گشودگی به تجربه (O):
گشودگی، صفات مرتبط با حس زیبایی شناختی، کنجکاوی هوشمندانه، نیاز به تنوع، نگرش های غیر متعصبانه، علایق گسترده و توجه به عاطفه های درونی را مشخص می کند و طالب لذت بردن از نظریه های جدید و ارزشهای غیر متعارف هستند(حق‌شناس، ۲۰۰۸).
گشودگی نسبت به تجربیات با تمایل کلی به گسترش اطلاعات جدید، داشتن تفکر واگرا و ارزشهای غیرمعمول تعریف میشود. (نریمانی و همکاران، ۱۳۹۲) . این بعد به علاقه و شیفتگی فرد به پدیده ها و تجربیات جدید دلالت دارد. چنین افرادی، خلاق، کنجکاو و حساس اند. افرادی که در آن طرف طیف قرار می گیرند پیرو سنت بوده، در شرایط آشنا راحت ترند. (قلی پور، ۱۳۹۰)
مهمترین ویژگی این عامل انعطاف پذیری در برابر ارزش های جدید و غیرمتعارف است. افرادی که در این عامل نمرات بالایی کسب میکنند، اغلب تجارب جدید را راحت تر میپذیرند و مقاومت کمتری در برابر این تجارب از خود نشان می دهند و هیجانات را عمیق تر از دیگران تجربه میکنند. مشخصه هایی که برای این عامل در نظر گرفته شده عبارتند از: گرایش به تخیلات، زیبایی شناسی، بها دادن به احساسات و ادراکات، گرایش به فعالیت های جدید و کنجکاوی(تیگسن و همکاران، ۲۰۱۳).
پایان نامه - مقاله - پروژه
توافق پذیری (A):
توافق پذیری نیز بر گرایش های ارتباط بین فردی تأکید دارد و صداقت، نوع دوستی و همدردی را دربرمی گیرد و در تضاد با خصومت بدبینانه و خودمحورانه است(حق‌شناس، ۲۰۰۸).
همسازی، به صورت یک تمایل کلی به داشتن احساسات نوع دوستانه، اعتماد به دیگران و همراهی و موافقت با آنها تعریف می شود. (نریمانی و همکاران، ۱۳۹۲) . این بعد به احترام به دیگران دلالت دارد. افراد سازگار دارای روحیه همکاری، صمیمی و قابل اعتمادند. افراد ناسازگار سرد، رقابتی و ستیزه جو هستند. (قلی پور، ۱۳۹۰)
مهمترین مشخصه این عامل، تعاون و اعتماد است. افرادی که راحت تر نسبت به دیگران اعتماد میکنند. افرادی که در این عامل نمرات پایینی کسب می کنند ، اغلب بی اعتماد و بدبین هستند و همکاری و تعاون کمتری از خود نشان میدهند. ویژگی های این عامل عبارتند از: اعتماد، صداقت، نوع دوستی، تواضع، همنوایی و دل رحمی(تیگسن و همکاران، ۲۰۱۳).
باوجدان بودن ©:
باوجدان بودن ، تمایل کلی به داشتن رفتار و شناخت هدفمند، اراده قوی و مصمم بودن تعریف می شود. (نریمانی و همکاران، ۱۳۹۲) . این بعد به قابل اعتماد بودن فرد دلالت دارد. افراد باوجدان مسئولیت پذیر، پایدار، ساختار یافته و قابل اطمینان هستند. افراد کم وجدان تر یعنی کسانی که در این بعد نمره پایینی می گیرند غیرساختارمند، غیر قابل اعتماد و پریشان احوالند. (قلی پور، ۱۳۹۰)
وجدانی بودن شامل کوششی منظم برای دستیابی به اهداف و پیروی جدی از اصول است. این افراد توانایی بالایی در کنترل تکانه های خود و همچنین برنامه ریزی برای رسیدن به هدف دارند(حق‌شناس، ۲۰۰۸).
تعیین کننده ترین ویژگی این عامل احساس مسئولیت است . در برابر کارها احساس مسئولیت بیشتری از خود نشان میدهند. مهمترین ویژگی ها ی این عامل عبارتند از: قابلیت و شایستگی در برابر مشکلات، نظم و ترتیب در کارها ، خویشتن داری، انگیزه پیشرفت بالا در کارها، با اراده و وظیفه شناس بودن(تیگسن و همکاران، ۲۰۱۳).
جدول۲-۱- شاخص های ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت(اوهمان و همکاران[۳۷]، ۲۰۱۴؛ کاستا و مک‌کری[۳۸]، ۱۹۸۵، ۱۹۷۶)

 

برون گرایی همسازی وظیفه شناسی روان رنجوری گشودگی
خون گرمی اعتماد شایستگی اضطراب خیال پردازی
اجتماعی بودن صراحت نظم خصومت زیبایی‌گرایی
اطمینان و قاطعیت نوع دوستی مسئولیت پذیری افسردگی برخورد احساسی
انرژی زیاد موافقت و همنوایی کوشش و موفقیت هوشیاری و خودآگاهی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...