دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره مقایسه ویژگی های آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاری های اسکلتی شایع پسران ... |
۲.۱. بیان مسئله
یکی از نیازهای ضروری انسان که نشان دهنده میزان سلامت و تندرستی اوست، وضعیت مطلوب بدنی میباشد. وضعیت بدنی اساس تمامی حرکات انسان و معیاری برای کارایی فرد در انجام فعالیتهای مختلف میباشد، به طوری که میتوان بیان کرد که شروع و پایان هر حرکتی به وضعیت و ساختار جسمانی فرد بستگی دارد. هنگامی که ساختار بدن و ویژگیهای بدنی مطرح می شود واژه آنتروپومتری درارتباط با آن قرار میگیرد. آنتروپومتری علمی است که ابعـاد مختلف مرتبط با جوانـب خارجی آناتومی انسان را اندازه گیری، ثبت و آنالیز مینماید (دئونیس و هابیچ، ۱۹۹۶). در جـوامـع آسیـایی افـراد دارای انـدامهای تحـتـانی نسبتـاً کـوتاهتـری هستـنـد، بنابـراین پیکرشناسـی یا آنتـروپومتریک سعی می کند تا ما بتوانیـم خصوصیات جسمـانی افـراد را در رابطه با فعالیتهایی که انجام می دهند شناسایی نماییم (یاعلی، ۱۳۸۴). در واقع تصور بدنی عبارت اسـت از تصورذهنی شخـص در حین فعـالـیت یاعدم فعالیت نسبت به خود و آنچه دیگران درباره او فکر می کنند. اندازه گیری ساختـار بدنی انسـان به شیوهای علمی تنها در دهـههای اخیر صورت گرفته است. هدف اندازه گیری همواره کسب اطلاعات درباره خصیصه های اشیـاء، ساختار و یا رویدادهای و نتایج حاصل ازآن منجربه توصیف پدیده مورد اندازه گیری و ویژگیهای جسمانی آدمی می شود (هادوی، ۱۳۸۶). با اندازه گیـری، مطالعه، تجـزیه و تحلـیل ویژگیهای آنتـروپومتریک افراد میتوان رابطه یا همبستگی بین آنها را سنجیـد و نورمی مشخص ارائه نمود.
اهمیت داده های آنتروپومتریک توسط محققان مختلف مطرح شده است چنانچه مشاهده شده استکه در جمعـیتهای مختلـفاین دادههابسیار متفـاوت هستند. هدف علمی آنتروپومتری در نهایت تأمین اندازه های انسانی است که سطح تعامل فیزیکی انسان را با هر شیء که مورد استفاده قرار
میگیرد بهینه سازی نماید (دئونیس و هابیچ، ۱۹۹۶).
در این حوزه بیومکانیک که ویژگیهای مکانیکی اندامهای بدن انسان را مورد بررسی قرار
میدهد، تمام تلاش خود را برای به کارگیری افراد در جایگاههای مختلف با توجه به ویژگیهای فیزیکی و متناسب بودن نوع فعالیتها افراد با توجه به تواناییهای جسمانی، پیشگیری ازصدمات درحین انجام فعالیت را می کند. منظور از بررسی خصوصیات و ویژگیهای جسمانی، مطالعه وضعیت ظاهری و اسکلتی، تواناییهای عضلانی، تناسب اندام افراد است (فیزنیت، ۱۳۷۵). در حوزه روانی مهارت های عصبی- عضلانی و تجربیات حرکتی اشخاص مد نظر قرار میگیرد و درحیطه عاطفی، رفتارهایی که به علایق، احساسات، ارزشها، اخلاقها و عواطف و مواردی همچون احترام به قوانین، نظم و انضباط و غیره را مورد بررسی قرار میدهیم (نادریان و کارگرفرد، ۱۳۸۲). باید به این نکته توجه کرد که به تکامل نرسیدن هر یک از مهارتهای جسمی، روانیـ حرکتی و عاطفی باعث بروز مشکلاتی در یادگیری و سیر روند رشد فرد می شود. داشتن وضعیت خوب بدنی و بهنجار اسکلتی در گرو عملکرد مؤثر ساختارهای عضلانی، استخوانی و مفصلی است. برخی از عوامل بروز ناهنجاریهای اسکلتی مربوط به خود فرد و برخی دیگر مربوط به محیط و شرایط بیرونی میباشد (همتی نپزاد و رحمانی نیا، ۱۳۸۲). با توجه به موقعیتهای جغرافیایی، سن و فرهنگ، هر جامعه تدوین نورم استاندارد و بررسی ویژگیهای پیکرسنجی؛ بیومکانیکی و ناهنجاریهای اسکلتی در رسیدن به هدف جامعه سالم یاری رسان است.
