پردیس دانشگاه تهران که ازجنوب به خیابان انقلاب، از شمال به خیابان پورسینا و از شرق وغرب به ترتیب به خیابان‌ها‌ى قدس و۱۶آذر محدوداست در سال ۱۳۱۳ ه.ش در مساحتی به وسعت ۲۱ هکتار تاسیس شد. دراین مجموعه ساختمان دانشکده‌ها‌ى: هنر‌ها‌ى زیبا، ادبیات و علوم انسانى، علوم، فنى،حقوق و علوم سیاسى،پزشکى، دندانپزشکى، داروسازی و ساختمان کتابخانه مرکزى - که از مهم ترین کتابخانه‌ها‌ی کشور به شمار مى آید - ومسجد دانشگاه واقع شده است. سازمان مرکزی دانشگاه، اداره امور دانشجویى، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان، دانشکده محیط زیست، جغرافیا، و… نیز در خیابان‌ها‌ی اطراف دانشگاه قرار دارند. نیز دانشکده‌ها‌ی علوم اجتماعى، علوم تربیتى، کوی دانشگاه، اقتصاد، الهیات و معارف اسلامى به ترتیب در امیرآباد شمالی و خیابان مطهری واقع شده‌اند. همچنانکه شماری دیگر از دانشکده‌ها‌ و مراکز تحقیقاتی و پژوهشى دانشگاه تهران در بیرون از تهران درشهر‌ها‌ی قم، کرج، پاکدشت، سارى، چوکا و نشتارود واقع شده اند. درسال۱۳۷۰ه.ش دانشکده‌ها‌ى: پزشکى، دندان پزشکى و داروسازى از دانشگاه تهران جدا شدند و دانشگاه علوم پزشکى تهران را تشکیل دادند.
۴-۳- ۲ دانشگاه صنعتی شریف
در سال تحصیلی ۴۹-۱۳۴۸ دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی به دانشکده مهندسی صنایع تغییر نام یافت و نخستین گروه از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف که مشتمل بر ۲۶۳ نفر لیسانس مهندسی در رشته‌‌ها‌ی مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی متالورژی، مهندسی مکانیک، ریاضی و فیزیک بودند، وارد بازار کار شدند. سایر دانشکده‌ها‌ در سال‌ها‌ی ذکر شده در بخش دانشکده‌ها‌ و… آغاز به فعالیت کردند.
در سال تحصیلی ۵۲-۱۳۵۱ به منظور گسترش علوم انسانی و اجتماعی، ایجاد و توسعه پژوهش‌‌ها‌ در زمینه‌‌‌ها‌یی که تکنولوژی را با جامعه و انسان پیوند می‌دهد، مرکز تعلیمات عمومی (مرکز معارف اسلامی‌فعلی) و زبان‌‌ها‌ی خارجی دانشگاه تشکیل شد.
در سال ۱۳۸۸ مرکز زبان‌‌ها‌ی خارجی با جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به مرکز زبان‌‌ها‌ و زبان شناسی تغییر نام داد. مرکز گرافیک مهندسی و مرکز کارگاه‌‌ها‌ی آموزشی به همراه مرکز تربیت بدنی از مراکز آموزشی فعال میباشند.
مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدهها‌ی دانشگاه
در سال تحصیلی ۵۴- ۱۳۵۳ مؤسسه انتشارات علمی‌دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شد تا به صورت غیرانتفاعی به نشر کتاب‌ها‌یی در زمینه ‌ها‌ی علمی‌و صنعتی اقدام ورزد.
با این همه رسالت دانشگاه منحصر به فعالیت در زمینه‌‌‌ها‌ی آموزشی و پژوهشی نبود. آنچه اعتبار و حیثیت این دانشگاه را دو چندان می‌سازد تلاش بی امان و پیگیر اکثریت دانشجویان و هیأت علمی‌آن در راه استقرار آزادی و استقلال کشور و اعتلای ارزش‌‌ها‌ی انسانی است. این دانشگاه از بدو تأسیس خود شاهد مبارزات دلیرانه گروهی از ارجمندترین نخبگان و جوانان ایرانی بر علیه دستگاه اختناق و رژیم سر سپرده پهلوی بوده است. در جریان این پیکار شکوهمند صد‌ها‌ تن به زندان‌ها‌ افتادند و شکنجه‌‌ها‌ی دژخیمان ساواک را به جان خریدند و ده‌‌ها‌ تن از گرامی‌ترین فرزندان این کشور به جوخه اعدام سپرده شدند، زیر شکنجه عمال حکومت جان باختند و در جنگ‌‌ها‌ی چریکی دلیرانه به خاک افتادند. همچنین این دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران و در جریان هشت سال دفاع مقدس ۱۳۰ شهید را تقدیم نظام کرده است.
