در این فصل ابتدا به روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق اشاره می­ شود و سپس جامعه آماری، نمونه آماری، روش و ابزار گردآوری داده ­ها و روش­های آماری تجزیه و تحلیل داده ­های جمع­آوری شده تبیین می­گردند.
۳-۲ : روش و نحوه اجرای تحقیق
تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش توصیفی و از نوع پیمایشی بود؛ که به صورت مقطعی انجام گرفت و از نظر نوع جمع­آوری داده ­ها میدانی است. هدف از تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر، تحقیق کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می­ شود. محقق با به کارگیری این روش، ضمن ارائه تصویر روشنی از جامعه آماری، آن چه را که وجود داشت بدون هیچ­گونه تأثیر و دخالت در نتایج حاصله، توصیف و تفسیر و مقایسه نمود. به عبارت دیگر، محقق به توصیفی عینی، واقعی و منظم خصوصیت­های موضوع مورد بررسی پرداخت.
در این تحقیق ابتدا با توجه به طرح تحقیق، اقدام به مطالعه و جمع­آوری ادبیات موضوع مناسب­سازی اماکن ورزشی برای جانبازان و معلولین گردید و سپس چک لیست مناسب­سازی برای جامعه آماری مورد نظر تهیه شد و با شرایط تحقیق حاضر تطبیق داده شده بود. در ادامه پس از تکمیل چک لیست توسط محقق و بر اساس تجزیه و تحلیل داده ­های حاصل از آن­ها، نتایج و پیشنهادات ارائه گردید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۳ : جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری این تحقیق را سالن­های ورزشی سرپوشیده شهر تبریز تشکیل می­دادند که شامل ۳۹ سالن ورزشی سرپوشیده می­شدند.
۳-۴ : نمونه آماری پژوهش
با توجه به هدف پژوهش،که توصیف و بررسی وضعیت مناسب­سازی تمامی سالن­های سرپوشیده جامعه مورد نظر بود و به دلیل محدودیت تعداد جامعه آماری، تمام جامعه آماری که شامل ۳۹ سالن ورزشی می­شد به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد.
۳-۵ : روش و ابزار گردآوری داده ­های پژوهش
ابزار گردآوری داده ­ها وسیله­ای است که محقق به کمک آن قادر است داده ­های مورد نیاز را گردآوری، ثبت و کمی نماید. در این تحقیق گردآوری داده ­ها به شکل میدانی انجام شده است و از چک­لیست محقق ساخته برای بررسی وضعیت مناسب­سازی سالن­های ورزشی سرپوشیده استفاده شد. برای ساخت چک­لیست و گردآوری داده ­های مورد نیاز پژوهش از بانک­های اطلاعاتی علمی، سایت­های اینترنتی، منابع کتابخانه­ای و نوشتاری الکترونیکی و مبانی نظری و پیشینه تحقیق استفاده شد. برای دقت و همکاری بیشتر در تکمیل چک لیست، محقق شخصاً در تمام سالن­های مورد بررسی حضور یافت و با نهایت دقت و تلاش فراوان خود اقدام به تکمیل چک لیست نمود. در استخراج نتایج، متغیرهایی که چک­لیست­ها اندازه ­گیری کردند، مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهداف تحقیق، تجزیه و تحلیل­های آماری در چارچوب اهداف مورد نظر انجام گرفت.
۳-۵-۱ : چک لیست مناسب­سازی اماکن ورزشی
این چک لیست از سه بخش تشکیل شده بود. بخش اول مربوط به ویژگی­های سالن ورزشی بود. بخش دوم شامل ویژگی­های جمعیت شناختی مدیران سالن­های مربوطه شامل: جنسیت، سن، رشته تحصیلی، میزان تحصیلات، سابقه شغلی و . . . می­شد. بخش سوم چک­لیست شامل سؤال­هایی مربوط به متغیرهای تحقیق بود که با مطالعه مبانی نظری، پیشینه تحقیق، استفاده از منابع کتابخانه­ای و الکترونیکی و مشورت با اساتید صاحب­نظر تدوین شد. این چک لیست شامل ۱۰۹ سؤال بر اساس مقیاس اسمی بله و خیر برای ۱۳ متغیر در ۱۳ عامل به قرار زیر بود:
ـ مسیرهای منتهی به اماکن ورزشی ۶ سوال
ـ وضعیت مناسب­سازی درب ورودی و خروجی ۱۱ سوال
ـ مناسب­سازی پارکینگ­ها ۷ سوال
ـ وضعیت پله و رمپ ۱۲ سوال
ـ وضعیت محل پذیرش و کریدور ۸ سوال
ـ وضعیت تابلوها و علائم راهنما ۶ سوال
ـ وضعیت جایگاه تماشاگران ۱۱ سوال
ـ وضعیت رختکن­ها ۱۱ سوال
ـ وضعیت کمدها ۶ سوال
ـ وضعیت سرویس­های بهداشتی ۱۰ سوال
ـ وضعیت دوش­ها ۸ سوال
ـ تجهیزات اطفای حریق ۵ سوال
ـ وضعیت تلفن و امکانات ارتباطی ۸ سوال
۳-۵-۲ : تعیین روایی چک لیست
روایی عمدتاً مسئله­ای کیفی بوده و ارزیابی آن بسیار مشکل است. روایی آزمون عبارت است از توانایی ابزار مورد نظر در اندازه ­گیری صفتی که آزمون برای اندازه ­گیری آن ساخته شده است و شامل روایی صوری، روایی پیش­بین و روایی محتوا می­باشد (مؤمنی، ۱۳۸۶). تعیین روایی چک لیست به روش­های متعددی انجام می­گیرد. برای تعیین روایی چک لیست حاضر از روایی محتوا استفاده شد. برای بررسی وضعیت مناسب­سازی سالن­های ورزشی سرپوشیده شهر تبریز از چک لیست محقق ساخته استفاده شد.
برای تعیین روایی محتوا، چک لیست حاضر بین چهار نفر از اساتید و صاحب­نظران دانشکده­ های تربیت­بدنی و علوم ورزشی شهر تبریز در گرایش مدیریت ورزشی توزیع گردید. اصلاحات محتوایی و عبارتی ایشان کمک شایانی در اصلاح چک لیست نمود. بدین ترتیب که پیشنهادات رسیده توسط محقق بررسی و در ویرایش نهایی چک­لیست لحاظ گردید. با توجه به امکانات و شرایط اقتصادی و اجتماعی، سؤال­های چک­لیست در خور شرایط سالن­های ورزشی سرپوشیده شهر تبریز مناسب سازی گردید.
۳ـ ۵ ـ ۳: اعتبار سازه:
برای مشخص کردن اعتبار سازه چک­لیستِ طراحی شده توسط محقق، از روش تحلیل عاملی استفاده شد، و با توجه به این­که روابط بین شاخص­­ها و متغیرها معنی­دار شده است؛ چون کلیه اعداد معنی­داری بزرگتر از ۹۶/۱ می­باشد. و این امر نشان از روابط معنی­دار بین هر سوال و هر متغیر دارد. بدین معنی که سوالات این تحقیق از نظر اعتبار سازه در وضعیت مناسبی قرار دارند.
۳ـ ۵ ـ۴: پایایی
ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق در جدول زیر نشان داده شده است. همان­طور که پیداست مقدار این ضریب برای کلیه متغیرها بالاتر از ۷/۰ است و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

 

متغیر ضریب آلفای­کرونباخ
مسیرهای منتهی ۸۹/۰
درب ورودی ۷۹/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...