متغیر
تعداد
میانگین رتبه
مقدار آماره من ویتنی
سطح معناداری

 

کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه
دبیران
۲۶۵
۶۲/۲۷۹
۳۸۸۵۳
۰۰۰/۰

 

دانش آموزان
۳۷۳
۸۴/۳۴۷

 

 

براساس اطلاعات جدول (۴-۲۳)، با توجه به نتایج آزمون من ویتنی یو میانگین رتبه دانش آموزان در کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه۳۴۷/۸۴ بزرگتر از میانگین رتبه دبیران در کسب توانایی‌های مربوط به جهان فناورانه ۲۷۹/۶۲ است که تفاوت میانگین رتبه‌ها در سطح ۰/۰۵معنادار است. بنابراین با ۹۵٪ اطمینان می توان گفت که میزان فهم دانش آموزان در کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه بیشتر از دبیران آنهاست.
دانلود پایان نامه
فرضیه۵) بین دانشآموزان متوسطه و دبیران آنها در درک فناوری در جهان اطراف تفاوت وجود دارد.
جدول۴-۲۴: مقایسه دانش آموزان متوسطه و دبیران آنها در درک فناوری در جهان اطراف با بهره گرفتن از آزمون من ویتنی یو

 

متغیر
تعداد
میانگین رتبه
مقدار آماره من ویتنی
سطح معناداری

 

درک فناوری در جهان اطراف
دبیران
۲۶۵
۵۲/۲۷۸
۵/۳۸۵۶۱
۰۰۰/۰

 

دانش آموزان
۳۷۳
۶۲/۳۴۸

 

 

براساس اطلاعات جدول(۴-۲۴)، با توجه به نتایج آزمون من ویتنی یو میانگین رتبه دانش آموزان در درک فناوری در جهان اطراف ۳۴۸/۶۲ بزرگتر از میانگین رتبه دبیران در درک فناوری در جهان اطراف ۲۷۸/۵۲ است که تفاوت میانگین رتبه‌ها در سطح ۰/۰۵معنادار است. بنابراین با ۹۵٪ اطمینان می‌توان گفت که میزان درک دانش آموزان در فناوری در جهان اطراف بیشتر از دبیران آنهاست.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه
هدف از این پژوهش شناسایی تفاوت سواد فناورانه دانش آموزان متوسطه با دبیران آنها در آموزش و پرورش شهر همدان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای است. برای نیل به این هدف، از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی محتوایی پرسشنامه توسط ده نفر متخصص انجام گرفته و مورد تایید آن ها قرار گرفت. میزان پایایی پرسشنامه دانش آموزان و دبیران به ترتیب با بهره گرفتن از روش آلفای کرانباخ ۹۲٪ و ۸۹٪می باشد. هر دو پرسشنامه برای شناسایی و مقایسه میزان سواد فناورانه دانش آموزان و دبیران تهیه شده که هر کدام دارای ۳۵ گویه بوده و بر اساس مقیاس هفت درجه ای لیکرت تنظیم شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دبیران زن(۸۷۸نفر) و دانش آموزان دختر(۱۲۵۲۶نفر) دوره ی متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ می باشد .نمونه آماری با بهره گرفتن از شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و براساس جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان به تعداد ۶۳۸نفر(دانش آموزان۳۷۳ نفر و دبیران ۲۶۵نفر) بوده است. داده های جمع آوری شده با بهره گیری از تحلیل توصیفی از فراوانی، درصد،جداول و تحلیل استنباطی از آزمون های ناپارامتریک از جمله خی دو، من ویتنی و رتبه ای فریدمن و با بهره گرفتن از نرم‌افزار SSPS تجزیه و تحلیل شد.
۵-۲ بحث و توصیف یافته ها
سؤال۱) میزان فهم ماهیت فناوری دانش آموزان و دبیران دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان چه میزان است؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...