آدرس و شماره تلفن : تهران، خیابان توحید نرسیده به آزادی، بن بست بت شکن، پلاک ۱۲، واحد ۱٫ تلفن: ۶۶۹۰۲۴۲۸

 

 

 

 

 

 

چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) :
سینما به عنوان هنر هفتم، بخشی از نظام ارتباطات محسوب می شود که همواره بر تولید و تحلیل معانی، نشانه ها و نمادهای هنری و فرهنگی دلالت می کند. سینمای غالب جهان به صورت کلی تحت تأثیر دو جریان قرار دارد: اروپا و آمریکا. نمود بارز تقابل این دو جریان مهم را می توان از منظر تقابل جشنوارۀ فیلم کن و اسکار بررسی کرد. لذا بررسی این دو جریان مهم سینمایی جهان از دید محقق کمک می نماید تا گفتمان غالب بر سینمای جهان را دریافت. گفتمان سینمایی” واقعیت” را بازتولید می کند. به دلیل اینکه این گفتمان ها همزمان هم محصول واقعیت هستند، هم سازنده ی آن، ایدئولوژی را هم بازتاب می دهند، و هم آن را تقویت می کنند، و از این نظر بازتابنده ی مناسبات قدرت هستند.هدف اصلی: شناخت مؤلفه های هنری و فرهنگی مؤثر در موفقیت فیلمهای ایرانی در جشنواره های معتبر جهانی از جمله کن و اسکار می باشد، تا از این طریق گفتمان جشنواره­های کن و اسکار بررسی شود. برای نیل به این هدف، از تلفیق دو رو یکرد نشانه­شناسی و تحلیل گفتمان انتقادی استفاده شده است. در این پژوهش در سطح نشانه­شناسی که برای دست­یابی به وجوه هنری و زیباشناختی فیلم­ها بکار گرفته شده، از الگوی رمزگان بارت کمک گرفته شده است. همچنین برای وجوه گفتمانی، تحلیل گفتمان انتقادی ون دایک که نشان می دهد چگونه ایدئولوژی­ها، متون و گفتار روزانۀ ما را تحت تأثیر قرار می­دهد، ارائه گردیده است. در هر دو روش هدف نهایی دست یابی به دلالت های سازنده معانی هستند همان دلالت هایی که در ایجاد یک گفتمان جهانی توسط یک فیلم نقش دارند. در نهایت با توجه به یافته­های تحلیل فیلم طعم گیلاس عباس کیارستمی به عنوان برگزیدۀ جشنوارۀ کن و فیلم جدایی نادر از سیمین به عنوان برگزیدۀ جشنوارۀ اسکار، به تحلیل گفتمان غالب بر جشنواره­های بزرگ جهان پرداخته شده است. در نتیجه مشخص شد جشنوارۀ کن به وجوه زیبایی شناختی توجه می کند و به مؤلفه­ های سینمایی توجه کمتری دارد در مقابل جشنواره اسکار به مؤلفه­ های سینمایی توجه دارد. همچنین هر دو جشنواره دارای گفتمان سیاسی نیز هستند ولی این در مورد جشنواره اسکار نمود ظاهری بیشتری دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

نظراستادراهنما برای چاپ درپژوهش نامه دانشگاه مناسب است تاریخ وامضا :
مناسب نیست
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده فارسی ‌۱
فصل اول : مقدمه و کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه ‌۲
۱-۲ بیان مساله ‌۲
۱-۳ سوالات و فرضیه های تحقیق ‌۴
۱-۴ اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن ‌۵
۱-۵ هدف­های تحقیق ‌۶
۱-۶ مفاهیم بنیادین ۷
۱-۷ ساختار کلی پژوهش ‌۱۳
فصل دوم: مطالعات فیلم و جشنواره­ها
مقدمه ۱۴
۲-۱ پیشینه مطالعات فیلم ۱۴
۲-۱-۱ نظریه فیلم ‌۱۵
۲-۱-۲ نظریه کلاسیک فیلم ‌۱۷
۲-۱-۲-۱ نظریه تدوین آیزنشتاین با تحلیل فرمالیستی ۱۸
۲-۱-۲-۲ نظریه پدیدارشناسی واقع­گرای بازن ۱۹
۲-۱-۳ نگرۀ مؤلف در تحلیل فیلم ۲۱
۲-۱-۴ نظریه نشانه­شناسی ساختگرا در تحلیل فیلم ‌۲۲
۲-۱-۴-۱ نظریه زبان فیلم کریستین متز ۲۵
۲-۱-۴-۲ مطالعه زبان و معنا در فیلم ۲۷
۲-۱ -۵ روان­تحلیلی فیلم ۳۰
۲-۱-۶ تحلیل فمینیستی فیلم ۳۱
۲-۱ -۷ تحلیل فیلم و پساساختارگرایی ۳۲
۲-۱-۸ نظریه شناختی و تحلیل فیلم ۳۲
۲-۱ -۹ مطالعات فرهنگی فیلم ۳۴
۲-۱-۱۰ مطالعه جامعه شناختی فیلم ۳۵
۲-۱ -۱۱ مطالعه انتقادی فیلم ۳۶
۲-۱-۱۲ گفتمان اقتصادی فیلم ۳۷
۲-۱ -۱۳ گفتمان سیاسی فیلم ۳۷
۲-۱-۱۴ جمع بندی و نتیجه گیری بخش اول فصل دوم ۳۸
۲-۲ گفتمان جشنواره­ها ۳۹
مقدمه ۳۹
۲-۲-۱ مراسم جایزه بزرگ اسکار ‌۳۹
۲-۲-۱-۱ جایزه آکادمی ۴۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...