وابسته (پیش بینی سود آتی) را توضیح می‌دهند. یکی از فرض‌های مدل کلاسیک رگرسیون خطی بیان می‌دارد که بین جملات خطاهای رگرسیون همبستگی وجود ندارد (مستقل هستند).
برای بررسی وجود خود همبستگی بین جملات خطاهای مدل، راه‌های زیادی وجود دارد؛ یکی از این راه‌ها بررسی آماره دوربین واتسون است. مقدار این آماره بین صفر تا ۴ متغیر است و بهترین حالت آن دوربین واتسون برابر با عدد ۲ است. آماره دوربین واتسون به دست آمده در مدل فوق، برابر ۱٫۶۶ و نشان‌ دهنده عدم وجود خود همبستگی در مدل است. رابطه مستقیم و معنادار متغیر مازاد جریان نقد آزاد و پیش بینی سود شرکتها بیانگر این است که هر چه متغیر مازاد جریان نقد آزاد بیشتر باشد پیش ­بینی سود آتی بیشتر خواهد بود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
نتایج فرضیه حاضر را می‌توان با سایر تحقیقات انجام‌ شده مورد مقایسه قرار داد. یودیانتی (۲۰۰۸) در تحقیق خود دریافت سود باعث افزایش و تقویت رابطه جریان­های نقدی آزاد در سطوح کل و مثبت با ارزش سهامداران می شود. به عبارت دیگر هر چه سود بالاتر باشد، جریانهای نقدی‌ آزاد و در نهایت ارزش‌ سهامداران افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر مدیران شرکت‌ها جذب سرمایه گذاران را نسبت به پنهان کردن عملکرد بالای خود به منظور فرار از مالیات ترجیح می­ دهند. در کل می‌توان نتیجه گرفت که در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، جریان‌های نقدی آزاد می‌تواند مقیاسی از ارزش برای سهامداران محسوب شود. هم چنین مدیران این شرکت‌ها تمایل دارند با بهره گرفتن از ابزار سود ، جریان‌های نقدی آزاد و در نهایت ارزش و ثروت سهامداران را افزایش دهند. نتایج بدست آمده از بررسی فرضیه اول این تحقیق با نتایج بدست آمده از تحقیق احمد الدهماری وکو‌نور اسحاق اسماعیل (۲۰۱۳) مطابقت ندارد. آنها به این نتیجه رسیدند که، درآمد شرکت­هایی که مازاد جریان نقد بالایی دارند از قابلیت پیش بینی کمتری برخوردار است.

 

نتایج تحقیق سطح نمونه تایید و یا رد فرضیه توضیحات
بین جریان­های نقدی و ارزش سهامداران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. کل تاییدH1 با نتیجه تحقیق یودیانتی (۲۰۰۸) مطابقت دارد. نتیجه تحقیق از نظریه راپاپورت(۱۹۹۶) و واگت (۲۰۰۰) حمایت می کند
میان جریان­های نقدآزاد مثبت و ارزش سهامداران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. جریان نقد آزاد مثبت تایید H1a ازنتایج تحقیق یودیانتی (۲۰۰۸) حمایت می کند.
میان جریان­های نقدآزاد منفی و ارزش سهامداران رابطه معناداری وجود ندارد. جریان نقد آزاد منفی ردH1b با نتیجه تحقیق به دست آمده توسط یودیانتی (۲۰۰۸) و نظریه راپاپورت مطابقت دارد.
مدیریت سود باعث تقویت و افزایش رابطه حریان‌های نقدی آزاد و ارزش سهامداران می شود. کل خلاف H2تایید می شود با نتیجه تحقیق به دست آمده توسط یودیانتی (۲۰۰۸) مطابقت ندارد.اما با تحقیقات به دست آمده توسط جونز و شارما(۲۰۰۱)، جاگی و گول(۲۰۰) مطابقت دارد

فرضیه دوم
نتایج تخمین الگوی رگرسیون مدل پژوهش حاضر به روش حداقل مربعات مقطعی (پانلی) با اثرات ثابت در جدول فوق نمایش داده شده است. با توجه به آماره F بدست آمده و همچنین سطح معناداری آن می‌توان بیان کرد که الگو در کل از معناداری خوبی برخوردار است. ضریب تعیین تعدیل‌ شده الگو بیانگر این است که متغیرهای توضیحی مدل، ۷۹ درصد تغییرات متغیر وابسته (پیش ­بینی سود آتی) را توضیح می‌دهند. یکی از فرض‌های مدل کلاسیک رگرسیون خطی بیان می‌دارد که بین جملات خطاهای رگرسیون همبستگی وجود ندارد (مستقل هستند). برای بررسی وجود خود همبستگی بین جملات خطاهای مدل، راه‌های زیادی وجود دارد؛ یکی از این راه‌ها بررسی آماره دوربین واتسون است. مقدار این آماره بین صفر تا ۴ متغیر است و بهترین حالت آن دوربین واتسون برابر با عدد ۲ است. آماره دوربین واتسون به دست آمده در مدل فوق، برابر۱٫۶۵ و نشان‌ دهنده عدم وجود خود همبستگی در مدل است. بنابراین متغیر مورد نظر مدل از لحاظ آماری معنادار شده است؛
با توجه به احتمال آماره t استیودنت و مقدار ضریب، نتایج زیر برای شاخص‌های حاکمیت شرکتی بدست آمده است:

 

    • بین نسبت تعداد مدیران مستقل به تعداد کل مدیران هیأت مدیره و پیش‌بینی سود شرکت‌ها رابطه معناداری وجود ندارد.

 

    • بین تعداد کل مدیران در هیأت مدیره و پیش‌بینی سود شرکت‌ها رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.

 

  • بین نقش دوگانه مدیرعامل و پیش‌بینی سود شرکت‌ها رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...