نگارش پایان نامه در رابطه با مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران- فایل ۴۱ |
۴-۵ نتیجه گیری آماری بر اساس داده ها
بر اساس نظر افرد پاسخ دهنده در نمونه جمع آوری شده از بین افراد ونتایج حاصل از آزمون های آماری انجام شده را می توان به صورت زیر خلاصه کرد.
نتایج حاصل بررسی فرضیه ای اصلی
نمی توان گفت مینای نقاشی درمقایسه با دیگر محصولات فلزی صنایع دستی از نظر فروش و عرضه در بازار تهران در جایگاه بالاتری قرار دارد.
موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران قیمت مناسب و طرح و نقش مینا است.
راهکارهای بسته بندی مناسب، بازار یابی، حضور کارشناسان ، برندسازی ، ساخت کوره ورنگ در ایران ، استانداردسازی، حضور رقیبان توانا و توریست بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار هستند.
و بر اساس نظر افراد پاسخ دهنده ترتیب اولویت فرضیه های معنی دار عبارت است:
راهکارهای بسته بندی مناسب، بازار یابی، حضور کارشناسان ، برندسازی ، ساخت کوره و رنگ در ایران ، استانداردسازی، حضور رقیبان توانا و توریست بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار هستند.
موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران قیمت مناسب و طرح و نقش مینا است.
نتایج حاصل بررسی فرضیه های فرعی فرضیه دوم اصلی
یکی از موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران قیمت مناسب مینا است.
یکی از موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران طرح و نقش مینا است.
و بر اساس نظر افراد پاسخ دهنده اولویتی بین دو فرضیه وجود ندارد.
نتایج حاصل بررسی فرضیه های فرعی فرضیه سوم اصلی
راهکار بسته بندی مناسب بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار است.
راهکارهای بازار یابی بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار است.
راهکار کارشناسان بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار است.
راهکاربرندسازی بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار است.
راهکار ساخت کوره ورنگ در ایران بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار نیست.
راهکاراستانداردسازی بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار است.
راهکارحضور رقیبان توانا بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار است.
راهکار توریست بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات مینای نقاشی تاثیرگذار است.
فصل پنجم
تحلیل یافتههای آماری و آزمون فرضیه
بر اساس نظر افرد پاسخ دهنده در نمونه جمع آوری شده از بین افراد ونتایج حاصل از
آزمون های آماری انجام شده را می توان به صورت زیر خلاصه کرد.
۵-۱جایگاه مینای نقاشی
نمی توان گفت مینای نقاشی درمقایسه با دیگر محصولات فلزی صنایع دستی از نظر فروش و عرضه در بازار تهران در جایگاه بالاتری قرار دارد.
با توجه به اینکه پرسشنامههایی که در خیابان ویلا پخش شد، از میان فروشندگان و خریدارنی بوده که، بسیاری حاضر به همکاری نشدند وهمچنین پرسشنامه در بین خریدارانی توزیع شد که به طور کاملا تصادفی برای خرید کالاهای صنایع دستی درهر حوزهای(غیر از مینا) آمده بودند، بنابراین بر فرضیه جایگاه مینا به عنوان کالایی که بیشترین فروش را در بین آثار صنایع دستی داشته، تاثیر گذار بوده است. اما باید افزود که در مصاحبه هایی که هم در بازار اصفهان و هم در بین فروشندگان صنایع دستی خیابان ویلا صورت گرفت، اکثریت فروش بالای مینا را قبول داشته اند.
۵-۲قیمت مینا
یکی از موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران قیمت مناسب مینا است.
