۱۳

 

-

 

۵

 

بله

 

۲

 

۵

 

۵،۸،۶،۷،۴،۱،۲،۳،۰

 

 

 

۱۴

 

-

 

-

 

 

 

 

 

 

 

۹،۵،۸،۶،۷،۴،۱،۲،۳،۰

 

 

 

 

۴-۱-۳-۳)سیاست حرکتی مبتنی بر مکانهای گذشته شخصی هر عضو

برای هر یک از اعضای جامعه پارامتر به صورت زیر بدست می ­آید
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
با بهره گرفتن از این پارامتر، سیاست­های زیر به کار گرفته می­شوند.
که در آن عملگر همان عملگر تعریف شده در بالا است.

۴-۱-۴)قانون ترکیبی

برای ترکیب سه جواب بدست آمده از سیاست های توضیح داده شده، روش­های مختلفی موجود است. در الگوریتم طراحی شده از روش چرخ رولت برای انتخاب جواب در نسل بعدی استفاده شده است. در روش چرخ رولت، هر یک از جواب های تولید شده متناسب با مقدار تابع هدف خود، با احتمال مناسبی انتخاب می­شوند. در مسائل ماکسیمم سازی هر جواب با احتمال انتخاب می­ شود. در اینجا چون تابع هدف کمینه سازی است و جواب هایی با تابع هدف کمتر مناسب تر هستند بنابراین با معکوس کردن تابع هدف، احتمال جواب های با تابع هدف کمتر بیشتر می­ شود. بنابراین هر یک از جواب های حاصل از سه سیاست اتخاذ شده، و یک جواب قبلی یکی با احتمال انتخاب می­ شود و جواب نسل بعدی را تشکیل می­دهد.

۴-۲)مسائل نمونه

جهت انجام مقایسه استاندارد بین عملکرد الگوریتم­های فراابتکاری ارائه شده، کولیش[۲۴۸] و اسپرچر[۲۴۹](۱۹۹۶) مثال­های طبقه ­بندی شده­ای را در سایت اختصاصی مساله RCPSP، قرار داده­اند]۴۱[. این مسائل توسط نرم­افزار تولید پروژه پروجن، تولید شده ­اند و همانطور که گفته شد در کتابخانه مسائل زمانبندی پروژه تحت وب یعنی PSBLIB، تحت آدرس http://129.187.106.231/psplib/datasm.html، موجود می­باشند.
برای مساله RCPSP یا همان مساله زمانبندی پروژه تحت شرایط محدودیت منابع کلاسیک، چهار سری مسائل استاندارد وجود دارد که بر اساس تعداد فعالیت تقسیم ­بندی شده ­اند. سه سری اول هر یک شامل ۴۸۰ پروژه به ترتیب دارای ۳۰، ۶۰ و ۹۰ فعالیت برای هر پروژه، می­باشند. سری چهارم نیز شامل ۶۰۰ پروژه می­باشد که هر پروژه شامل ۱۲۰ فعالیت می­باشد. هر یک از پروژه­ ها دارای تعدادی پارامتر ثابت و تعدادی پارامتر متغیر می­باشند. مبنای تولید پروژه­ ها بر اساس این پارامترها می­باشند. در ذیل شرح مختصری در مورد پارامترهای متغیر مساله آمده است( اطلاعات دقیق­تر در مورد پارامترهای هر سری از مسائل در ]۴۲[آمده است).
پیچیدگی شبکه (NC): معیاری است که نشان دهنده میانگین تعداد کمان­هایی است که هر یک از گره­های شبکه داراست. هر چه تعداد کمان­ها بیشتر باشد، پیوستگی فعالیت­ها به یکدیگر، بیشتر است.
ضریب منبع(RF): معیاری است که نشان دهنده میانگین نسبت نیاز به منابع برای هر فعالیت است. مقدار RF برابر با صفر نشان­دنده این است که هیچ فعالیتی به هیچ منبعی نیاز ندارد و RF برابر با یک بدین معنی است که هر فعالیتی در پروژه، به تمامی منابع موجود نیازمند است.
قدرت منبع (RS): معیاری است که نشان­دهنده سطح دسترسی منابع می­باشد. هنگامی که RS برابر با صفر است، سطح دسترسی منبع در رابطه با یک نوع منبع خاص، در کمترین مقدار خود قرار دارد و هنگامی که RS برابر با یک است، سطح دسترسی منبع در رابطه با یک نوع منبع خاص، در بیشترین مقدار خود قرار دارد. در این حالت می­توان گفت مساله ابدا دارای محدودیت منبع نیست.
همانطور که گفته شد، پروژه­ ها بر اساس پارامترهای ثابت و متغیر، تولید شده ­اند. ۴-۲ تنظیمات مربوط به پارامترهای متغیر برای مثال­های مربوز به ۳۰، ۶۰ و ۹۰ فعالیت را نشان می­دهد.
جدول ۴-۲ : تنظیم پارامترهای متغیر برای مسائل دارای ۳۰، ۶۰ و ۹۰ فعالیت

 

 

پارامتر

 

سطح

 

 

 

NC

 

۵۰/۱

 

۸۰/۱

 

۱۰/۲

 

 

 

 

 

RF

 

۲۵/۰

 

۵۰/۰

 

۷۵/۰

 

۰۰/۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...