با توجه به توضیحات برشمرده، تحقیق حاضر سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که نورم
ویژگیهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی شایع پسران ۹ تا ۱۲ سال کدام است؟
۳.۱. اهمیت و ضرورت
امروزه با گسترش روز افزون تکنولوژی و آپارتمان نشینی پرداختن به فعالیتهای جسمانی کاهش یافته که خود عامل تنشهای عصبی و بیماریهای جسمانی و روانی بسیاری است. ارتباط بین تندرستی و وضعیت جسمانی و همچنین اثرات نامطلوب ناشی از از عدم فعالیتهای بدنی و آمادگی جسمانی بر روی سلامتی و وضعیت جسمانی افراد بر کسی پوشیده نیست. آنچه زیربنای تمام فعالیتهای انسان را تشکیل میدهد، میزان آمادگی جسمانی بدن است و افزایش ظرفیت و کارایی بدن جز از راه تربیت بدنی و فعالیتهای حرکتی از هیچ برنامه تربیتی دیگری حاصل نمی شود. اندازه گیری در هر زمینه اطلاعاتی را درباره ویژگی معینی فراهم میسازد که اغلب برای پیش بینی پدیده های مربوط به آن ویژگی مفید واقع می شود. هدف اندازه گیری، همواره کسب اطلاعات درباره خصیصه های اشیاء، ساختارها یا رویدادهاست. نتایج اندازه گیری همواره منجر به توصیف پدیده مورد اندازه گیری و ویژگیهای جسمانی آدمی و تجزیه و تحلیل این اطلاعات به عنوان پایه و اساس یک سلسله تصمیم گیریهای خاص می شود.
برای حصول هدفهای عینی تربیت بدنی، فرایند ارزشیابی امری ضروری تلقی می شود. تلاش برای ایجاد شرایط مطلوب زندگی در سطح جامعه و فراهم آوردن رفاه، مستلزم شناختن نیازهای قشرهای مختلف جامعه است. نیازهای یک جامعه شامل حوزه های بسیار متنوع اجتماعی، فیزیکی و فیزیولوژیکی است که برای فراهم آوردن هریک از این نیازها اطلاعات متاسب با هر حوزه مورد نیاز است. دانشمندان علوم ورزشی، پزشکان و متخصصان از فنون مختلف پیکر شناسی در امور مهمی چون کشف استعدادهای ورزشی، سنجش ترکیب بدن، سنجش نتایج تمرینات و قابلیت های جسمانی استفاده می کنند. برای مثال سوماتوتایپ یا نوع بدن، امروزه یکی از یافتههای مهم در دانش پیکرشناسی است که نقش مهمی در استعدادیابی دارد. آگاهی از شاخص های پیکر سنجی و ترکیب بدن عوامل مهمی در برنامه ریزی و پیشبرد اهداف تربیتی و آموزشی و سلامت جامعه و جلوگیری از بیماریهای ناشی از بیتحرکی است. استفاده از داده های آنتروپومتریک برای بسیاری از صنایع کشور از قبیل تولیدات پوشاک، وسایل ورزشی و لوازم محیط زندگی حایز اهمیت بوده و وجود یک پایگاه دقیق و مناسب در رابطه با اطلاعات آنترپومتریکی گروه های اجتماعی مختلف امری حیاتی است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته این اطلاعات را به دست آورده و از آن بهره برداری
می کنند. در کشور ما تحقیقاتی با هدف ویژگیهای آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک و ناهنجاریهای اسکلتی-عضلانی طبقات مختلف جامعه انجام شده است اما به دلیل پراکنده بودن پژوهشهای صورت گرفته، کارهای انجام شده جامع و فراگیر نبوده و قابل تعمیم به یک منطقه یا قشر خاص از جامعه نیست. اکثر کارشناسان با بهره گرفتن از اشتراک قومی و نژادی میان نژادهای ایرانی و آلمانی، داده های آنتروپومتریک آلمانی را برای استفاده در کارهای تحقیقاتی کشورمان توصیه مینمایند البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از این داده ها ممکن است با اندازه های مردم کشور ما اختلافهایی داشته باشد. بنابراین شناخت و ارزیابی شاخص های آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی عضلانی افراد جامعه یکی از ضروریات امروزی جامعه ایرانی است با توجه به اینکه اندازه های رسمی و تایید شدهای برای مردم کشورمان در دسترس نیست، تلاش برای ایجاد شرایط مطلوب زندگی در سطح جامعه و فراهم آوردن رفاه، مستلزم شناخت نیازهای قشرهای مختلف جامعه است. نیازهای یک جامعه شامل حوزه های بسیار متنوع اجتماعی، فیزیکی و فیزیولوژیکی است که برای فراهم آوردن هر یک از این نیازها اطلاعات متناسب با هر حوزه مورد نیاز است. تحقیقات بسیار گستردهای در زمینه مباحث آنتروپومتریک در دنیا انجام شده است (همتی نژاد و رحمانی نیا، ۱۳۸۶).
پژوهش حاضر بر پایه نیاز جامعه و ضرورت آگاهی از وضعیت موجود، در تلاش است تا شاخص های اصلی آنتروپومتریک، بیومکانیک، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی عضلانی بدن پسران ۱۲-۹ ساله را مقایسه نورم مشخصی از شاخص های اصلی ویژگیهای مذکور ارائه دهد. با اندازه گیری ابعاد بدن افراد در مقاطع مختلف سنی میتوانیم به چگونگی رشد آنها پی ببریم و برای هر یک از شاخص های رشدی، نمودارهایی تهیه کرده و با توجه به این نمودارها رشد طبیعی و غیرطبیعی را تشخیص دهیم امید میرود نتایج این پژوهش بتواند مورد استفاده مربیان تربیت بدنی و محققان به ویژه پژوهشگران حوزه بهداشت و رشد و فیزیوتراپی قرار گیرد.
