۳ -۸-۲)طرح آزمون آماری فرضیه ها
الف )همگنی واریانس :
از نمودار پراکنش مانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده استفاده می کنیم که وجود تقارن حول خط صفر وعدم وجود روند در نمودار مذکور نشان دهنده همگنی در واریانس می باشد
ب)نرمال بودن :
برای بررسی نرمال بودن از آزمون کولموگروف –اسمیرنف استفاده می کنیم .اگر مقدار احتمال مربوط به این آزمون بزرگتر از ۵%باشد با اطمینان ۹۵% می توانیم نرمال بودن مانده ها رامورد تایید قرار دهیم .
پایان نامه
ج)استقلال مانده ها :
برای بررسی استقلال مانده ها از آماره دوربین –واتسن وآزمون دوره ها (گشت ها)استفاده می کنیم .اگر مقدار آماره دوربین واتسن نزدیک به عدد۲باشد می توانیم استقلال مانده ها را بپذیریم .همچنین اکر مقدار احتمال آزمون دوره هابزرگتر از ۵%باشد نیز می توانیم با اطمینان ۹۵% استقلال مانده ها را مورد تا یید قرار دهیم .
د)آزمون فرض هم خطی :
جهت آزمون هم خطی برای رگر سیون چند گانه لازم است .جهت مناسب بودن باید ضرایب به شرط زیر باشد :
۱-ضریب تولرا نس نردیک به یک به معنی هم خطی چند گانه کم و تولرانی نردیک به صفر به معنی هم خطی چند گانه زیاد و تهدیدهای مدل می باشد
۲-ضریب عامل تورم واریانس(vif)نباید زیاد باشد چرا که هر چه قدر که افزایش یابد باعث می شود که واریانس ضرایب رگر سیون افزایش یافته و رگر سیون را برای پیش بینی نا مناسب می سازد .
ه)تحلیل همبستگی :
پس از گذراندن مراحل بالا (با بهره گرفتن از مدل رگرسیونی )به بررسی ارتباط بین متغیر مستقل ومتغیر وابسته پرداخته می شود .ضریب همبستگی شدت رابطه وهمچنین نوع رابطه را نشان می دهد . وعلامت آن ،همان علامت شیب خط رگرسیون (b)می باشد یعنی اگراین شیب مثبت باشد،ضریب همبستگی نیز مثبت خواهد بود.واگر منفی باشد ،ضریب همبستگی نیزمنفی خواهد بود..واگر شیب خط رگرسیون صفر باشد،ضریب همبستگی نیز صفر خواهد بود.مقدار ضریب همبستگی بین۱–و۱+ است (آذر ومومنی ،۱۳۸۳)
۳-۹)خلاصه فصل سوم
در این فصل مقدمه ای در خصوص تحقیق ارائه گردید وسپس فرضیه های تحقیق ،روش تحقیق ،متغبرها ونحوه اندازه گیری آن ها ،قلمرو تحقیق ،جامعه ونمونه آماری ،روش آماری ،مراحل آزمون فرضیه های تحقیق وداده هاوچگونگی جمع آوری آنها بیان گردبد.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
و
آزمون فرضیه ها
۴-۱)مقدمه
در این فصل داده های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد . همانطور که درگذشته آمد پژوهش حاضر از لحاظ طبقه بندی پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ طبقه بندی بر حسب روش، از نوع توصیفی است. از میان انواع پژوهش های توصیفی، از نوع همبستگی بوده چرا که در آن ارتباط بین متغیرهای مستقل نسبت اعضا موظف، رتبه تمرکز مالکیت، رئیس هیئت مدیره همان مدیرعامل است، نسبت تغییرات هیئت مدیره و نوع مالکیت با مسئولیت پذیری شرکت مورد مطالعه قرار می گیرد. بنابراین از روش رگرسیون ساده و چند گانه برای آزمون فرضیه ها و برای بررسی تاثیر متغیرها و همچنین تاثیر متغیرهای کنترل از روش فوروارد (forward) استفاده شده است.
همچنین جهت اطمینان از قابل اتکاء بودن نتایج از آزمونهای پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از نرم افزار Excel و برای آزمون فرضیه ها و همچنین آزمونهای تکمیلی جهت اطمینان از مدل رگرسیونی از نرم افزار SPSS استفاده شد. بنابراین برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون دو متغیره وچند متغیره قبل و بعد از ورود متغیر های کنترل استفاده شده است .
۴-۲ )آزمون های پیش شرط مناسب بودن مدل رگرسیون:
در یک پژوهش جهت استفاده از مدل رگرسیون، ابتدا باید پیش فرضهایی را مد نظر قرار داد که با فرض درستی آنها، نتایج رگرسیون معتبر خواهند بود و در غیر این صورت باید مدل دیگری را جایگزین ساخت. در هر مدل رگرسیون خطی، چند پیش فرض داریم. این مفروضها عبارتند از:
۱ - نرمال بودن داده ها ۲ – ثابت بودن واریانس داده ها ۳ - خود همبستگی باقیماندهها ۴ - هم خطی متغیرها
۴-۲-۱) آماره‏های توصیفی:
ابتدا آماره های توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق،نوع مالکیت ونسبت تغییرات هیات مدیره ورئیس هیات مدیره همان مدیر عامل است ورتبه تمرکز مالکیت ونسبت اعضائ موظف ومسئولیت پذیری شرکت به شرح جدول ذیل مورد بررسی قرار می‏گیرند . آماره های توصیفی شامل میانگین ، انحراف معیار ، چولگی ، کشیدگی ، چارک ها ، دامنه …. می باشد .
جدول ۴-۱: جدول خلاصه ای از آماره های توصیفی

 

Statistics
    مسئولیت.پذیری .شرکتY X1.نسبت.اعضا موظف X2.رتبه.تمرکز. مالکیت رئیس.هیئت.مدیره.همان.مدیرعامل.است.X3 نسبت.تغییرات.هیئت.مدیره.X4 نوع.مالکیت.X5
N Valid ۱۰۶ ۱۰۶ ۱۰۶ ۱۰۶ ۱۰۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...