اسپیرمن آگاهی سیاسی
Sig
N

 

 

 

۱
۳۸۰

 

۲۵۵/۰
۰۰۰/۰
۳۸۰

 

اسپیرمن احساسات افراد در مورد آزادی سیاسی
Sig
N

 

 

 

جدول (۴-۲۷-۲)- رابطه بین میزان آگاهی سیاسی و پذیرش مشارکت سیاسی

 

 

احساسات افراد در مورد آمشارکت سیاسی

 

آگاهی سیاسی

 

 

 

 

 

۵۹/۰
۱۷/۰
۳۸۰

 

۱
۳۷۹

 

اسپیرمن آگاهی سیاسی
Sig
N

 

 

 

۱
۳۷۹

 

۶۹/۰
۰۰۰/۰
۳۸۰

 

اسپیرمن احساسات افراد در مورد مشارکت سیاسی
Sig
N

 

 

 

برای آزمون رابطه آگاهی سیاسی و پذیرش ارزش دموکراتیک از آزمون اسپیرمن استفاده شده است . نتایج گویای آن است که در مورد آزادی سیاسی و تساهل سیاسی رابطه معنی داری وجود دارد. این رابطه مستقیم و مثبت می باشد. به عبارتی با افزایش آگاهی سیاسی میزان پذیرش ارزشهای دموکراتیک تساهل سیاسی و آزادی سیاسی بالا میرود، اما در مورد ارزش مشارکت سیاسی، sig.>0/05 شده است، بدین معنا که بین میزان آگاهی سیاسی شهروندان و پذیرش ارزش مشارکت سیاسی رابطه معنی داری وجود ندارد.
مقاله - پروژه
فصل چهارم ـ نتیجهگیری
موضوع مورد پژوهش در این پایان نامه «بررسی تطبیقی ارزشهای دموکراتیک بیننسلی شهر ساری» است. برای سنجش ارزشهای دموکراتیک سه مؤلفه آن شامل: آزادی سیاسی، تساهل سیاسی و مشارکت سیاسی بنا بر دلایلی که در فصول قبل آمد، انتخاب شد. با بهره گرفتن از دیدگاه آلموند و وربا که به نوعی دستهبندی جامعتری را نسبت به سایر صاحبنظران داشتهاند، فرهنگ دموکراتیک را در سه بعد شناختی، احساسی و ارزیابانه مورد بررسی قرار دادیم. برای سنجش این مؤلفه‌ها گویههایی در نظر گرفته شد. در بعد شناختی، آگاهی افراد در مورد نظام سیاسی و نقشهای آن و قانون اساسی مورد پرسش قرار گرفت. نتیجه گویای آن است که افراد جامعه از آگاهی سیاسی بالایی برخوردارند و در واقع نشان دهنده آن است که افراد با ادراک و فهم صحیح سیاسی گزینه مورد نظر خود را در همه گویه ها انتخاب خواهند کرد. مصرف رسانه های ملی و فراملی و قرار گرفتن افراد در دنیای ارتباطات جدید، موجب ارتقا سطح آگاهی سیاسی همه افراد در سنین مختلف شده است. چنانچه با اثبات فرضیه پنجم، با افزایش آگاهی سیاسی افراد، میزان تمایل به ارزشهای دموکراتیک افزایش مییابد، که این میتواند، دلیلی بر تأیید مدعا باشد.
یکی از ارزشهای دموکراتیک که در این پژوهش بر آن تأکید شده است، «آزادی بیان» میباشد. ۴/۷۷ درصد از افراد به این ارزش دموکراتیک تمایل و باور دارند. نسل جوانتر در واقع نسل سوم نسبت به سایر نسلها تمایل بیشتری به آزادی نشان میدهد و نسل دوم نسبت به سایر نسلها تعداد موافقین کمتری داشت. در واقع آزادی مقولهای است که به عنوان ارزش اساسی در جوامع دموکراتیک همواره مورد پذیرش بوده است و نمیتوان هیچ نظام سیاسی را یافت که ادعای دموکراسی داشته باشد، ولی از آزادی چشم بپوشد. در کل بدون توجه به تفکیک نسلی، میزان تمایل به آزادی سیاسی در همه افراد در سطح بالا قرار داشت. در اینجا به بررسی ارزیابی شهروندان از وضعیت رعایت آزادی در جامعه میپردازیم. اکثریت افراد (۲/۶۴) درصد در جامعه تحقیق اجرای آزادی سیاسی را در جامعه «بد» ارزیابی نمودهاند و لازم به ذکر میباشد که نسل سوم تعداد بیشتری از افراد وضعیت جامعه را بد ارزیابی نمودهاند. تساهل سیاسی به عنوان یکی از ارزشهای دموکراتیک مورد پرسش قرار گرفت، که تعداد موافقین در سطح بسیار بالایی قرار داشتند. نسل سوم در مقایسه با سایر نسلها تمایل بیشتری را نشان دادهاند، تعداد کسانی که در بیان نظرات خود مردد بودهاند، از فراوانی بالایی برخوردار بودهاند حدود ۸/۲۸درصد در بیان دیدگاه خود مردد بودهاند که خود گویای مسائل پنهانی است که جای بحث و بررسی دارد. در مورد ارزیابی از وضعیت ارزشهای دموکراتیک از افراد پرسش شد. به ترتیب بیشترین درصد افرادی که از وضعیت آزادی سیاسی ارزیابی بد نمودهاند، در نسل سوم، سپس نسل اول و در نهایت نسل دوم بوده است. تعداد افرادی که وضعیت اجرای آزادی سیاسی را در سطح جامعه خوب ارزیابی نمودهاند، حدود ۱۵درصد بودهاند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...