بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کاهش فقر خانوارهای شهری و روستایی ... |
مباحث مرتبط بافقر | نقشICT | مزیت نسبی ICT نسبت به سایر روش های سنتی |
سوء تغذیه،کمبود بهداشت و آب آشامیدنی سالم | اطلاعات ارائه خدمات بهداشتی را بهبود میبخشد ولی برای سوء تغذیه و آب آشامیدنی سالم اثر بخشی کمتری دارد. | ICT در زمینههایی نظیر اطلاعات دارویی و سیستم مراقبت بهداشتی الکترونیکی و آموزشهای بهداشتی مفید میباشد. |
کمبود مهارت و پایین بودن تحصیلات | آموزش یا تحصیل از راه دور از طریق ICT و استفاده از وب برای بهبود محتوای آموزشی | ICT می تواند مکمل منابع آموزشی سنتی باشد |
کمبوداطلاعات | ارائه اطلاعات بازار، شرایط بازار کار و فرصتهای دیگر کسب درآمد | ICT می تواند از طریق ابزاری مثل اینترنت مکمل منابع سنتی نظیر رادیو باشد. |
ناکارایی دولت و دموکراسی | کارایی بیشتر دولت، ارتباط متقابل بیشتر ملت و دولت | ارائه خدمات دولت الکترونیک |
پایین بودن مشارکت و سرمایه اجتماعی | دسترسی به پست الکترونیکی، دسترسی به سایتهای خبری و شرکت در مباحث و اجتماعات مجازی | ICT می تواند مکمل ابزارهای سنتی نظیر روزنامهها باشد. |
مأخذ: کویبریا و شانگ[۲۰](۲۰۰۱)
۲-۲-۴- عوامل تعیینکننده فقر
در این بخش عوامل مؤثر بر فقر در سطح خرد مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر سرمایه انسانی و سایر ویژگیهای جمعیتی و اقتصادی شامل جنسیت، سن، وضعیت تأهل سرپرست خانوار و بعد خانوار در کنار سایر متغیرهای اقتصادی نظیر نوع شغل و منبع درآمد خانوار و تعداد شاغلین در خانوار بر فقر مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
-
- سرمایه انسانی
سرمایه انسانی انبارهای از دانش است که به صورت غیرفیزیکی در نیروی کار نهفته شده است. این سرمایه، مجموعه ای از مهارتها و تواناییهای فردی را شامل می شود که فرد در بازار کار آنها را به همراه دارد و از طریق کارایی و بهرهوری به ظرفیت بالقوه درآمدزایی خانوار میافزاید و موجب کاهش احتمال فقر می شود. مفهوم سرمایه انسانی اشاره به این حقیقت دارد که انسان با تحصیلات، آموزش و یادگیری فعالیتهایی که درآمدش را در آینده افزایش میدهد، سرمایه گذاری می کند. لذا ایده اصلی نظریه سرمایه انسانی این است که هزینههایی که افراد از راه های مختلف برای افزایش کارایی خود مصرف می کنند در جهت بازدهی مادی و غیرمادی آینده میباشد که از این طریق موجب افزایش سطح رفاه خود و همچنین بهبود ظرفیت تولیدی افراد و جامعه میگردد (بالازاده، ۱۳۸۵).
سن[۲۱] اعتقاد دارد آموزش در نحوه برخورد اشخاص، شایستگی ذاتی، گرایشهای رفتاری و فرصتهای بدست آمده آنها تأثیر می گذارد و از طریق آموزش نه تنها اشخاص قادر خواهند بود به مقدار بیشتری از درآمد مالی برسند بلکه آموزش روی تصمیمات و نحوه رفتار آنها تأثیرگذار است که احتمال کسب موفقیت را در بدست آوردن نیازهای اولیه افزایش میدهد. هر دو این کارکردها موجب می شود که افراد فقیر از مواجهه با شرایط به وجود آورنده فقر فرار کنند (محمدزاده و همکاران، ۱۳۹۱).
بکر[۲۲] نشان داد که سرمایه انسانی نه تنها از طریق تراکم و انباشت سرمایه آموزشی، بلکه از راههای بیشمار دیگری بدست می آید. وی در سالهای ۱۹۶۰و۱۹۷۰ به مطالعاتی در مورد اثرات سرمایه گذاری آموزشی بر سطح و توزیع درآمدهای افراد در طی دوران زندگی پرداخت. او در تحقیق خود مفهوم سرمایه انسانی و آموزش و تعلیم مهارت ها را شکلی از سرمایه گذاری به حساب آورد که موجب سودآوری به صورت درآمد بیشتر می شود.
شولتز[۲۳] از اقتصاددانان معاصری است که از دهه ۱۹۵۰ به بعد مطالعات متعددی در زمینه سرمایه انسانی پرداخته است. وی که برنده جایزه نوبل به لحاظ ادامه تحقیق درباره اقتصاد آموزش و پرورش و سرمایه انسانی میباشد و به پدر تئوری سرمایه انسانی معروف گشته است، اظهار میدارد که تحصیل علم و دانش چه از طریق آموزش رسمی و چه از طریق آموزش ضمن خدمت، سرمایه گذاری در انسان قلمداد می شود. به نظر او تواناییهای اکتسابی انسان مهمترین منبع رشد برای توسعه اقتصادی سالهای اخیر به حساب می آید (جاویدی، ۱۳۸۷).
-
- ویژگیهای جمعیتی و اقتصادی
ویژگیهای جمعیتی و اقتصادی خانوارها از جمله عواملی هستند که بر میزان فقر خانوارها مؤثر میباشند. متغیرهای جمعیتی نظیر وضعیت تأهل سرپرست خانوار، سن و بعد خانوار در کنار سایر متغیرهای اقتصادی نظیر نوع شغل و منبع درآمد خانوار از جمله مواردی هستند که بر فقر خانوارها مؤثر میباشند.
همسردار بودن سرپرست خانوار نیز از نظر مهیا نمودن محیطی آرام بخش برای زندگی و افزایش بهرهوری از طریق افزایش تمرکز بر مسائل شغلی می تواند بر افزایش درآمد و کاهش فقر مؤثر باشد. همچنین افزایش نسبت تعداد شاغلان در خانوار از طریق کاهش بار تکفل و افزایش مجاری درآمدی می تواند بر سطح زندگی خانوارهای شهری و روستایی تأثیرگذار بوده و احتمال فقیر بودن خانوارها را کاهش دهد.
نوع شغل خانوارها مبنی بر اشتغال در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات و منبع درآمد خانوارها مبنی بر اینکه درآمد خانوارها از محل حقوقبگیر بخش دولتی یا خصوصی باشد یا از محل شغل آزاد کشاورزی یا شغل آزاد غیرکشاورزی باشد می تواند از طریق میزان بهرهوری یا میزان درآمد هر بخش بر فقر خانوارها تأثیرگذار باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 11:11:00 ق.ظ ]
|