منبع: ترازنامه انرژی ۱۳۹۱
۱)سهم تلفات شبکه انتقال از کل انرژی تولید و خریداری شده در سطح ولتاژ انتقال و فوق توزیع.
۲)شامل تلفات انرژی الکتریکی صادراتی و وارداتی می باشد.
۳)سهم تلفات شبکه توزیع از کل انرژی تولید و خریداری شده در سطح ولتاژ شبکه توزیع
۴)در سال ۱۳۸۴ مصارف داخلی صنایع بزرگ، ۳/۱۷۱ گیگاوات ساعت و در سال های بعدی به ترتیب ۸/۵۶۶، ۴/۵۷۳، ۳/۵۸۳، ۸/۵۹۱، ۴/۲۲۰، ۵/۲۰۹ و ۱/۲۶۱ گیگاوات ساعت لحاظ شده است.
طبق جدول ۳-۲، میزان تلفات برق مصرفی ۱۸٫۶ درصد می باشد، بنابراین میزان برق مورد نیاز هر پارکینگ بر حسب کیلووات ساعت در هر سال طبق فرمول زیر محاسبه شده است:
پایان نامه - مقاله - پروژه
برق تولیدی = ۹۰۹۶٫۴ کیلووات ساعت (برق مصرفی) ۱٫۱۸ = برق تولیدی
ب) هزینه های متغیر
در پروژه حاضر، هزینه مربوط به تعمیرات و نگهداری، آبونمان و هزینه زیست محیطی یا آلودگی هوا به عنوان هزینه متغیر طرح فرض شده است.

 

  • تعمیرات و نگهداری

 

هزینه تعمیرات و نگهداری بر مبنای نظرات کارشناسان شرکت راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، به ازای هر یک کیلومتر پارکینگ در طول یک ماه، ۴۰۰,۰۰۰ تومان و سالانه ۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان است که حدوداً ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان در نظر گرفته می شود و مقدار ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان نیز به عنوان هزینه پراکندگی پارکینگ ها به مقدار قبل اضافه خواهد شد.
طول پارکینگ ۲۰۰ متر در نظر گرفته شده است، بنابراین هزینه تعمیرات و نگهداری هر پارکینگ در طول سال ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان به علاوه ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان هزینه پراکندگی ۳,۰۰۰,۰۰۰ خواهد بود.
نظر به اینکه در مقایسه اقتصادی عموماً از ارزش حال هزینه ها در یک مرجع زمانی معین استفاده می شود و پارامترهای اقتصادی با توجه به ارزش حال هزینه ها محاسبه می شود، به کار بردن نرخ های تورم عملاً تأثیری در نتایج محاسبات ندارد.

 

  • هزینه آبونمان

 

همانطور که در قسمت های قبل تر اشاره شد، برق مصرفی ۷۷۰۸٫۸ کیلووات ساعت در هر پارکینگ می باشد، و با توجه به تعداد ۱۴ پارکینگ و هزینه ۱۴۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت، این هزینه محاسبه می شود (گزارش توانیر ،۱۳۹۳).

 

  • اثرات زیست محیطی

 

برآورد هزینه های زیست محیطی که از برق تولید شده در روش فسیلی ایجاد می شود، یکی از مهمترین هزینه های نیروگاه های حرارتی است که تأثیر به سزایی بر فواید تولید انرژی از انرژی های نو دارد. آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است این است که هزینه های تحمیل شده به جامعه از طریق آثار زیست محیطی نیروگاه های فسیلی، هرگز در قیمت تمام شده تولید برق محاسبه نشده و بابت آن پرداختی انجام نمی شود. بدیهی است که برآورد این هزینه ها می تواند در تصمیم گیری و سیاست گذاری (تعرفه، مالیات و …) برنامه ریزان نقش مهمی ایفا کند.
از آن جا که تاکنون، تحقیق مستقلی جهت برآورد هزینه های خارجی در ایران انجام نشده است، کارشناسان وزارت نیرو با انجام مطالعات در زمینه تعیین هزینه های اجتماعی NOx، ۲COو ۲ SO به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی در نیروگاه های بخاری کشور حدود ۷۲۰ تا ۱۳۶۰ ریال، نیروگاه های گازی ۷۴۰ تا ۱۳۸۰ ریال و نیروگاه های سیکل ترکیبی ۵۹۰ تا ۱۲۳۰ ریال برآورد شده است (ترازنامه انرژی ۱۳۹۱).
با توجه به اینکه نیروگاه شهید رجائی، نزدیکترین نیروگاه به آزاد راه قزوین – رشت بوده و شامل دو نیروگاه بخاری و سیکل ترکیبی می باشد، لذا برای محاسبه هزینه آلودگی از میانگین قیمت در این دو نیروگاه استفاده شده، و قیمت ۹۷۵ ریال که میانگین دو بازه قیمتی (۱۳۶۰-۷۲۰ ریال) و (۱۲۳۰-۵۹۰ ریال)، می باشد در محاسبه میزان آلودگی قابل استفاده خواهد بود.
همانطور که در قسمت های قبل تر اشاره شد، برق تولیدی ۹۰۹۶٫۴ کیلووات ساعت در هر پارکینگ می باشد، و با توجه به تعداد ۱۴ پارکینگ و هزینه ۹۷٫۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت، این هزینه محاسبه می شود (توانیر ،۱۳۹۳).
۳-۱۱-۲- حالت دوم: پایه های روشنائی بادی
۳-۱۱-۲-۱- انتخاب توربین بادی
برای انتخاب توربین بادی ، می بایست اطلاعات سرعت باد در مناطق مورد نظر را داشته تا بتوان توان مناسب برای تأمین روشنائی پارکینگ ها را فراهم نمود. همچنین با بهره گرفتن از نرم افزارطراحی روشنائی دیالوکس، تعداد ۱۰ پایه برای فراهم نمودن روشنائی پارکینگ به طول ۲۰۰ متر و عرض ۲۰ متر، محاسبه شده است.
بنابراین بر اساس دو مورد سرعت باد در منطقه و تعداد پایه ها برای روشن نمودن مکانی با مشخصات ذکر شده، توان توربین بادی مشخص گردید. جدول ۳-۳، مشخصات سرعت باد در ۱۴ منطقه (۱۴ پارکینگ) را نشان می دهد:
جدول ۳-۳- سرعت باد در پارکینگ های استان قزوین

 

ردیف
کیلومتر
مکان
مکان جغرافیائی
سرعت باد (m/s)

 

۱
(۵۰۰+۳)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...