- عراق
از دیگر نقاطی که محور سلفی- سکولار- غربی بر آن تمرکز نموده است؛ کشور عراق می‎باشد. در عراق دولت شیعی در راس امور اجرایی قرار دارد که حکومت‎های دیکتاتوری عرب، ترکیه و کشورهای غربی آن را موجب به هم‏ خوردن توازن منطقه به نفع‎‎ایران ارزیابی می‎نمایند. به همین دلیل‎‎این محور به شدت پیگیر هستند تا حکومت عراق را تضعیف نمایند و در صورت امکان دولت همسو با خود را بر سر کار آورند.
- حماس و حزب الله
محور سلفی- سکولار- غربی تلاش می‎نماید به هر صورت ممکن حماس را با انواع ترفندها و سیاست‎ها از‎‎ایران جدا نماید. روزنامه نیویورک تایمز چندی قبل در‎‎این باره نوشته بود که « ترکیه، مصر و قطر سعی دارند با دادن وعده‎های دیپلماتیک و کمک‎های مالی، حماس را از محور مقاومت‎ی‎عنی‎‎ایران، سوریه و حزب الله لبنان دور کنند» (خبرگزاری مهر، ۱۳۹۱). همچنین‎‎این محور تلاش می‎نماید تا مجموعه‎‎ای از سیاست‎ها را برای تضعیف موقعیت حزب الله عملیاتی نماید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
عربستان و بحرین
موضع گیری محور سلفی- سکولار- غربی نسبت به قیام مردم بحرین و عربستان نیز بسیار جالب می‎باشد.‎‎این محور به شدت مخالف وقوع انقلاب در بحرین می‎باشد.‎‎این مخالفت حداقل ناشی از سه علت می‎باشد:
• در صورت موفقیت مردم بحرین و وقوع انقلاب، به دلیل همسایگی و مشابهت بافت سیاسی و اجتماعی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، به طور حتم دومینوی سقوط نظام‎های پادشاهی طرفدار غرب در کل منطقه شدت خواهد گرفت.

 

    • از سوی دیگر به دلیل شیعی بودن اکثریت مردم بحرین و انقلابیون، در صورت افتادن نظام آل خلیفه، شیعیان به قدرت خواهند رسید و احتمال نزدیکی بحرین به محور مقاومت افزایش می‌یابد.

 

    • بحرین‎یکی از متحدین استراتژیک آمریکا در منطقه می‎باشد. حضور ناوگان پنجم دریایی‎‎ایالات متحده در بحرین اهمیت‎‎این کشور را دو چندان کرده است. به همین دلایل بود که رژیم آل ‌سعود پس از آغاز خیزش مسالمت‌آمیز مردم بحرین در فوریه‌ ۲۰۱۱، نیروهای خود را با موافقت غرب و تحت عنوان توافق‌نامه‌ نیروهای سپر جزیره برای کمک به سرکوب مردم‎‎این کشور اعزام نمود.

 

کشور دیگر عربستان سعودی می‎باشد که دارای‎یک سیستم حکومتی قبیله‎‎ای، متصلب و عقب مانده می‌باشد. عربستان که با قیام مردم استان الشرقیه روبه‌رو می‌باشد به سرکوب شدید‎‎این حرکت پرداخته است که ‎‎این عکس العمل به دلیل ماهیت شیعی‎‎این حرکت و‎‎اینکه عربستان در راستای منافع غرب فعالیت می‎کند از سوی تمامی‎کشورهای غربی، ترکیه، مصر و. . . نادیده گرفته شده است.

۴-۹ تحلیل ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و در جهان اسلام

 

۴-۹-۱- ژئوپلیتیک‎‎ایران قبل از انقلاب اسلامی

 

۴-۹-۱-۱-‎‎ایران و ژئوپلیتیک دو قطبی

شکل‌گیری دوران ژئوپلیتیک دو قطبی در جهان، بعد از جنگ جهانی دوم و از زمان عقب نشینی نیروهای شوروی از آذربایجان‎‎ایران بوده است و بعد از دستیابی اتحاد شوروی در سال ۱۹۴۹م. به بمب اتم و شروع جنگ کره در سال ۱۹۵۰م. به طور رسمی‎آغاز شد.
ایران پس از جنگ جهانی دوم در چارچوب منافع امریکا و غرب و با هدف مهار شوروی، اهمیتی ژئواستراتژیک ‎یافت و همین امر، منشأ سیاست‌های امریکا در برابر‎‎ایران و حتی طراحی کودتای ۲۸مرداد سال ۱۳۳۲ با مشارکت انگلیس، برای برکناری دولت مصدق بود. ترومن نیز بر همین اساس «تئوری دربرگیری» خود را، مشتمل بر تصمیم امریکا به دفاع از

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...