تولیدکنندگان مینای نقاشی تقریبا هر نوع قیمتی را برای جذب مخاطب لحاظ نموده اند. در بین آثار تولید شده مینا، آثاری با ابعاد بسیار کوچک به چشم میخورد که قیمت بالایی نداشته است و ابعاد مختلف قیمتهای مختلفی را دارند. اما در برابر مخاطبینی که علاقمند به داشتن اثر هنری حتی با قیمت بالا هستند نیز کارهایی با امضا هنرمندان سرشناس ارائه نمودند که قیمتهای در خور توجه دارند و به این صورت پاسخگوی نیاز هر قشر جامعه و حتی مخاطبین خاص هستند.
تعیین ارزش یا مبلغی که مصرفکننده برای دریافت آنچه ارائه شده باید بپردازد، یکی از مهمترین موضوعات در کسبوکار صنایعدستی به ویژه در ایران است. قیمت محصولات دستی ما باید به گونهای باشد که بتواند با محصولات سایر کشورها رقابت کند. گاه لازم است برای به دست آوردن یک بازار خاص قیمتی کمتر از رقبا در نظر گرفت تا با یک حرکت تهاجمی بازار را به دست آورد. همچنین گاهی اوقات لازم است با قیمتگذاری تبعیضی برخی بازارها را که سنخیت کمتری با ما دارند، فعال کرد. باید ابتدا بازاری را که میخواهیم در آن فعالیت کنیم، تعیین و از همین ابتدا تکلیف خود را با سایر کشورها یا رقبا مشخص کنیم.
قیمتگذاری باید هماهنگ با سه عنصر دیگر باشد؛ در ابتدا که کسی کالای ما را نمیشناسد، باید یک نوع قیمت و در مراحلی که محصول ما وارد رقابت شدید شده قیمتی دیگر و در اوج تقاضای مصرفکننده قیمتی معقول در نظر بگیریم و این یعنی انعطافپذیر بودن سیستم قیمتگذاری. هرگاه بخواهیم بهعنوان قدرتی در بازار جهانی مطرح شویم مطمئنا کانونهای پرنفوذ، چندان استقبالی از آن نخواهند کرد. چون ما درآمد آنها را با خطر روبهرو میکنیم. حتی ممکن است با تبانی یا طعمهگذاری و نیز زیر قیمتگذاری تهاجمی درصدد خارج کردن ما از بازار باشند. در چنین حالتی باید با تمرکز بر کیفیت و برتریهای نسبی محصولات خود و شناسایی مشتریان بالقوه ایستادگی کنیم. گاه قوانین ناعادلانهای که گروههای هماهنگ قدرتمند ساختهاند، اجازه مانور فراگیر را در بازار نمیدهد. در صحنه داخل کشور برای ترویج استفاده از صنایعدستی در خوشبینانهترین حالت میتوان از قیمت یارانهای استفاده کرد. البته دولت در چنین پرداختهایی با محدودیت روبهرو بوده و با توجه به همخوانی و آشنایی مصرفکننده داخلی با فرهنگ و تمدن کشور، راحتتر میتوان ارتباط برقرار کرد. خالصسازی قیمت برای ایجاد تحرکی در مصرفکننده و استفاده از قیمتهای پایین در مراحل اولیه لازم و ضروری خواهد بود. اما بهتدریج میتوان قیمتها را ارتقا داد. کم کردن قیمت یک محصول زمانی معنی میدهد که هدف، گسترش بازار برای خریداران جدیدی باشد که نمیتوانند در قیمت بالاتر خرید کنند. اما در بازارهای جهانی، قضیه فرق میکند. در اینجا قیمت بر اساس رقابت و کیفیت تعیین میشود. برخی شرکتها به عنوان رهبران قیمت مطرح هستند و سایر کشورها مجبورند از نحوه قیمتگذاری آنها تبعیت کنند، تا مراحلی که بتوانند رهبری بازارها را به دست گیرند.میتوان از یک مجموعه قیمتگذاری استفاده کرد، به این ترتیب که گاه از قیمتهای پایین و درجایی دیگر به صورت قیمتگذاری قسطی استفاده شود. فروش دو یا چند کالا در یک بسته و درنظر گرفتن تخفیفات مقداری، نقدی، فصلی یا جغرافیایی از دیگر ابزارهای در دست برای پویایی نحوه قیمتگذاری در بازارهای جهانی هستند.(فلاحی،۱۳۹۲).
