۱-۵- آزمون فرضیه ها
فرضیه ها در واقع خطوط هدایت تحقیق برای رسیدن به هدف کلی آن می باشند که باید مورد آزمون قرار بگیرند. در این تحقیق از سه فرضیه استفاده شده است که باید پس از شناسایی متغیرها، هر یک از آنها بررسی گردند. همچنین با توجه به موضوع تحقیق که بررسی تطبیقی دو محله سورو و چاهستانیها می باشد هریک از فرضیات باید به صورت جداگانه در این محلات آزمایش و اثبات شوند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۱-۵- فرضیه اول: به نظر می رسد تأمین حق مالکیت برای ساکنین محلات چاهستانیها و سورو می تواند میزان تعلق خاطر آنها به محله و به تبع آن زمینه مشارکت مردمی را در ساماندهی آن فراهم کند.
برای اثبات این فرضیه اول طی سؤالی از ساکنین هر یک از دو محلات سورو و چاهستانیها پرسیده شد که ” آیا در صورت تأمین حق مالکیت، حاضر به همکاری با ادارات و شرکت های مربوطه هستید” که ۸۰ درصد افراد ساکن در هر دو محله با این شرط موافق بودند، بنابراین این سؤال خود می تواند فرضیه اینکه تأمین حق مالکیت می تواند زمینه مشارکت مردمی را فراهم نماید، را اثبات کند. اما برای اثبات این فرضیه مطابق با روابط موجود بین متغیرها، باید همبستگی بین دو متغیر مالکیت(به عنوان متغیر مستقل) و میزان تعلق خاطر(به عنوان متغیر وابسته) با یکدیگر، و نیز دو متغیر میزان تعلق خاطر(به عنوان متغیر مستقل) و میزان مشارکت(به عنوان متغیر وابسته) بررسی و محاسبه گردد. همچنین این فرضیه برای محلات سورو و چاهستانیها به صورت جداگانه آزمون شده است.
البته اثبات این فرضیه در گرو اثبات دو فرضیه جزئی زیر می باشد که به شرح ذیل می باشند.

 

    • به نظر می رسد تأمین حق مالکیت برای ساکنین محلات چاهستانیها و سورو می تواند میزان تعلق خاطر آنها به محله را فراهم کند.

 

    • میزان تعلق خاطر می تواند باعث افزایش میزان مشارکت مردمی گردد.

 

۱-۱-۱-۵- به نظر می رسد تأمین حق مالکیت برای ساکنین محلات چاهستانیها و سورو می تواند میزان تعلق خاطر آنها به محله را فراهم کند.
H0= بین متغیر مالکیت با میزان تعلق خاطر ارتباط معنی داری وجود ندارد.
H1= بین متغیر مالکیت با میزان تعلق خاطر ارتباط معنی داری وجود دارد.
برای اثبات همبستگی بین دو متغیر مالکیت (اسمی) و میزان تعلق خاطر( رتبه ای) با توجه به نوع آنها از ضریب همبستگی کرامر و اسپیرمن استفاده شده است. این فرضیه ابتدا با توجه به داده های حاصل از محله چاهستانیها مورد آزمون قرار گرفت، که با بهره گرفتن از روش کرامر در سطح اطمینان ۹۵ درصد ( ۰۱۳/۰<05/0) بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد و با ضریب همبستگی ۳۱۴/۰ دارای رابطه مستقیم با یکدیگر می باشند. همچنین در سطح اطمینان ۹۹ درصد ضریب همبستگی اسپیرمن برای دو متغیر مالکیت و میزان تعلق خاطر ۲۷۸/۰ می باشد که نشان از رابطه مستقیم بین دو متغیر دارد.
جدول شماره ۵۹ : آزمون رابطه بین دو متغیر مالکیت و میزان تعلق خاطر در محله چاهستانیها

 

نوع آزمون ضریب همبستگی ضریب معناداری(sig) سطح اطمینان
کرامر ۳۴۱/۰ ۰۱۳/۰<05/0 ۹۵%
اسپیرمن ۲۷۸/۰ ۰۰۱/۰<01/0 ۹۹%

منبع: مطالعات میدانی نگارنده
آزمون رابطه بین دو متغیر مالکیت و میزان تعلق خاطر با بهره گرفتن از روش های کرامر و اسپیرمن بر روی داده های حاصل از پرسشنامه تکمیل شده در محله سورو، نیز وجود رابطه معناداری را بین این دو متغیر اثبات می کند که در جدول زیر نشان داده شده است.
جدول شماره ۶۰ : آزمون رابطه بین دو متغیر مالکیت و میزان تعلق خاطر در محله سورو

 

نوع آزمون ضریب همبستگی ضریب معناداری(sig) سطح اطمینان
کرامر ۵۰۷/۰ ۰۱۳/۰<05/0 ۹۵%
اسپیرمن ۳۷۹/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...