۳-۱۰-۲-۵- آزمون F لیمر
به منظور گزینش یکی از روش های داده های تابلویی و یا داده های تلفیقی از آماره اف لیمر استفاده می گردد. به عبارت دیگر آماره اف لیمرتعیین می کند که عرض از مبدأ جداگانه برای هر یک از شرکت ها وجود دارد یا خیر. در صورتی که در بین مشاهدات، ناهمگنی یا تفاوت های فردی وجود داشته باشد، از روش داده های تابلویی و در غیر این صورت از روش داده های تلفیقی استفاده می شود. زیرا فقط داده ها روی هم انباشت شده و تفاوت بین آن ها لحاظ نشده است.
دانلود پایان نامه
:H0داده های تلفیقی
H1:داده های تابلویی
۳-۱۰-۲-۶- آزمون هاسمن
اگرپس از آزمون F لیمر، فرضیه صفر رد شده باشد، این پرسش مطرح می شود روابط را می توان در قالب کدام یک از روش های آثار ثابت و یا آثار تصادفی بررسی کرد. آزمون هاسمن این موضوع را مشخص می کند. فرضیه صفر (روش آثار تصادفی) در این آزمون به این معنی است که ارتباطی بین جزء اخلال مربوط عرض ازمبدأ و متغیرهای توضیحی وجود ندارد و از یکدیگر مستقل هستند. در حالی که فرضیه مقابل (روش آثار ثابت) به این معنی است که بین جزء اخلال مورد نظر و متغیر توضیحی همبستگی وجود دارد. بنابراین در صورت رد فرضیه صفر از روش آثار ثابت و در غیر این صورت روش آثار تصادفی استفاده می شود.
H0:روش آثار تصادفی
H1:روش آثار ثابت
۳-۱۰-۲-۷- آزمون عدم خود همبستگی باقیمانده ها
جهت آزمون خود همبستگی بین باقیمانده ها از آزمون دوربین واتسون استفاده می گردد. آماره دوربین واتسون محدود به دامنه ۴≥[۱۳۴] Durbin-Watson≥ ۰می باشد. که اگر مقدار آماره صفر شود، خود همبستگی کامل مثبت و اگر ۴ شود، خود همبستگی کامل منفی بین پسماندها وجود دارد. اگر این مقدار حدود ۲ باشد، خود همبستگی وجود ندارد (بدری، ۱۳۸۹). در پژوهش حاضر از این آزمون برای تشخیص وجود و یا عدم وجود خودهمبستگی استفاده شده و در صورت وجود، خود همبستگی به وسیله جزء[۱۳۵] ARیا با بهره گرفتن از روش حداقل مربعات تعمیم یافته[۱۳۶] GLS)) برطرف می شود.
H0: عدم وجود خود همبستگی
H1: وجود خود همبستگی
۳-۱۰-۲-۸- ضریب همبستگی پیرسون
ضریب همبستگی با حرف R نشان داده می شود و مقدار آن بین ۱- و ۱+ نوسان دارد. همبستگی مثبت مبین حرکت هم جهت متغیر تابع و متغیر مستقل است. در حالی که همبستگی منفی، حرکت دو متغیر را در جهات معکوس مشخص می نماید.
۳-۱۰-۲-۹- ضریب تعیین
ضریب تعیین، معیاری را برای خوبی برازش رگرسیون برآورد شده با اطلاعات آماری دوره نمونه و برای مقاطع مختلف، فراهم می سازد. به ویژه این معیار درصد یا نسبت کل تغییرات متغیر وابسته را نشان می دهد که به تغییرات همه متغیرهای مستقل الگو مربوط است. هر چه مقدار ضریب تعیین بیشتر باشد برازش بهتری بین رابطه خطی برآورد شده و داده های آماری نمونه وجود دارد. البته افزایش ضریب تعیین در داده های سری زمانی امری مطلوب است اما وقتی از داده های مقاطع مختلف در یک دوره استفاده شود، این امر به طور منطقی به کاهش ضریب تعیین منجر خواهد شد. چرا که با توجه به خصوصیات متفاوت در هر یک از مقطع ها، وجود مقاطع مختلف در یک دوره، نشانگر عدم هماهنگی داده های تحت بررسی است که این امر باعث نزول قدرت توضیح دهندگی در یک رگرسیون خواهد شد.
۳-۱۱- نرم افزار آماری
در این تحقیق جهت پردازش اولیه داده ها از نرم افزار اکسل استفاده گردیده و برای انجام تحلیل ها و محاسبات آماری از نرم افزار آماری ۸Eviews استفاده شده است.
