روش موازی (همتا)
روش تصنیف (دو نیمه کردن)
روش کودر – ریچارد سون
روش آلفای کرونباخ.
در‌این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است.‌این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری که خصیصه‌‌های مختلف را اندازه‌گیری می کند به کار می رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌‌های هر زیرمجموعه سوال‌‌های پرسشنامه و ورایانس کل را محاسبه کرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.

که در آن:
=J تعداد زیر مجموع ههای سئوال‌‌های پرسشنامه یا آزمون
= SJ2واریانس زیر آزمون Jام
۲S = واریانس کل پرسشنامه یا آزمون
بنابراین به منظور انداز ه گیری قابلیت اعتماد که از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و نرم افزار Spss 15 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بدین منظور یک نمونه اولیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده‌‌های به دست آمده از‌این پرسشنامه‌ها و به کمک نرم‌افزار Spss میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای این پرسشنامه برای تجارت الکترونیک ۰٫ ۹۱۳ و توسعه صادرات ۰٫ ۶۵۸ بدست آمد.
که عدد کرونباخ نشان‌دهنده پایایی مناسب پرسشنامه می‌باشد.
۳- ۷- ۱-ثبات سنجه‌ها
توانایی یک سنجه برای حفظ ثبات در طی زمان ( علی رغم شرایط غیر قابل کنترل آزمون و وضعیت پاسخ دهندگان ) شاخصی از اثبات و آسیب پذیری کم آن در برابر تغییرات است . این توانایی برازش ابزار اندازه گیری است زیرا هر زمان که اندازه گیری صورت گیرد نتایج امر حاصل می‌شود . برای آزمون پایایی سنجه ها دوراه وجود دارد : پایایی باز آزمون و پایایی به شکل موازی (همان، ص ۳۱۷).
۳-۷ -۲ - سازگاری درونی سنجه ها
سازگاری درونی سنجه ها شاخصی است از تجانس بندها در سنجه که مفهوم را انعکاس می‌دهند . به عبارت دیگر ، بندها باید با همدیگر به عنوان یک مجموعه عمل کنند وبه طور مستقل مفهوم یکسانی را اندازه گیری کنند به گونه ای که پاسخ دهندگان معنای کلی یکسانی را برای هر یک از مؤلفه ها قایل شوند. سازگاری می‌تواند از طریق روائی دونیمه کردن مجموعه سوالهای پرسشنامه یا سنجه و روائی سازگاری بین خود سوالها یا طبقات آزمون شود .
۳-۸ - روایی[۷۹]
مفهوم روایی به‌این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد (خاکی ۱۳۸۷). بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین روایی پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از‌این روشها روایی محتوا می‌باشد. روایی محتوا نوعی روایی است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری به کار برده می‌شود. روایی محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال‌‌های پرسشنامه به طور واقعی معرف ویژگی‌ها و مهارت‌‌های خاصی باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آنها را داشته است، آزمون دارای روایی محتوا است. برای اطمینان از روایی محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه‌گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین روایی محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه‌گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. روایی محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. پرسشنامه طراحی شده برای بررسی روایی محتوای آن در اختیار استاد راهنما، تعدادی از اساتید دانشکده و تعدادی از مدیران قرار گرفت که افراد فوق پس از مطالعه کلیه سوالات، نظرات خود را اعلام و پرسشنامه فوق پس از جرح و تعدیلات لازم از روایی مناسبی برخوردار گردید.
