۷۴

 

۲۶/۰

 

۴۲

 

 

 

۴

 

ناحیه ۴

 

۵۱

 

۱۹/۰

 

۳۱

 

 

 

مجموع

 

۲۷۷

 

۰۰/۱

 

۱۶۲

 

 

 

۳-۴) روش جمع آوری داده ها
در جمع آوری داده های پژوهش از دو روش کتابخانه ای(اینترنت، کتب، مقالات، پایان نامه ها و گزارشات) و میدانی(ابزار پرسشنامه) استفاده شده است. جهت بررسی جنبه های مختلف تئوریک و نظری پژوهش، ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق پیرامون موضوع پژوهش، ازروش مطالعه کتابخانه ای استفاده گردید. همچنین از روش مطالعه میدانی که شامل توزیع پرسشنامه بین کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان قم می‌باشد نیز جهت جمع‌ آوری داده‌های پژوهش برای تجزیه و تحلیل آماری فرضیه ها بهره‌گیری شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۵) ابزار جمع آوری داده ها
در این پژوهش پس از تعیین فرضیه های تحقیق با توجه به متغیرهای پژوهش پرسشنامه ای کامل برای جمع آوری داده ها و آزمون فرضیه ها توسط محقق طراحی شد؛ که توضیحات پرسشنامه به صورت زیر می باشد.
۳-۵-۱) اجزای پرسشنامه
پرسشنامه مورد استفاده در پژوهش حاضر را می توان به دو قسمت اصلی سوالات عمومی و سوالات تخصصی تقسیم کرد.
سوالات عمومی:
در این بخش پرسشنامه پنج سوال در ارتباط با جنسیت، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه کار کارکنان آموزش و پرورش استان قم ارائه گردید.
سوالات اصلی:
این قسمت پرسشنامه نیز در برگیرنده گزاره هایی برای سنجش متغیرهای پژوهش همچون بهسازی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی می باشد؛ به این صورت که این قسمت به دو بخش گزاره های بهسازی نیروهای انسانی و گزاره های سرمایه اجتماعی (از ۲۰ گزاره سرمایه اجتماعی ۷ گزاره اول برای سنجش عنصر ساختاری سرمایه اجتماعی، ۶ گزاره بعدی برای سنجش عنصر رابطه ای سرمایه اجتماعی و ۷ گزاره پایانی نیز بری سنجش عنصر شناختی سرمایه اجتماعی می باشد) تقسیم می شود. گزاره های این قسمت پرسشنامه به صورت زیر است.
الف- بهسازی نیروی انسانی: کارکنان آموزش و پرورش دارای شایستگی می باشند؛ آموزش های کارکنان آموزش و پرورش مناسب می باشد؛ رشد حرفه ای کارکنان آموزش و پرورش مناسب می باشد؛ برای بهبود عملکرد کارکنان در آموزش و پرورش تلاش می شود؛ آموزش و پرورش به دنبال افزایش توانایی کاکنان می باشد؛ دانش و مهارت کارکنان در آموزش و پرورش توسعه می یابد؛ آموزش کارکنان در آموزش و پرورش با نیازهای جدید جامعه هماهنگ است؛ کارکنان در سازمان نگرش درست به تغییرات دارند؛ کارکنان در سازمان نگرش آمادگی برای تغییرات دارند؛ مهارت های ادراکی کارکنان در حد مناسبی است؛ طرز تفکر صحیح نسبت به کار در بین پرسنل وجود دارد؛ توانایی کارکنان آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای سازمان می باشد؛ کارکنان برای پذیرش مسئولیت های دشوار و سنگین آمادگی دارند؛ کارکنان سازمان در انجام کارها توانمند می باشند و روابط انسانی و فنی پرسنل سازمان در حد مناسبی است.
ب- سرمایه اجتماعی: روابط اجتماعی بین افراد سازمان مناسب است؛ کانال های اطلاعاتی در سازمان برای گردآوری اطلاعات خوب است؛ دستیابی به دانش افراد در سازمان آسان است؛ شبکه روابط افراد در سلسله مراتب سازمان قابل انعطاف می باشد؛ تراکم روابط پرسنل موجب تسهیل تبادل اطلاعات می شود؛ سازمان آموزش و پرورش دردسترسی افراد به منابع دانشی سازمان مناسبی است؛ کارکنان سازمان منابع دانشی خود را با هم تبادل می کنند؛ در سازمان کدها و شعارهای مشترک خوبی وجود دارد؛ در سازمان زبان مشترک وجود دارد؛ افراد سازمان زبان یکدیگر را می فهمند؛ بهره گیری از داستان ها و استعاره ها در انتقال معانی بین افراد زیاد است؛ افراد سازمان برای انتقال اطلاعات خود از زبان خاصی استفاده می کنند؛ کارکنان آموزش و پرورش دارای مظاهر مشترک در میان خود می باشند؛ میزان اعتماد بین افراد سازمان مناسب است؛ صداقت بین پرسنل سازمان در حد بالایی است؛ روحیه انتقادی پرسنل سازمان خوب است؛ همکاری در سازمان همانند یک هنجار ارزشمند می باشد؛ تعهد پرسنل در انجام فعالیت های سازمانی در حد مناسب می باشد؛ پرسنل آموزش و پرورش هویت مشترکی برای خود قائل می باشند و کارکنان سازمان به تسهیم اطلاعات بین گروه های کاری خود می پردازند.
۳-۵-۲) روایی پرسشنامه(Validity)
در این پژوهش برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی صوری استفاده شده است. بدین صورت که پرسشنامه ابتدا به تعدادی از صاحب نظران و اساتید مدیریت و علوم رفتاری از جمله استاد راهنما و مشاور داده شده و از آنها در مورد سوالات و ارزیابی فرضیه ها نظرخواهی گردید که با انجام اصلاحات مورد نیاز، به اتفاق پرسشنامه را تایید نمودند.
۳-۵-۳) پایایی آزمون(Reliability)
قابلیت پایایی یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است که نشان می دهد ابزار اندازه گیری تا چه اندازه نتایج یکسانی در شرایط مشابه به دست می دهد. یکی از روش های محاسبه قابلیت پایایی، ضریب آلفای کرونباخ می باشد که برای محاسبه آن ابتدا باید واریانس نمرات هر سوال پرسشنامه و واریانس کل آزمون را محاسبه کرد و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آن را محاسبه نمود(بازرگان،۱۳۷۶).

= ضریب آلفای کرونباخ
= تعداد سوال های پرسشنامه
= واریانس مربوط به سوال iام
= واریانس کل آزمون
ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش که در یک مطالعه مقدماتی با توزیع ۳۰ پرسشنامه بین افراد جامعه آماری کرده صورت گرفت ۹۷/۰ به دست آمد؛ که بیانگر پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته می باشد.
۳-۵-۴) روش نمره گذاری در طیف لیکرت
در این پرسشنامه برای امتیازدهی و ارزش گذاری پاسخ ها از دو روش طیف لیکرت (مقیاس ترتیبی یا رتبه ای) و مقیاس اسمی استفاده گردید، یعنی برای سوالاتی که جنبه ارزشی داشتند از طیف لیکرت(جدول۲-۳) و برای سوالاتی که جنبه انتخابی یا داشتند از مقیاس اسمی استفاده گردید.
جدول ۳-۲٫ نمره دهی به سوالات در طیف لیکرت

 

 

خیلی زیاد

 

زیاد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...