۳-۱۲- خلاصه این فصل
در این فصل ابتدا تعریفی از پژوهش ارائه گردید. سپس با تعریف فرضیه، فرضیه ­های پژوهش بیان گردید که منجر به تعریف متغیرهای پژوهش گردید، که شامل متغیرهای مستقل و وابسته بودند. بعد از آن جامعه آماری و روش گردآوری داده ­ها بیان گردید. جامعه آماری تحقیق شامل شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق ­بهادار تهران می­باشد. دوره زمانی تحقیق نیز سال­های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ را در بر می گیرد. دراین تحقیق برای تدوین ادبیات و پیشینه تحقیق از روش کتابخانه­ای و برای آزمون فرضیه ­های تحقیق از اطلاعات مندرج در صورت­های مالی و یادداشت­های همراه شرکت­ها و اطلاعات بازار کتابخانه سازمان بورس و آرشیو سایت­های بورس، نظیر سایت پژوهش و مطالعات اسلامی سازمان بورس و سایت سازمان بورس اوراق­­ بهادار تهران استفاده گردیده است. در فصل بعدی فرایند تجزیه و تحلیل آماری ارائه و مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل
داده ها
۴-۱- مقدمه
داده ­ها به عنوان آگاهی­ های خام و پردازش نشده ابتدایی ترین شناخت پژوهشگر پیرامون پاسخ­های احتمالی هستند که در رابطه با مسأله تحقیق مطرح شده ­اند، لذا پژوهشگر پس از دستیابی به این داده ها با توجه به ماهیت آنها و ساختار و قالب فرضیه ­ها، با این سؤال رو به رو می­ شود که، از چه طریقی این داده ­ها را طبقه بندی، پردازش و در نهایت تحلیل کند تا بتواند فرضیه ­ها را که حالت پاسخ های احتمالی و موقتی برای مسأله تحقیق هستند تعیین تکلیف نماید. از طرفی تجزیه و تحلیل به عنوان مرحله ای از روش علمی، از پایه­ های اساسی هر تحقیق می­باشد که به وسیله آن، کلیه فعالیت­های تحقیق تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می­ شود. به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق عبارت است از روشی که به وسیله آن کل فرایند تحقیق و پژوهش از انتخاب مسأله تا رسیدن به یک نتیجه مورد کنترل قرار می­گیرد. پس از آنکه در فصل سوم نحوه جمع آوری داده ­ها، متغیرهای مورد بررسی و روش شناسی تحقیق بیان گردید؛ در این فصل به بیان نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها و یافته­های آنها پرداخته خواهد شد. در این فصل ابتدا آمار توصیفی متغیرهای تحقیق بیان می­ شود. سپس فرضیه­ های تحقیق مورد آزمون قرار می­گیرد و با بهره گرفتن از آماره­ های کای دو، آماره t و … تفسیر خواهند شد.
۴-۲- آمار توصیفی
هنگامی که توده‌ای از اطلاعات کمی ‌برای تحقیق گردآوری می‌شود، ابتدا سازماندهی و خلاصه کردن آنها به طریقی که به صورت معنی­داری قابل درک و ارتباط باشند، ضروری است. روش­های آمار توصیفی به همین منظور به کار برده می‌شوند. غالباً مفید ترین و در عین حال اولین قدم در سازماندهی داده‌ها مرتب کردن داده‌ها بر اساس یک ملاک منطقی است و سپس استخراج شاخص‌های مرکزی و پراکندگی می‌باشد. در یک جمع بندی با استفاده مناسب از روش های آمار توصیفی می‌توان دقیقاً ویژگی های یک دسته از اطلاعات را بیان کرد. آمار توصیفی همیشه برای تعیین و بیان ویژگی­های اطلاعات پژوهش‌ها به کار برده می‌شوند.
در ابتدا آماره­ های توصیفی داده ­های تحت مطالعه محاسبه می­گردد. جدول (۴-۱) آمار توصیفی متغیرهای مدل را نشان می دهد که شامل اطلاعات مربوط به میانگین، بیشینه و کمینه و انحراف معیار می باشد.

 

نوع متغیر متغیر نماد تعداد مشاهدات کمترین بیشترین میانگین انحراف معیار
وابسته به موقع بودن سود TOE ۶۰۶ ۰٫۰۰۳ ۰٫۷۹۸ ۰٫۲۷۹ ۰٫۲۳۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...