۵-۳طرح و نقش مینا
یکی از موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران طرح و نقش مناسب مینا است.
وارد کردن طراحی خلاقانه و نقوش زیبا و رنگهای متنوع، در محصولات صنایع دستی مینای نقاشی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر فروش و رونق اقتصادی مینا است.
در حوزه هنر اولین گام قبل از هر مرحله ای طراحی است که خود نیازمند تسلط بر علوم و دانش تخصصی مربوط به خود میباشد. «طراحی در یک تعریف علمی ، برنامه ریزی خلاقانهای است در پاسخ به نیازی مشخص و برنامه ریزی به معنای رهیافتی هوشمندانه، نظاممند و تحلیلگرایانه که منتهی به یک برنامه کار منطقی میگردد». (گشایش، ۱۳۸۱، ص ۲۲۳) در سرتاسر زندگی بشر طراحی حضور داشته است. با این وجود به نظر میرسد که نخستین کوششها در جهت نظاممند کردن مراحل طراحی به ارسطو برمیگردد. «ارسطو ۲۵۰۰ سال پیش دلایلی برای هستی هر شیء تعریفی ارائه کرد که عبارتند از: علت مادی، علت صوری، علت فاعلی و علت غایی» (گشایش، ۱۳۸۱، ص ۳۲۲). برای مثال یک کوزه سفالی به علت مادی (مواد و مصالح که در اینجا گل است) و علت صوری (شکلی که کوزه به خود گرفته و آن را از یک توده بیشکل گل مجزا کرده است)، علت فاعلی (با سازنده یا مخترع با هنرمند و ایده و تصوری که از یک کوزه دارد) و علت غایی که هدف و منظوری است که این کوزه به خاطر آن بوجود آمده است و آن تمایل به نگهداری آب است. در این مثال در مییابیم که نیاز کارکردی کوزه است که شکل آن را تعیین می کند، و همچنین ارتباط مهمی که بین مطالح و شکل وجود دارد. (گشایش، ۱۳۸۱)
همانطور که در تعریف علمی طراحی ذکر شد، برنامه ریزی خلاق، مفهوم برخوردی بدیع و تازه، با یک سوژه یا کار است. فرد خلاق همواره چیزهایی حقیقتاً تازه و جدید را بوجود می آورد و این با تقلید متفاوت است. یک فرد خلاق کاری را به روش منحصر به فرد و شخصی خود انجام میدهد. و البته این ایده ها از منابع مختلفی منتهی میشوند. این مسئله به خوبی گویاست که طرح نباید کپیبرداری از کار دیگران باشد با این وجود نباید کارها و تجارب دیگران هم نادیده انگاشته شود و خود می تواند منبع پرارزشی از اطلاعات و محرک خوبی برای شکوفایی تخیلات و ذهن باشد. «بنابراین طراحی، یک شیوه است، برای رفع نیازها، مشکلات. راه حلهای جدید و بهتر برای اموری همیشگی در شرایطی متفاوت، به طوری که قابلیت تأثیر و تأثر مستقیم، در ارتباط با ویژگیهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی جوامع را دارد». (یوهانس، ۱۳۸۴، ۲۲۱). اما آنچه در حوزه صنایع دستی مینا رخ داده استفاده مکرر و کپی و تقلید از طرحهای بارها و بارها اجرا شده تکراری قدیمی نیست بلکه آهسته و آرام نیاز مخاطب خود را درک نموده و در جهت پیشرفت طراحی کوشیده است وهم اثر بازاری و بدون تفکر و خلاقیت ارائه نموده است و هم نیاز کسانی که دوست دارند اثری مانا و هنری داشته باشند را برآورده ساخته است و ویژگیهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی را لحاظ نموده است.
