راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع بررسی رابطه بین مدیریت ارتباط با مشتریان و بازاریابی رابطه ... |
در پیوست(ب) محاسبات آماری مربوط به آلفای کرونباخ منتج از نرم افزار SPSS به طور کامل آورده شده است.
روایی ابزار گردآوری
در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق و بکارگیری پرسشنامه استاندارد برای اطمینان بیشتر از روایی محتوایی از نظر خبرگان و صاحبنظران استفاده شد. به این ترتیب که ابتدا پرسشنامه مقدماتی در اختیار چند تن از کارشناسان، متخصصان، اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه قرار گرفت و ضمن نظرخواهی از ایشان اصلاحات لازم صورت پذیرفت.
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش از روش آمار توصیفی به منظور دسته بندی صفات مختلف و توصیف ویژگی جامعه آماری استفاده گردید. آمار توصیفی مورد استفاده در این پژوهش شامل فراوانی، درصد، میانگین، نما، کمینه، بیشینه وانحراف معیار متغیرهای پژوهش و تفسیر آنها بود. در بخش آمار استنباطی این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، با توجه به روابط میان سازه های تحقیق که به صورت علت و معلولی میباشد، از مدلیابی معادلات ساختاری[۱۵۷] توسط نرمافزار لیزرل[۱۵۸] استفاده شده است. در تحقیقاتی که هدف، آزمودن مدل خاصی از رابطه بین متغیرها است، از تحلیل مدل معادلات ساختاری یا مدل های علّی استفاده میشود. در این مدل داده ها به صورت ماتریس های کواریانس یا همبستگی درآمده و یک مجموعه معادلات رگرسیون بین متغیرها تدوین میشود. چنانچه در مدل برای هر متغیر از بیش از یک نشانگر استفاده شود، مدل شامل مولفه اندازه گیری نیز میشود. تحلیل مدل معادلات ساختاری برآوردهایی از پارامترهای مدل (ضرایب مسیر و جملات خطا) و چند شاخص نیکویی برازش فراهم می آورد(سرمدی،۱۳۷۶).
مسیر این پژوهش به این صورت بوده است که در ابتدا، تدوین کلیات تحقیق و تعریف عملیاتی صورت پذیرفته تا چارچوب کلی کار تعیین گردد. در مرحله دوم ضمن نگارش مبانی نظری و ارائه مدل نظری تحقیق، پیشینه مطالعات داخلی و خارجی موضوع مورد تحقیق، به منظور دستیابی به روش علمی نظام مند، بررسی و تدوین گردیده است. سپس در مرحله سوم، روش شناسی پژوهش، تعیین دقیق جامعه و نمونه آماری، پیش آزمون پرسشنامه های مقدماتی و ارسال جهت تکمیل توسط مشارکت کنندگان انجام شده است. در مرحله چهارم، ورود داده ها به رایانه و انجام تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفته و نهایتا داده ها جمع بندی و نتیجه گیری گردیده و پیشنهادات پژوهش ارائه شده است.
۳-۶-۱٫ برازش مدل
به طور کلّی در ارزیابی مدلهای اندازه گیری، روایی با رویکرد کلّی تعیین شاخص های نیکویی برازش[۱۵۹] مورد بررسی قرار میگیرد. شاخص های برازش، شاخص هایی هستند که نشان می دهند یک مدل مشخّص تا چه حد قادر است ماتریس کوواریانس بین متغیرهای شاخص را باز تولید کند(رامین مهر و چارستاد،۱۳۹۲). پس از معیّن شدن مدل، راههای متعدّدی برای نیکویی برازش آن وجود دارد (سرمد، بازرگان، حجازی،۱۳۸۵). با آن که انواع گوناگون آزمونها که به گونه کلّی شاخص های برازندگی نامیده میشوند پیوسته در حال مقایسه، توسعه و تکاملاند، امّا هنوز درباره حتّی یک آزمون بهینه نیز توافق همگانی وجود ندارد (هومن، ۱۳۸۸). در این تحقیق برای تعیین برازش مدل، از شاخص برازش ، و RMSEA استفاده شده است.
(جدول۳-۳) خلاصه آزمونهای برازندگی مدل در معادلات ساختاری
ردیف
نام آزمون
معیار اصلی
نشان برازندگی
توضیحات
۱
χ۲
تفاوت فراوانی مشاهده شده و مورد انتظار
معنادار باشد(بزرگتر از میزان جدول)
حساس به حجم نمونه
۲
RMR
واریانس باقیمانده و کوواریانس
هرچه به صفر نزدیکتر باشد
Root Mean Square Residual
۳
GFI
ارزیابی مقدار نسبی واریانس و کوواریانس
بین صفر و یک.
باید برابر یا بزرگتر از ۹/۰ باشد
Goodness of fit index
۴
AGFI
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 12:07:00 ب.ظ ]
|