۱) آیا ارتقای کیفی در وضعیت کالبدی محله گل کوب می تواند احساس تعلق ساکنین را به مکان زندگی خود افزایش داده و باعث ماندن آنان در محله شود؟
۲) آیا بین وضعیت کالبدی و فضایی محله گل کوب با وضعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان این محله ارتباط وجود دارد؟
۳-۵- فرضیات تحقیق:
فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه درباره ی ماهیت ، چگونگی و روابط بین پدیده ها ، اشیاء ومتغیرها ، که محقق را در تشخیص نزدیک ترین ومحتمل ترین راه برای کشف مجهول کمک می نماید (حافظ نیا،۱۱۰:۱۳۸۲).
دانلود پروژه
فرضیات این تحقیق به قرار زیرمی باشند:
۱) به نظر می رسد ارتقای کیفی فضای کالبدی و زیستی محله گل کوب در شیراز می تواند باعث افزایش احساس تعلق شهروندان و ساکنین بومی در این محله شود.
۲) به نظر می رسد بین وضعیت کالبدی و کیفیت نازل فضای شهری محله گل کوب با وضعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان این محله ارتباط وجود دارد.

۳-۶- الگوی تحلیلی SWOT

ماتریس SWOT یکی از تکنیک مهم و پرکاربرد در برنامه ریزی شهری و منطقه ای است که عوامل محیط درونی را به نقاط قوت و ضعف و عوامل محیط بیرونی رابه فرصت ها و تهدیدها طبقه بندی مینماید . چارچوب کلی تکنیک SWOT به شکل زیر است :
SWOT
فرصت ها
نقاط قوت
تحلیل درونی
تحلیل بیرونی
بررسی
نقاط ضعف
تهدیدها
«الگوی تحلیلی swot در ۸ گام به شرح زیر پیاده می شود :
گام اول شرح اقدام
در این گام آنچه در گذشته در زمینه های مختلف انجام شده توصیف میگردد. این گام نقطه شروعی برای تعیین این است که شهربه کجا می رود و به کجا باید برود .
گام دوم شناسایی و ارزیابی عوامل بیرونی
در این گام فهرستی از تهدیدها و فرصت های بیرونی از جنبه های مختلف تدوین و طبقه بندی میگردد.
گام سوم پیش بینی عوامل بیرونی
در برنامه ریزی راهبردی توجه به آینده به خصوص آینده دور از اهمیت فراوانی برخوردار است . از این رو در این مرحله تغییراتی که در آینده اتفاق خواهد افتاد و قطعاً بر شهر تأثیر خواهد گذاشت پیش بینی می شود .
گام چهارم شناسایی عوامل درونی
شناسایی محیط درونی به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف صورت میگیرد این شناسایی در قالب مدیریت ، نظام سازمانی ، عملیات مالی و بازاریابی انجام میپذیرد .
گام پنجم تدوین راهبردها و خط مشی ها
در ماتریس swot از ترکیب فرصت ها و تهدیدات با نقاط قوت و ضعف می توان به راهبردها ، خط مشی ها و اقدامات مشخص دست یافت . البته تأکید اولیه بر روی حصول بر راهبردهاست اما این ترکیب میتواند به توسعه خط مشی های لازم برای اجرای راهبردها و به طور خاص تر اقدامات حمایتی از خط مشی ها منجر گردد.
مجموعه های راهبردی حاصل از ترکیب عوامل درونی و بیرونی عبارت اند از :
الف- راهبرد ( حداقل حداکثر ) WO : در این راهبرد با بهره گیری از فرصت ها نقاط ضعف از بین می رود .
ب- راهبرد ( حداقل حداقل ) WT : در این راهبرد نقاط ضعف کاهش می یابد و تهدید حاکم میشود .
ج- راهبرد ( حداکثر حداکثر ) SO : در این راهبرد سعی می شود با بهره جستن از نقاط قوت از فرصت ها استفاده شود .
د- راهبرد ( حداکثر حداقل ) ST : در این راهبرد برای احتراز از تهدیدها از نقاط قوت استفاده می شود.
گام ششم تدوین اختیارات راهبردی
از آنجا که راهبرد ها در یک محیط پویا برای مبارزه با بسیاری از عدم قطعیت ها تدوین میگردد در تدوین راهبردها توجه به تعداد راهبردهای ممکن ضروری است .
گام هفتم آزمون تداوم / پیوستگی
در طول تمام گام های طی شده برای تولید راهبرد ، راهبردهای حاصله با توجه به هر یک از گام ها مورد ارزیابی قرار می گیرند و هم چنین این راهبردها در ارتباط با چگونگی حصول اهداف مورد توجه قرار می گیرند .
گام هشتم تدوین طرحهای مشروط .
از آنجا که آینده به طور قطع پیش بینی نمیشود ، طرحها با شروط متفاوت تنظیم میگردند.» تکنیک SWOT از آنجا که به تقابل نظام درونی و بیرونی یک پدیده میپردازد ابزار مناسبی برای تولید راهبرد در طرحمرمت بافت قدیمی است.« این تکنیک با شناسایی عوامل تغییر بیرونی و درونی آغاز می شود . بدین صورت که در تقابل نقاط قوت و ضعف ( محیط درونی ) با فرصت ها و تهدید ها ( محیط بیرونی ) وضعیت شهر بهبود می یابد(ضیاخواه،۸۳:۱۳۸۰).

۳-۷- فرایند برنامه ریزی بافت های فرسوده شهری

 

۳-۷-۱-شناخت

در این مرحله موضوعات کلیدی که طرحریزی مرمت نیازمند حصول شناخت از آنهاست بررسی می شوند.شامل :
شناخت عمومی
شناخت ویژگی های جمعیتی ،فرهنگی واجتماعی
شناخت ویژگی های اقتصادی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...