در بهمن ماه ۱۳۵۷ این دانشگاه موقتاً به «دانشگاه صنعتی تهران» تغییر نام داد و در پی یک همه پرسی که در مهر ماه ۱۳۵۸ در سطح دانشگاه به عمل آمد نام دانشگاه بار دیگر تغییر یافت و «دانشگاه صنعتی شریف» نام گرفت.
دانشگاه صنعتی شریف افتخار دارد که با بیش از چهل سال تجربه و فعالیت علمی‌خود توانسته است به یاری استادان کارآمد و محققین تلاشگر و دلسوز خود و همچنین با بهره‌گیری از امکانات آموزشی و آزمایشگاه‌‌ها‌ی مجهز، دانشجویان مستعد خود را در سطح کارآمدترین نیرو‌ها‌ی علمی‌و فنی کشور تحویل جامعه دهد. از این رو دانش آموختگان این دانشگاه به حمدا… اکثراً در سطح قویترین مهندسین و بالاترین مدیریت‌‌ها‌ی علمی، فنی و اجرایی کشور قرار گرفتها‌ند. دانش آموختگان این دانشگاه در آزمون‌‌ها‌ی متمرکز ورودی کارشناسی ارشد از نظر میانگین نمرات در آزمون مذکور و همچنین درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی ارشد در اکثر رشته‌‌‌ها‌ی فنی- مهندسی و علوم پایه مقام اول را بین دانشگاه‌‌ها‌ی کشور داشتها‌ند.
به عنوان نمونه در آزمون سراسری سال ۱۳۸۷ دانشجویان شریف در رشته ‌ها‌ی مهندسی کامپیوتر، مدیریت، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر،IT، شیمی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی و علم مواد و فلسفه هنر رتبه ‌ها‌ی اول را کسب نمودند.
همچنین آنها‌یی که به قصد ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده‌اند به خوبی در سطح بین‌المللی رقابت نموده، پس از کسب موفقیت‌‌ها‌ی والای علمی ‌منشاء خدمات ارزند‌ها‌ی شده‌اند. میزان انتشارات و مقالات علمی‌دانش‌آموختگان و اعضای هیأت علمی‌این دانشگاه در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. علاوه بر این دانشگاه در سال‌‌ها‌ی گذشته سهم عمد‌ها‌ی در تربیت نفرات اول آزمون سراسری و برگزیدگان المپیاد‌ها‌ی ریاضی، فیزیک، شیمی‌و کامپیوتر و آماده‌سازی آنها‌ برای شرکت در رقابت‌‌ها‌ی جهانی داشته و اکثریت قریب به اتفاق این عزیزان ضمن شرکت در رقابت‌‌ها‌ی جهانی و کسب مقام‌‌ها‌ی بین المللی، در این دانشگاه به تحصیلات خود ادامه می‌دهند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
همکاری صمیمانه و نزدیک اعضای هیأت علمی‌در گروه‌‌ها‌ و دانشکده‌‌ها‌ی مختلف با هم و با کارکنان و دانشجویان جوی از تفاهم و نمونه زیبایی از تلاش و کار دسته جمعی را در محیطی آموزشی و پژوهشی در این دانشگاه فراهم کرده است. این همکاری، تفاهم و همدلی، محیطی با نشاط، زنده و پویا در دانشگاه به وجود آورده که خود موجب شکوفایی و رشد فعالیت‌‌ها‌ی علمی‌و فرهنگی بین دانشجویان در این دانشگاه شده و تأثیر قابل توجهی در جذب دانشجویان نخبه کشور داشته است. از جمله این فعالیت‌ها‌ می‌توان به انتشار مجلات علمی‌ و فرهنگی دانشجویی توسط کلیه دانشکده‌‌ها‌ی این دانشگاه که بعضاً در سطح وسیع در کشور توزیع می‌شود و برگزاری گردهمایی‌‌ها‌ی علمی‌در سطح ملی و بین المللی و اجرای اردو‌ها‌ و سفر‌ها‌ی متنوع آموزشی اشاره کرد.
علاوه بر اعتبار علمی‌آنچه موجب اعتلای بیشتر این دانشگاه می‌باشد تلاش مداوم و هماهنگ دانشجویان، اساتید و کارکنان در استقرار ارزش‌ها‌ی انسانی، اخلاقی و اسلامی ‌بوده و از آن جمله مبارزه برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی‌ قبل از پیروزی انقلاب و دفاع از دستاورد‌ها‌ی آن و مشارکت در سازندگی پس از پیروزی را میتوان نام برد.
رؤسای دانشگاه از بدو تأسیس تا کنون
دکتر محمدعلی مجتهدی (۱/۹/۴۴ تا ۲۱/۱۱/۴۶)
پروفسور فضل اله رضا (۲۱/۱۱/۴۶ تا ۲۹/۵/۴۷)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...