۴-۳-۳- آزمون فرضیات با بهره گرفتن از رگرسیون خطی ساده
در این قسمت متغیر بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان متغیر ملاک و متغیر کارآفرینی فردی به عنوان متغیر پیش بین در نظر گرفته شده است.
۴-۳-۳-۱- مفروضات رگرسیون خطی
در صورتی می توان از رگرسیون خطی استفاده کرد که شرایط زیر محقق شده باشد (مومنی و فعال قیومی،۱۳۹۰):
۱- توزیع خطاها باید دارای توزیع نرمال باشد.
بدین منظور باید مقادیر استاندارد خطاها محاسبه شود و نمودارتوزیع داده ها و نمودار نرمال آنها رسم شود و سپس مقایسه ای بین دو نمودار صورت گیرد.بنابراین همین طور که در نمودار ۴-۶ مشاهده می شود توزیع خطاها دارای توزیع نرمال است. همچنین مقدار میانگین ارائه شده و در سمت راست نمودار بسیار کوچک (نزدیک به صفر) و انحراف معیار نزدیک به یک است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲- بین خطاهای مدل همبستگی وجود نداشته باشد. به منظور بررسی این موضوع و به عبارت دیگر فرضیه استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین-واتسون استفاده شده است. پس از مشاهده نتایج مقدار آماره آزمون برابر ۷۴۲/۰ شده که در بازه ۵/۱ تا ۵/۲ قرار نمی گیرد . بنابراین فرضیه استقلال بین داده ها رد می شود و همبستگی بین خطاها وجود دارد.
با این تفاسیر نمی توان از رگرسیون خطی ساده بین دو متغیر بازده سهام حقوق صاحبان سهام و کارآفرینی استفاده کرد.

نمودار (۴-۶) مقایسه توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال در رگرسیون خطی ساده
۴-۳-۴- آزمون رگرسیون چندگانه گام به گام
در این قسمت به بررسی وجود و تعیین رگرسیون چندگانه بین ۸ متغیر پیش بین (ابعاد کارآفرینی فردی) و متغیر ملاک بازده حقوق صاحبان سهام پرداخته شده است.
۴-۳-۴-۱- مفروضات رگرسیون چندگانه
۱- توزیع خطاها باید دارای توزیع نرمال باشد.
بدین منظور باید مقادیر استاندارد خطاها محاسبه شود و نمودار توزیع داده ها و نمودار نرمال آنها رسم شود و سپس مقایسه ای بین دو نمودار صورت گیرد.بنابراین همین طور که در نمودار ۴-۷ مشاهده می شود توزیع خطاها دارای توزیع نرمال است. همچنین مقدار میانگین ارائه شده و در سمت راست نمودار بسیار کوچک (نزدیک به صفر) و انحراف معیار نزدیک به یک است.

نمودار (۴-۷) مقایسه توزیع فراوانی خطاها و نمودار توزیع نرمال در رگرسیون چندگانه
۲- بین خطاهای مدل همبستگی وجود نداشته باشد. به منظور بررسی این موضوع و به عبارت دیگر فرضیه استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین- واتسون استفاده شده است. پس از مشاهده نتایج مقدار آماره آزمون برابر ۵۷۶/۱ شده که در بازه ۵/۱ تا ۵/۲ قرار می گیرد . بنابراین فرضیه استقلال بین داده ها رد نمی شود و همبستگی بین خطاها وجود ندارد.
۳- بین متغیرهای مستقل همبستگی وجود نداشته باشد (دارای هم خطی نباشند).
هم خطی وضعیتی است که نشان می دهد یک متغیر مستقل تابعی خطی از سایر متغیرهای مستقل است. اگر هم خطی در یک معادله رگرسیون بالا باشد، بدین معنی است که بین متغیرهای مستقل همبستگی بالایی وجود دارد و ممکن است با وجود بالا بودن ضریب تعیین، مدل دارای اعتبار بالایی نباشد. همین طور که مشاهده می شود جدول ۴-۱۷ دارای دو سطر است که سطر اول مربوط به جزء ثابت و سطر دوم مربوط به متغیر چالش طلبی است. علت اینکه این جدول تنها دارای دو سطر است، استفاده از روش گام به گام در رگرسیون چندگانه است. در این روش متغیرهای مستقل یکی یکی به معادله رگرسیون اضافه می شوند و اگر نقش معنی داری در رگرسیون نداشته باشند از آن حذف
می شوند. بنابراین همین طور که بعداً بررسی خواهد شد این تنها متغیر چالش طلبی است که در رگرسیون چندگانه گام به گام نقش معنی داری در متغیر ملاک بازده حقوق صاحبان سهام خواهد داشت.
جدول (۴-۱۷) آزمون هم خطی بین متغیرهای مستقل در رگرسیون چندگانه

 

  مقدار ویژه شاخص وضعیت
۱- جزء ثابت ۹۸۲/۱ ۱
۲- چالش طلبی ۰۱۸/۰ ۴۳۱/۱۰

از آنجا که شاخص وضعیت دو مورد کمتر از ۱۵ می باشد مشکلی برای استفاده از رگرسیون وجود نخواهد بود.
با بررسی شروط بالا و تایید همگی آنها نوبت به اجرای رگرسیون چندگانه گام به گام بین ابعاد هشت گانه کارآفرینی فردی به عنوان متغیر پیش بین و متغیر بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان متغیر ملاک می رسد.
۴-۳-۴-۲- رگرسیون چندگانه گام به گام
با انجام رگرسیون چندگانه گام به گام، در سطح اطمینان ۹۵%، مشخص شد که تنها بعد چالش طلبی با ۰۰۰/۰=sig و ۳۰۵/۰=r و  رابطه معناداری با بازده حقوق صاحبان سهام دارد. با توجه به جدول۴-۱۸ و جایگذاری در معادله رگرسیون، معادله  حاصل می شود.
جدول (۴-۱۸) نتایج رگرسیون چندگانه گام به گام برای بعد چالش طلبی

 

ملاک پیش بین ضرایب انحراف معیار
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...