پس از فراخوانی در مدارس شهرستان خوی تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان سالم که حائز شرایط مندرج در تحقیق بودند به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. آزمودنی ها به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری تمرینی و کنترل قرار گرفتند. این تعداد نمونه برای پژوهش حاضر بر مبنای حداقل تعداد پیشنهادی برای گروه های مورد مقایسه در مطالعات آزمایشی از جمله مطالعات نیمه تجربی انتخاب شده اند (۴۷). از همه آزمودنی ها پیش آزمونی در همه فاکتورهای مورد نظر به عمل آمد و سپس گروه تمرین به مدت ۸ هفته و ۳ جلسه در هفته در برنامه تمرینی شرکت کردند. شرایط انتخاب آزمودنی ها به این شرح بود که در یک سال گذشته فعالیت بدنی منظم نداشته و تتها فعالیت ورزشی آنها فعالیت در زنگ ورزش بود و نیز دارای هیچ گونه سابقه بیماری خاصی نبودند. با توزیع پرسشنامه سلامت بین داوطلبان، سوابق پزشکی داوطلبان جمع آوری شد (پیوست الف). قبل از دریافت رضایت نامه (پیوست ب) از داوطلبان جهت اعلام آمادگی خود برای شرکت در این تحقیق برای آنها اهداف و خطرهای احتمالی و نکاتی که می بایست برای شرکت در این تحقیق رعایت شود به صورت کتبی و شفاهی تشریح شد(پیوست ج).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۵- متغیرهای پژوهش
۳-۵-۱- متغیر مستقل
متغیر مستقل شامل یک برنامه تمرینی ترکیبی (هوازی-قدرتی) می باشد که به مدت ۸ هفته ۳ جلسه در هفته روی گروه تمرینی اجرا شد.
۳-۵-۲- متغیر های وابسته
متغیرهای وابسته شامل شاخص توده بدن، درصد چربی، وزن چربی و وزن بدون چربی،وزن، استقامت قلبی-تنفسی، استقامت عضلانی قدرت انفجاری و انعطاف پذیری بود.
۳-۶- ابزار اندازه گیری و جمع آوری داده های پژوهش
برای جمع آوری اطلاعات روش ها و تکنیک های گوناگونی وجود دارد. یک محقق با توجه به اهداف تحقیق خویش و نیز ویژگی های نمونه تحقیق، از بین روش های جمع آوری اطلاعات، باید از روش مناسبی استفاده نماید. متغیرهایی که در این پژوهش جهت پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفتند ابزارهای گردآوری اطلاعـات را تشکیل می دهند که به طور خلاصه توضیح داده می شود. بـرای
اندازه گیری سن، سن افراد بر اساس گزارش تاریخ تولد و بر حسب سال، برای اندازه گیری وزن از ترازوی بیور۱ ساخت کشور آلمان با دقت۱/۰ کیلو گرم، برای اندازه گیری قد از متر نواری با دقت یک میلی متر، از کالیپر پوندران۲ ساخت کشور آلمان با حساسیت ۱/۰ میلی متر برای اندازه گیری چین زیر پوستی جهت برآورد درصد چربی، از کورنومتر دیجیتالی (مدل Q&Q ژاپن با دقت ۰۱/۰ ثانیه) برای بر آورد زمان، از ضربان سنج پلار۳ برای تعین شدت فعالیت، آزمون پرش سارجنت برای ارزیابی توان بی هوازی، آزمون درازونشست برای اندازه گیری استقامت عضلات شکمی و جعبه ای به ارتفاع ۴۰ سانتی متر برای اندازه گیری انعطاف پذیری و از آزمون ۵۴۰ متر برای ارزیابی استقامت قلبی- تنفسی استفاده شد.
۳-۷- روش اندازه گیری متغیرهای مورد پژوهش
۳-۷-۱- اندازه گیری وزن
از آزمودنی ها درخواست شد که بدون کفش و با لباس های نازک و راحت بدون حرکت و در حال حبس نفس معمولی روی ترازو قرار بگیرند و سپس آزمون گر وزن فردرا از روبرو ثبت کرد.

 

    1. Buor 2. Pondran 3. Polar

 

۳-۷-۲- اندازه گیری قد
برای اندازه گیری قد، متر نواری به دیوار نصب شده و آزمودنی ها بدون کفش با قامتی کاملا کشیده پشت به دیوار و متر ایستادند سپس با خط کشی که به صورت موازی با زمین و مماس با سر آزمودنی قرار داده می شد، اندازه قد به سانتی متر ثبت شد
.
۳-۷-۳- اندازه گیری درصد چربی با بهره گرفتن از ضخامت چین پوستی در سه ناحیه
در این پژوهش از سه ناحیه در اندازه گیری چربی زیر پوستی استفاده شد. تمام چین های پوستی از سمت راست آزمودنی ها و حداقل دو بار با کالیپر اندازه گیری و با استانداردهای مشخص شده مورد محاسبه قرار گرفت.

