در زیر نمودار خطی میانگین‌های میزان امتیازات تأثیر عوامل سه‌گانه فردی، گروهی یا سازمانی و اجتماعی بر خودپنداره کارکنان اداره کل راه و شهر سازی استان خراسان رضوی رسم شده است. این نمودار به خوبی وضعیت فوق را نشان می‌دهد و گویای مطالب بیان شده است.
نمودار ‏۵‑۲ نمودار مقایسه‌ی میزان تأثیر عوامل سه‌گانه فردی، گروهی یا سازمانی و اجتماعی بر خودپنداره کارکنان
دیگر متغیر این پژوهش، میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی می‌باشد و از مجموع نمرات پاسخگویان به سوالات ۱ تا ۱۰ پرسشنامه‌ی انضباط کارکنان به دست می‌آید. در جدول ۵-۲ آمارهای توصیفی این متغیر پس زا مقیاس‌سازی انجام شده گزارش شده است. لازم به ذکر است توسط این مقیاس‌سازی بازه‌‌ی امتیاز به صفر تا ۱۰۰ انتقال می‌یابد و حد متوسط آن ۵۰ در نظر گرفته می‌شود.
جدول ‏۵‑۲ شاخص‌های توصیفی میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی

 

متغیر تعداد میانگین حداقل امتیاز حداکثر امتیاز انحراف معیار
انضباط کارکنان ۷۸ ۸/۷۳ ۳۷ ۱۰۰ ۷۴/۱۳

همانطور که مشاهده می‌شود میانگین امتیاز نظرات پاسخگویان انتخاب شده از اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، در خصوص میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی برابر با ۸/۷۳ از سقف ۱۰۰ امتیاز است و پراکندگی نظرات این افراد برابر با ۷۴/۱۳ می‌باشد همچنین کم‌ترین امتیاز مشاهده شده برابر با ۳۷ و بیش‌ترین امتیاز برابر با ۱۰۰ است. لذا چون میانگین امتیازات بدست آمده برای این متغیر از حد متوسط (عدد ۵۰) بالاتر است بالابودن میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در ادامه هیستوگرام نحوه‌‌ی توزیع امتیازات این متغیر در شکل ۵-۲ تهیه شده است.
نمودار ‏۵‑۳ نمودار هیستوگرام میزان انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی
پاسخ به سئوال اول تحقیق
برای پاسخ به سئوال اول تحقیق به دنبال آن هستیم که عوامل مؤثر بر خودپنداره در بین کارکنان اداره کل راه شهرسازی استان خراسان رضوی را تعیین کنیم. بدین منظر از آزمون t-استودنت تک‌نمونه‌ای استفاده و آزمون می‌شود که کدام یک از عوامل شناسایی شده خودپنداره در تکنیک دلفی در اداره کل راه و شهسازی خراسان رضوی در سطحی بالاتر از متوسط (۵۰) قرار دارد. با توجه به توضیحات فوق و برآورد پارامترهای مورد نیاز و سپس محاسبه آماره آزمون  ، نتایج حاصله در جدول ۵-۳ گزارش گردیده است؛ که به منظور بررسی معنی‌دار بودن میانگین امتیازات پاسخگویان با مقدار ۵۰ می‌توان از مقایسه آماره آزمون با مقدار جدول توزیع t- استودنت و یا راحت‌تر از آن، از محک احتمال معنی‌داری و یا در واقع  سود جست.
جدول ‏۵‑۳ نتایج آزمون t برای بررسی عوامل مؤثر بر خودپنداره از منظر کارکنان اداره کل شهرسازی خراسان رضوی

 

عوامل تعداد میانگین انحراف معیار درجه آزادی مقدار آماره P-value
عامل فردی ۷۸ ۱/۶۵ ۶۴/۸ ۷۷
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...