۵-۳-۱تأثیر طراحی خلاقانه در صنایع دستی مینای نقاشی
بیتوجهی به خلاقیت در نقش و رنگ، موجب دلزدگی و کهنهنمایی و بیهودگی اشیاء صنایع دستی گردیده است. شاید بتوان گفت متأسفانه در این برهه تنها آن جنبه از صنایع دستی مورد اهمیت قرار میگیرد که تکنیک و فنآوری است. این بدان معنی می تواند باشد که اجرای طرحهای هرچند قدیمی و تکراری اگر تنها توسط یک تکنیک مربوط به زمان دور و به کمک ابزاردستی ولی صرفاً با دست انجام پذیرد ارزش افزوده خاصی را دارد که شامل سایر اشیاء نمی شود. از این روست که در نهایت شیء که مقابل چشم قرار میگیرد همانند نمونههای قبلی است و هیچ نکته خلاقانهای در طرح و خلق آن به کار برده نشده و تنها یک تولید محض است، کافی است کمی با دقت به چند نمونه از اشیائی توجه نماییم که در سایر کشورهای جهان تحت تأثیر طراحی خلاقانه ساخته شده اند به گونه ای که کاربرد آنها را خدشه دار ننموده است. اشیایی با طرحهای زیبا متنوع و با کاربردهای ذاتی که با دست ساخته شده است. این گونه اشیاء اشکال و رنگهای جدیدی را با پیام و تفکری متفاوت به حوزه دانش بصری استفادهگر، یا بیننده وارد مینماید.
اینگونه است که ما معتقدیم دستی که فاقد تفکر و احساس باشد همانند یک ماشین عمل می کند و به ظهور آثاری میانجامد که تفکر و خلاقیت انسانی در آن نیست. وضعیت و شرایط فعلی نهچندان مطلوب صنایع دستی، خود دلیلی بر این مدعاست که طراحی خلاقانه و استفاده منطقی از هنرمند صنعتگر به طور مظلومانهای از مبحث تولید اشیاء حذف گردیده و نبود آن لطمات جبرانناپذیری را به این هنر- صنعت وارد آورده است.
آنچه در این پژوهش دریافت شد آن است که برنامه ریزی خلاق میناکاران اصفهان، مفهوم برخوردی بدیع و تازه، با صنایع دستی مینای نقاشی به وجود آورده است. این هنرمندان خلاق همواره چیزهایی حقیقتاً تازه و جدید را در حوزه طراحی و رنگ بوجود آورده اند و این با تقلید و بازاری شدن اثر متفاوت است. هنرمندان این حوزه خلاقانه، اثری را به روش منحصر به فرد و دیدگاه شخصی خود به وجود آوردهاند. این مسئله به خوبی گویاست که طراحان مینا کپیبرداری از کار سایر تولیدکنندگان را نادیده گرفته و کسانیکه برای فروش بالاتر تفکر داشته اند، حوزه رنگ ونقش مینا را، از حالت همیشگی خارج کرده و دست به ساخت میناهایی متفاوت و با رنگ بندی جدید زدهاند و از کارها و تجارب دیگران هم ایده گرفتند وتوانسته اند، منبع پرارزشی از اطلاعات و محرک خوبی برای شکوفایی تخیلات و ذهن برای سایر تولیدکنندگان صنایع دستی باشند. «بنابراین طراحی درست و خلاقانه، شیوهای است، برای رفع نیازهای مخاطبینی که به دنبال رنگهای متنوع(به جز آبی) و نقشهای تکراری هستند. اشیاء مینای نقاشی، برای هر طبقه و یا قشری ساخته شده به فراخور شرایط فرهنگی و اقتصادی دارای قیمت خاصی متناسب و شایسته آن گروه بوده است. بر اساس نظر افراد پاسخ دهنده اولویتی بین دو فرضیه(طرح و نقش و یا قیمت) وجود ندارد. این نتیجه بیانگر آن است که هنرمندان این حوزه توانسته اند تا مخاطبین خود را راضی نگهداشته وهم به لحاظ رنگ و نقش و هم به لحاظ قیمت بازار خود را حفظ کرده و گسترش دهند.