۴.۱. سوالهای تحقیق
۱.۴.۱. سؤال کلی:
نورم ویژگیهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی شایع پسران ۹ تا ۱۲ سال کدام است؟
۲.۴.۱. سؤالهای اختصاصی:
۱- ویژگیهای آنتـروپومتریک ( قـد، وزن، طول اندام، پهنای بدن، محیط بدن، تیپ بدن) پسران ۹ تا ۱۲ ساله کدام است؟
۲- ویژگیهای بیومکانیکی (قدرت، چابکی، استقامت عضلانی) پسران ۹تا۱۲ساله کدام است؟
۳- ویژگیهای روانی (IQ)، پسران ۹ تا ۱۲ساله کدام است؟
۴- ویژگیهای فبزیولوژیکی (ضربان قلب، فشارخون) پسران ۹تا۱۲ساله کدام است؟
۵- وضعیت ناهنجاریهای اسکلتی (ناهنجاریهای اسکلتی سروگردن، تنه واندامهای تحتانی) کدام است؟
۵.۱. اهداف تحقیق
۱.۵.۱. هدف کلی
نورم ویژگیهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی شایع پسران ۹ تا ۱۲ ساله
۲.۵.۱. اهداف اختصاصی
۱- ویژگیهای آنتـروپومتریک ( قـد، وزن، طول اندام، پهنای بدن، محیط بدن، تیپ بدن) پسران ۹ تا ۱۲ ساله
۲- ویژگیهای بیومکانیکی (قدرت، چابکی واستقامت عضلانی) پسران ۹تا۱۲ ساله
۳- ویژگیهای روانی (IQ) پسران ۹ تا ۱۲ساله
۴- ویژگیهای فبزیولوژیکی (ضربان قلب، فشارخون) پسران ۹تا۱۲ساله
۵- وضعیت ناهنجاریهای اسکلتی (ناهنجاریهای اسکلتی سروگردن، تنه واندام هایتحتانی)
۶.۱. قلمرو تحقیق
۱.۶.۱. محدوده تحت کنترل محقق
۱- آزمودنیهای تحقیق را پسران تشکیل می دهند.
۲- سن آزمودنیها ۹ــ۱۲ سال است.
۳- آزمودنیها به لحاظ سکونت در مناطق مختلف تهران وکشور هستند.
۲.۶.۱. محدودیتهای خارج از کنترل محقق
۱- وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آزمودنیها
۲- بیماریهای نهفته و غیر نهفته آزمودنیها
۳- شیوه زندگی و عادات حرکتی آزمودنیها
۴- میزان فعالیت ورزشی آزمودنیها
۵- نابهنجاری ساختاری بدن آزمودنیها
۷.۱. اصطلاحات و واژه های کلیدی
۱) تعریف مفهومی ۲) تعریف عملیاتی
آنتروپومتری
۱- به شاخهای از دانش که به سنجش مقایسه ای بدن انسان، اعضا و نسبتهای آن می پردازد و اغلب به تعیین تفاوت در بین فرهنگها، نژادها، جنسیتها و گروه های سنی توجه دارد. در این اندازه گیریها سعی می شود تا با روشهای مناسب و ابزار دقیق و معتبر ویژگیهای جسمانی انسان، اندازه گیری و مشخص شود (صادقی، ۱۳۸۸).
۲- در این پژوهش منظور از آنتروپومتری ویژگیهای فیزیکی بدن است که شامل: وزن، قد، طول اندام، محیط اندام، چربیهای زیر پوستی، تیپ بدن، ترکیب بدن میباشد.
بیومکانیک
۱ـ بیومکانیک یکی از شاخه های علوم بشری است که انسان را در درک قوانین فیزیکی حاکم بر عملکرد جسمانی (حرکت) موجودات زنده یاری می کند و ارتباط بین حیات و اصول قوانین فیزیکی حاکم بر اجسام، وضع پویا یا ایستا را بررسی می کند (صادقی، ۱۳۸۸).
۲ـ در این پژوهش منظور از بیومکانیک ارزیابی قدرت، استقامت عضلانی چابکی، و هماهنگی
میباشد.
فیزیولوژی
۱ـ فیزیولوژی علمی است که به مطالعه چگونگی کار دستگاهها، بافتها و سلولهای بدن می پردازد و مشخص می کند که چگونه اعمال مختلف بدن یکپارچه میشوند تا نظم داخلی بدن را حفظ کنند. در ورزش این علم به چگونگی تغیرات ساختاری و کارکردی بدن به هنگام فعالیتهای کوتاه مدت و بلند مدت می پردازد (رابرگز و همکاران، ۱۳۸۵).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 09:08:00 ب.ظ ]
|