۳-۷-۳-۱- اندازه گیری ضخامت چربی ناحیه سه سر بازو
در حالی که آرنج خمیده (زاویه ۹۰ درجه) قرار داشت، یک لایه به صورت عمودی در نقطه میانی زایده آخرومی و زایده آرنجی گرفته و سپس چین پوستی اندازه گیری شد(۹،۲).
÷
۳-۷-۳-۲- اندازه گیری چین پوستی ناحیه فوق خاصره
با انگشتان سمت پهلو را فشار، و محل شروع برجستگی تاج خاصره را در امتداد خط زیر بغل در سمت راست پیدا کردیم و محل را با یک ضربدر علامت گذاری کرده بعد با انگشت شست بالای علامت به صورت مورب، چین پوستی اندازه گیری شد (۹،۲).
۳-۷-۳-۳- اندازه گیری چین پوستی ناحیه ران
ابتدا وزن بدن را روی پای چپ انداخته تا عضله پای راست آزاد باشد و دچار انقباض نشود. سپس یک لایه به طور عمودی از قسمت قدامی ران در وسط فاصله بین مفصل ران و استخوان کشکک اندازه گیری شد (۹،۲).
۳-۷-۳-۴- نحوه بر آورد درصد چربی
برای تعیین درصد چربی آزمودنی ها ابتدا مجموع ضخامت چربی نواحی سه گانه سه سر بازو، فوق خاصره و ران محاسبه گردیده و با بهره گرفتن از معادله ۱(جکسون پولاک) درصد چربی آزمودنی ها تعین شد (۹،۲).
مجموع ضخامت چربی زیر پوستی سه ناحیه از بدن= ssf
Age0001392/0-ssf20000023/0+ssf0009929/0-0994921/1=Db1
۱۰۰× [۸/۳۹۲ (DB. ÷ ۴/۴۳۷)]= درصد چربی

 

    1. Jackson Polarck

 

۳-۷-۴- اندازه گیری استقامت عضلانی
برای اندازه گیری استقامت عضلانی آزمودنی ها از دراز و نشست با زانوی خم استفاده شده است. به این نحو که آزمودنی با زانوهای خم در حالی که پاها روی زمین است و پاشنه ها بیش از cm30 از نشیمن گاه فاصله داشت به پشت روی تشک دراز کشیدند. زاویه زانوها باید از ۹۰ درجه کمتر بود. دست ها به صورت ضربدر روی سینه، آزمودنی با صدای شروع،باید بلند شده و آرنج ها را به زانوها زده و به حالت اول برمی گشتند. در برگشت باید کتف ها به زمین می خورد. آزمودنی این حرکت را به مدت یک دقیقه اجرا می کرد. تعداد حرکات صحیح به عنوان رکورد فرد ثبت شد (۴۴).
۳-۷-۵- نحوه اجرای آزمون انعطاف پذیری
آزمون (خمش به جلو) ACSM برای سنجش انعطاف پذیری آزمودنی استفاده شد. نحوه انجام آزمون بدین شرح بود که آزمودنی با پای کشیده و صاف طوری که پشت زانوها کاملا به زمین چسبیده و صاف بود و این در حالی بود که کف دو پا را به یک زاویه قائمه نسبت به پاها به کنار جعبه ای که روی آن مدرج بوده می چسباند. آزمودنی هر دو دست را به موازات یکدیگر نگه داشته و از ناحیه کمر رو به جلو خم می شد و دست ها را بر روی سطح جعبه به آهستگی جلو می برد. زانوها نباید خم می شد. آزمودنی باید از خم شدن با یک دست خود داری می کرد. بیش ترین مسافتی که انگشتان روی جعبه را لمس می کرد به عنوان رکورد آزمودنی در نظر گرفته شد (۶۴).
۳-۷-۶- نحوه اجرای آزمون ۵۴۰ متر
این آزمون به دلیل داشتن کمترین مسافت یک آزمون ضعیف برای ارزیابی استقامت قلبی- تنفسی است. اما به دلیل قابلیت اجرای آن در مدارس، رایج ترین آزمون به شمار می آید. شکل استاندارد اجرای این آزمون، روی پیست دو میدانی یا در فضایی به شکل مربع به ضلع ۴۰ متر رایج است. ولی به علت نداشتن این چنین فضا اجرای این آزمون در دور زمین والیبال انجام شد به این صورت که آزمودنی دور زمین والیبال را ۱۰ دور دویده، زمان کسب شده رکورد فرد محسوب شد (۴۴).
۳-۷-۷٫- نحوه اجرای پرش سارجنت
ابتدا آزمودنی به پهلو در کنار دیوار ایستاده و دست خود را به بالا دراز می کرد. محل نوک انگشتان وی را علامت گذاشتیم. در این حالت دست آزمودنی باید کاملا کشیده بوده و پاشنه پاها کاملا روی زمین قرار می گرفت. سپس آزمودنی در همان حالت با بهره گرفتن از نیروی اهرمی دست ها و پاها به هوا پریده و در بالاترین نقطه پرش، دوباره دستش را به دیوار می زند. برای مشخص شدن محل تماس دست، انگشتان آزمودنی را بوسیله گچ، سفیدکردیم. فاصله بین دو علامت که یکی درحالت ایستاده و دیگری در اوج پرش است به سانتی متر اندازه گیری شد. آزمودنی پرش را سه مرتبه انجام داد و ما بهترین پرش را برای آزمودنی ثبت کردیم. با گذاشتن بالاترین اختلاف بدست آمده از سه پرش و تبدیل آن به متر و وزن فرد در فرمول توان میزان توان انفجاری آزمودنی ها را بدست آوردیم (۲).
۳-۷-۹- اندازه گیری ضربان قلب
ضربان قلب آزمودنی ها بوسیله یک بیلت نوع پلار مدل GN 0531 ساخت کشور فنلاند و یک ساعت مچی نمایشگر ضربان قلب استفاده شد. روش کار به این صورت بود که بیلت ها در ناحیه جناغ سینه پایین سینه چپ به نفرات گروه بسته شد و مقدار حداکثر ضربان قلب بوسیله ساعت مچی نمایشگر ضربان قلب نمایش داده شد و بدین وسیله شدت تمرین در هر جلسه کنترل شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...