برای وضوح موضوع ، می‌توان آزمونهای روایی را تحت سه عنوان کلی گروه‌بندی کرد :
۳- ۸- ۱-روایی محتوا :
روایی محتوا ایجاد اطمینان می‌کند که همه ابعاد و مؤلفه هایی که می‌توانند مفهوم مورد نظر ما راانعکاس دهند درآن سنجه وجود دارد . هر چه وجود این ابعاد و مؤلفه‌ها در سنجه جهت انعکاس مفهوم ، بیشتر باشد ،‌روایی محتوی بیشتر می‌شود .
پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق حاضر نقش تجارت الکترونیک در توسعه صادرات گلاب و عرقیجات به کشور امارات متحده عربی از بعد محتوا، روائی خوبی داشته است .
۳- ۸- ۲- روائی وابسته به معیار :
روائی وابسته به معیار وقتی ایجاد می‌شود که سنجه مورد نظر، افراد را بر اساس معیاری که انتظار پیش بینی آنها می‌رود ، متمایز سازد .
۳- ۸- ۳- روائی سازه ( مفهومی‌) :
روایی سازه مشخص می کند که نتایج بدست آمده از کاربرد سنجه‌ها تا چه حدی با تئوریهای که آزمون بر اساس آن طراحی شده ، سازگاری دارد .
از این جنبه نیز(با توجه به نتایج بدست آمده که در فصلهای بعدی بیان می‌شود )‌، پرسشنامه دارای روائی نسبتاً خوبی بوده است.
۴-۱- مقدمه
اساس و مبنای تصمیم گیری مدیران و سازمان ها در سطح خرد و کلان اطلاعاتی است که غالباً با بهره گرفتن از علم آمار و تحلیل داده ها در اختیار تصمیم گیران قرار می گیرد. به طور کلی داده ها نمایانگری از واقعیتها و مفاهیم هستند. چنانچه داده‌ها بصورت واژه و نه به صورت ارقام به توصیف واقعیت‌ها بپردازد آنها را داده‌های کیفی می‌گویند. اینگونه داده‌ها از طریق مشاهده، مصاحبه، استخراج از اسناد و مدارک و امثال آن گردآوری می‌شود. تحلیل اطلاعات شامل عملیات متعددی است و شامل شرح و آماده سازی داده‌های لازم برای آزمون فرضیه‌ها و سپس تحلیل روابط میان متغیرها و بالاخره مقایسه نتایج مشاهده شده می‌باشد. در واقع هدف نهایی هر پروژه تحقیقاتی این فصل تحقیق می‌باشد. در این فصل در بخش اول به تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها و در بخش دوم به آزمون آماری فرضیات پرداخته خواهد شد .
۴-۲- بررسی ویژگی‌های جمعیت شناختی
در این قسمت به ارائه آمار توصیفی، نمودارها و جداول ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه پرداخته میشود. ارائه آمار توصیفی از آن جهت مهم است که باعث شناخت بهتر از جامعه و ویژگی‌های عمومی آن و همچنین تحلیل بهتر ارتباط بین متغیرها می‌شود. در این تحقیق جنسیت،وضعیت تاهل، تحصیلات ،سن و وضعیت سابقه کاری عنوان سؤالات عمومی پژوهش در نظر گرفته شده‌اند.
۴-۲-۱ -جنسیت
پاسخی را که افراد در مورد جنسیت به پرسشنامه داده‌اند به صورت جدول ۴-۱ ارائه گردیده است. چنانچه در جدول توزیع فراوانی ملاحظه می‌شود پرسشنامه حاضر در بین ۷۷ نفر کلیه مدیران شرکتهای تولید کننده و صادر کننده مر د بودند توزیع گردیده است.
۴-۲-۲- تاهل
پاسخی را که کلیه مدیران شرکتهای تولید کننده و صادر کننده در مورد وضعیت تاهل به پرسشنامه داده‌اند به صورت جدول ۴-۱ ارائه گردیده است. چنانچه در جدول زیر مشاهده می شود ۶/۸۹ درصد از افراد جامعه مورد تحقیق متاهل بوده و تنها ۹ نفر معادل ۴/۱۰ درصد مجرد بودند.
جدول ۴-۱: توزیع فراوانی وضعیت تاهل پاسخگویان

 

وضعیت تاهل فراوانی درصد
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...