نتایج حاصل بررسی فرضیه های فرعی فرضیه سوم اصلی
۵-۴بستهبندی مناسب
امروزه دنیای کسب و کار و رقابت به حدی پیچیده، پویا و نامطمئن شده، که حتی بزرگترین و معتبرترین شرکتهای تولیدی دنیا هم با وجود داشتن افرادی با بالاترین سطح تخصص و بیشترین تجربه و سرمایه کافی، اگر حرف تازهای برای گفتن در بازار نداشته باشند، نه تنها موفق نخواهند شد بلکه به سرعت نابود خواهند شد و بدون استفاده از بستهبندی مناسب برای کالاهای خود، محکوم به فنا میباشند.
تنوع رشتهها در امر بسته بندی، بیتوجهی هنرمندان به بازاریابی و بی تمایلی به نیازهای روز بازار را از مشکلات جذب مشتری در عرصه جهانی برشمرد. مشکلات عمده صنایع دستی نبود بسته بندی برای کالاهای تولید شده یکی از مشکلات است. تعدادی از آثار تولید شده در هنگام حمل و نقل به محل فروش یا نمایشگاه ها به دلیل نبود بسته بندی مناسب آسیب می بینند، به همین دلیل ازنظر اقتصادی به آنها ضرر وارد می شود. یکی از مهم ترین گام های مرتبط میان صنایع دستی و گردشگری را تولید بسته بندی های استاندارد برای جذب گردشگران میداند. اما مشکل در اینجاست که تولیدکنندگان نمی توانند اقدام به طراحی بسته بندی نمایند و تنها فعالیت آنها سفارش به شرکت های بسته بندی است که آنها نیز بسته بندیهایی معمولی و بدون درنظرگرفتن شکل و ابعاد صنایع دستی تولید می کنند، زیرا شرکت هایی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت داشته باشند، وجود ندارد. چون مهم ترین مشکل بسته بندی، تنوع فراوان اجناس است. هر رشته صنایع دستی دارای چند زیرشاخه است که به میزان چند هزار نوع باید بسته بندی انجام داد. بسته بندی صنایع دستی، می بایست بازار خارجی را هدف بگیرد و به همین خاطر باید دارای استحکام، مقاومت و زیبایی لازم باشد.امروزه جهان به دنبال بسته بندی زیبا است. بسیاری از کالاهایی که از خارج وارد می شوند، بسته بندی های بسیار خوبی دارند در صورتی که شاید کیفیت خوبی هم نداشته باشند. کمبود تجربه در بسته بندی صنایع دستی یکی از مشکلات است. یکی از مشکلات بسته بندی هزینه آن است. در بسته بندی به مواد و وسایلی نیاز داریم که چندین میلیون تومان است و ریسک در این مقوله به خصوص برای بخش خصوصی خطرناک است. وقتی در یک نمایشگاه خارج از کشور شرکت می کنیم، هنرمندان ما آثار خود را در یک روزنامه می پیچند و به مشتری تحویل می دهند. درحالی که دنیای امروز چنین خریداری را نمی پذیرد که یک بشقاب مینای زیبا را در روزنامه بپیچند و به او بدهند. کما اینکه رقبای جهانی ما مانند چین، پاکستان، سوریه و.. در این زمینه ها پیشرفت کرده اند. شاید آنها جنسی مشابه صنایع دستی ما تولیدکنند که از نظر کیفیت هم پایین تر باشد اما بسته بندی آن شکیل و زیبا است. امروزه بازار، تولید را تعریف می کند اما در صنایع دستی هنوز تولید است که می خواهد بازار را تعریف کند. هنرمندان ما آثار را بدون اینکه به سلیقه بازار توجه کنند، تولید می کنند. پس حلقه مفقوده در این میان، بازاریابی و در ادامه به صورت خاص تر بسته بندی شکیل است یعنی باید هنرمند را به این نتیجه رساند که به سلیقه بازار توجه کند. هنرهای سنتی باید با اقتصاد نوین هماهنگ شود».(روزنامه آفتاب یزد،۱۳۸۸)
