از میان گزینه‏های کیفیت خدمت‏دهی مختلفی که وجود دارد یکی باید برای هر مرکز توزیع انتخاب شود. در حقیقت هر گزینه، شامل مقادیر متفاوتی در کیفیت اجزاء مختلف خدمت‏دهی می‏باشد. هر چه میزان کیفیت اجزاء مختلف خدمت‏دهی بیشتر باشد هزینه‏ی آن گزینه بیشتر خواهد بود. همچنین هزینه‏ی یک کیفیت خدمت‏دهی مشخص برای مراکز توزیع مختلف متفاوت می‏باشد. مدت‌زمان تحویل نیز تابعی از فاصله می‏باشد. در این صورت رضایت مشتری k درصورتی‌که در یک دوره‏ی خاص، تقاضای خود را به‌طور کامل از مرکز توزیع j (که دارای کیفیت خدمت‏دهیa می‏باشد)دریافت کند(کیفیت مرکز توزیع j برای مشتری k ) به فرم زیر فرموله می‌شود.
پایان نامه

 

معادله ‏۳‑۲۲  

مانند رضایت کارخانه از تأمین‏کننده، اگر یک مشتری در یک دوره تقاضای خود را میان مراکز توزیع گوناگون پخش نماید رابطه‏ی(۳-۲۲) در نسبت تقاضای برآورده شده از مرکز توزیع ضرب می‏گردد. در این صورت رضایت مشتری در هر دوره از مراکز توزیعی که کالا دریافت می‏نماید به نسبتی که تقاضای خود را از آن مرکز توزیع برآورده نماید قابل‌محاسبه می‏باشد. بنابراین مجموع رضایت مشتریان از مراکز توزیع در کلیه‏ی پریودها با مجموع کیفیت مراکز توزیع برابر است با:

 

معادله ‏۳‑۲۳  

کیفیت محصولات تولیدی
کیفیت محصولات تولیدی برابر است با درصد محصولات سالم که برابر است با کسر درصد محصولات معیوب کسر شده از صد در صد.

 

معادله ‏۳‑۲۴  

به علت اینکه کیفیت تأمین ‏کنندگان و کیفیت مراکز توزیع دارای یک ساختار واحد بوده (کیفیت مواد/ خدمات تقسیم‌بر مدت‌زمان) و از طرف دیگر، کیفیت محصولات تولیدی دارای واحد یکسانی با آن‌ها نبوده، ضریب تصحیحی برای هرکدام از آن‌ها در نظر گرفته‌شده است تا اولاً ازنظر مقدار، این اعداد با یکدیگر در یک‌میزان باشد و ثانیاً ازنظر واحد (یکا) با یکدیگر هم واحد شود.
دو مجموع ؛هدف زنجیره‌ی تأمین، حداکثر نمودن مجموع کیفیت کل زنجیره‌ی تأمین در کلیه‏ی پریودها می‏باشد که با ضرب هرکدام در ضرب تصحیح مربوطه برابر است با :

 

معادله ‏۳‑۲۵  

محدودیت‌ها
در هر پریود زمانی تقاضای هر مشتری باید از میان مجموع کالاهایی که از مراکز توزیع دریافت می‏کند برآورده شود:

 

معادله ‏۳‑۲۶  

موفقیت خیلی از سازمان‌های خصوصی، دولتی و نظامی به توانایی آن‌ها در ارائه خروجی‌های مصوب وابسته است. ارائه محصولات بهتـــر در یک طیف وسیع و با هزینه‌ای پایین و انجام سریع آن، ارائه مطلوب این خروجی‌ها (هزینه، کیفیت، عملکرد، تحویل، انعطاف و نوآوری) به توانایی سازمان در اداره جریان مواد، اطلاعات و پول درون و بیرون سازمان وابسته است. این جریان به‌عنوان زنجیره تأمین شناخته‌شده است. به دلیل اینکه زنجیره‌های تأمین ممکن است طولانی و پیچیده و شامل تعداد زیادی شرکا تجاری باشد، مشکلاتی طی آن پیش می‌آید. این مشکلات درصورتی‌که تأخیر در حل به نارضایتی مشتریان و از دست دادن فروش منجر شود و هزینه‏ های بالایی را برای رفع متحمل سازمان می‌کند. در سال‌های اخیر با افزایش پیچیدگی و گسترش زنجیره‌های تأمین، مدیریت این زنجیره‌ها با عدم قطعیت‌های فراوانی (ناشی از عدم اطمینان به حلقه‌های زنجیره ) مواجه گشته و مجبور به ریسک شده است . نهایتاً اینکه بدون افزایش اطمینان و اعتماد مابین اعضاء نیل به مدیریت موفق و مطمئن زنجیره تأمین امکان‌پذیر نمی‌باشد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...