داغداغان

 

۶۵/۵

 

۱/۹

 

۳۳/۷

 

۳۵/۱ ±

 

 

 

پیرو نتایج حاصله مشخص می‌شود که بیشترین و کمترین قطر متوسط تاج پوشش متعلق به درخت لرگ می‌باشد. بیشترین دامنه تغییرات قطر متوسط تاج مربوط به درخت لرگ است چرا که حداقل قطر متوسط تاج در این گونه است و این مربوط به پایه‌های زادآوری شده آن است. از طرفی بیشترین میزان قطر متوسط تاج در لرگ نشان دهنده میزان دامنه تغییرات ظرفیت و توان بالقوه گونه لرگ برای رسیدن به تاج پوشش‌های ضخیم و با قطر زیاد است. بیشترین میانگین قطر متوسط تاج مربوط به درخت زبانگنجشک است. این درحالیست که کمترین میزان میانگین قطر متوسط تاج متعلق به درخت لرگ است.
پایان نامه
۴-۱-۱۰ بررسی زادآوری
امروزه در کمتر نقطه ای از جنگلهای زاگرس (به استثنای مناطق قرق شده و یا پارکهای جنگلی) به دلایل مختلف از جمله افزایش اراضی کشاورزی، تامین چوب و زغال و خصوصا چرای شدید و بی رویه دام در کف جنگل می‌توان آثاری از زادآوری و تجدید حیات طبیعی گونه ها پیدا کرد.
این موضوع در مورد گونه هایی که تنها از طریق بذر زادآوری نموده و نیازمند تجدید حیات مستقیم (دانه زاد) در سطح جنگل هستند بیشتر صادق است و به ندرت می‌توان به واسطه فشارهای بیش از حد دام و بهره برداری‌های بی رویه در طول سال، اثری از زادآوری در آنها مشاهده نمود. اما وضعیت در گونه بلوط ایرانی بخاطر قدرت خارق العاده جست زایی فرق می‌کند و این شیوه تجدید حیات در آن که یکی از رازهای شگفت انگیز است باعث شده که همچنان سرسبز و مقاوم باقی بماند.
گونه لرگ نیز همچون بلوط از قدرت تجدید حیات غیر جنسی و جست دهی زیادی برخوردار است، تنها گونه ای است که بعد از بلوط توانسته بصورت غیر جنسی زادآوری داشته باشد. طی بررسی ها بر روی زادآوری درخت لرگ در ذخیره­گاه مورد نظر نتایج این مطالعه در قالب جدول (۴-۲۶) بیان گردیده است.
جدول ۴-۲۶: نتایج زادآوری لرگ در ذخیره­گاه

 

 

حداقل

 

حداکثر

 

کل زادآوری

 

میانگین درهکتار

 

 

 

۸

 

۹۰

 

۱۴۱۵

 

۵/۷۰۷

 

 

 

لازم بذکر است طی مطالعات انجام شده زادآوری درختان لرگ در منطقه، با وجود تولید بذور فراوان و خوب درختان، تماما طبیعی و از طریق تولید جست (۱۰۰%) می‌باشد.
۴-۱-۱۱ بررسی پوشش کف جنگل
گیاهان علفی و بوته ای که در پوشش کف جنگل ویا مناطق باز می‌رویند، یک یا چند ساله اند و فقط در بهار نمود و خودنمایی دارند چرا که با ورود دام به جنگل و در مدت کوتاهی حتی پیش از آنکه بسیاری از آنها فرصت تولید و بذر افشاندن را جهت پایداری این توده‌های گیاهی داشته باشند، نابود می‌شوند که با توجه به تنکی فوق العاده جنگل یعنی فاصله زیاد بین درختان و درختچه ها، خاک در نیمه نخست سال بوسیله ضربات اشعه سوزان خورشید و در نیمه دوم سال به دست ضربات باران سپرده می‌شود که حاصل آن فرسایش، در مواردی رانش و بیرون افتادن ریشه بسیاری از عناصر گیاهی و سرانجام خشکیدن آنهاست که باید حفاظت آب و خاک را بعهده بگیرند. اکثر این گیاهان خاردارند که وجود و گسترش آنها نشانه سیر قهقرایی جنگل است.
بطور کلی منطقه مورد مطالعه به دلیل قرار گرفتن در ادامه سیستم زاگرس، دارای تنوع گیاهی بسیار غنی می‌باشد. پوشش گیاهی مناطق مرتفع بلوط ایرانی بوده که به همراه آن گونه‌های دیگر نظیر بنه، انجیر، کیکم، بادام وحشی، زالزالک، ارغوان، داغداغان، گلابی وحشی، محلب، آلبالو وحشی و گونه منحصر بفرد نوعی ماشک ( Vicia pulastina ) و گونه ( Arum giganteum ) فقط در غرب ایران ( زیستگاه کوههای ایلام ) دیده شده است. مناطق کوهپایه ای به ندرت دارای پوشش جنگلی بوده و عمدتاً دارای گیاهان درختچه ای، بوته ای و علفی هستند که مهمترین آنها گونه‌های گون، کنار، کرف، بادام، ا سپرس، توت دم روباهی، علف پشمکی، انواع یونجه وحشی و … می‌باشد که از نظر پوشش گیاهی دارای دو زیستگاه ایرانی - تورانی و خلیج عمانی است. حدود ۱۰۰۰ گونه گیاهی در مناطق استان شناسایی شده است. ازجمله گونه‌های مرتعی می‌توان به یونجه ها و شبدرهای یکساله، شیرین بیان، بابونه، آویشن، ریواس، بومادران، رازیانه، گل ختمی، نسترن وحشی، انواع گون، فرفیون، شبدر، یونجه زرد، یولاف،sp. Arrhenatherum ، Br. Dantohya ، Bromus tectorum ، Avena sp. ، Melilotus officinalis ، Dactylis glomerata ، Hordeum bulbosum ، Festuca Sp و غیره را نام برد.
در بررسی‌های انجام شده روی پوشش کف منطقه مورد مطالعه انواع یولاف، گلرنگ زرد، دم روباهی، اسپرس ها، انواع گرامینه، شبدر، انواع یونجه وحشی، بابونه، فرفیون و غیره شناسایی شد که نتایج دقیق مربوط به هرکدام در جدول (۴-۱) بیان شده است.
۴-۲ نتایج کیفی
در مطالعه حاضر، ضمن آماربرداری صد در صد توده بررسی­های کیفی بر روی تاج و تنه درختان لرگ نیز همزمان از طریق مشاهده و بررسی­های حضوری در عرصه انجام شد.
۴-۲-۱ سلامت تاج
بررسی­ها روی سلامت تاج درختان لرگ در ذخیره­گاه از دو جنبه آفات و بیماری­ها صورت گرفت که نتایج آن در جدول(۴-۲۷) و نمودار (۴-۹) قابل مشاهده است.
جدول ۴-۲۷: نتایج بررسی سلامت تاج درختان لرگ

 

 

درصد سلامت تاج پوشش

 

 

 

آفت

 

بیماری

 

 

 

سالم

 

ناسالم

 

۱۰۰ درصد سالم

 

 

 

۸۹/۸۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...