«بستهبندی یکی از مهمترین مولفههای فروش و بازاریابی برای جذب مشتری میباشد که در بهرهوری و کنترل آسیب یک کالا ضروری است». (باربر و دیگران، ۱۵،۲۰۰۶). بستهبندی یک حوزه میانبخشی به شمار می آید. به این صورت که در بخشهایی که طرح، رنگ و فرمهای زیبا به لحاظ بصری هماهنگ با مواد و امکانات ساخت در تولید انبوه نباشد، امکان اجرا نخواهد داشت، بسته بندی با موضوع زیباییشناسی و فرهنگی پیوند میخورد و در بخشهایی کاملا به حوزه صنعتی مربوط می شود و به عنوان یک تولید صنعتی نیز بدون برخورداری از زیبایی های بصری در بازار فروش موفق نخواهد داشت.«متأسفانه صنعتگران هنرهای دستی کمتر به مقوله بستهبندی محصولات خود توجه می کنند و ۹۶ درصد از تولیدات صنایع دستی فاقد بستهبندی مناسب میباشد. این در شرایطی است که بستهبندی جدا از بحث نگهدارندگی، نقش مهمی در ارزش افزوده و بازاریابی دارد. بسیاری از صنعتگران معتقدند که بسیاری از تولیدات آنها در هنگام حمل و نقل به محل فروش یا نمایشگاهها، به دلیل نبود بستهبندی مناسب آسیب میبیند و به همین دلیل از نظر اقتصادی به آنها ضرر وارد می شود. در نمایشگاهی که در ماداگاسکار توسط ۱۰ تولید کننده برگزار شده بود ۱۴۹ نمونه مختلف را در کیسههای پلاستیکی بزرگ به نمایش گذاشتند که متأسفانه به دلیل استاندارد نبودن بستهها (کیسههای نرم دوطرفه) بسیاری از نمونهها آسیب دیدند. اما بستهها این امکان را به تولیدکنندگان داد که نمونههای خود را به نمایش بگذارند». (اورسینی، ۴،۲۰۰۵).
مشکل بسیاری از صنعتگران این است که نمی توانند شخصا اقدام به طراحی بستهبندی محصولات خود نمایند و تنها فعالیت آنها سفارش به شرکتهای بستهبندی است که آنها نیز بستهبندیهایی معمولی و بدون در نظر گرفتن شکل و ابعاد صنایع دستی تولید می کنند. زیرا شرکتهایی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت داشته باشند، وجود ندارد.
یکی دیگر از مشکلات، سنتی بودن تجارت بازار صنایع دستی است. بدین معنی که صنعتگران هنوز به اهمیت بازاریابی و بستهبندی کالاهای خود پی نبردهاند.« هر محصول صنایع دستی دارای تنوع بسیاری در فرم و … میباشند و هر محصول بستهبندی و برچسب خاص خود را خواستار است. این در شرایطی است که بستهبندی صنایع دستی مقولهای است که اگر به تعداد و تیراژ لازم تولید نشود، مقرون به صرفه نیست و در غیر این صورت ممکن است قیمت بستهبندی از محصول بیشتر خواهد شد». (اورسینی، ۲۱،۲۰۰۵).بستهبندی مبحثی است که در کشورهای پیشرفته، ارزش افزوده بالایی برای یک کالا دارد، در کشور ما جای خالی شرکتهای تخصصی طراحی بستهبندی صنایع دستی کاملا مشهود است. همانگونه که بیان شد بستهبندی مناسب میتوان تا حدود زیادی سبب ایجاد ارزش افزوده گردد. حال آن که توجه نکردن به این موضوع سبب می شود که قسمت اعظم ارزش افزوده همان کالا با بستهبندی مناسب در بازارهای جهانی اعمال شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-30] [ 12:33:00 ب.ظ ]
|