شاخصهای مرکزی[۱۳۳]
شاخصهای پراکندگی[۱۳۴] دلاور(۱۳۸۴).
در این تحقیق از جداول و نمودارها برای نشان دادن توزیع فراوانی در جامعه مورد نظر، استفاده شده است. و از بین شاخصهای مرکزی، میانگین حسابی و از بین شاخصهای پراکندگی، انحراف استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۱۲) آمار استنباطی
بوسیله آمار استنباطی، جامعه های وسیعتر را که داده های دانسته شده از آن گرفته شده است، استنباط می کنیم. آمار استنباطی با دو دسته از مسائل سر وکار دارد. ابتدا به برآورد می پردازد و سپس به آزمون فرضیه نوریان و همکاران(۱۳۸۴ ). در این تحقیق از آزمون مربع کای (خی دو یا کی دو ) تک متغیره و آزمون دو جمله ای برای آزمون فرضیات و برای رتبه بندی ابعاد از آزمون فریدمن استفاده شده است.
آزمون کای - دو تک متغیره
آزمون استقلال کای – دو یک آزمون ناپارامتریک است که برای بررسی فرضیه استقلال دو متغیر که دست کم یکی از آنها کیفی است، استفاده می شود نوریان و همکاران(۱۳۸۴ ):
در این پژوهش فرضیات آماری را چنین تعریف نموده ایم:
بین X وY رابطه وجود ندارد. H0 :
بین X وY رابطه وجود دارد. : H1
آزمون مربع کای، متغیر را در مقوله ها جدول بندی می کند و فرضیه های مبنی بر اینکه فراوانی های مشاهده شده از فراوانی های مورد انتظار تفاوت نمی کند را مورد آزمون قرار می دهد.
فراوانی های مشاهده شده برای هر سطر، میانگین گزینه ها تقسیم بر تعداد سوالها در نظر گرفته شده است. البته باید اشاره شود که طیف پاسخنامه ما ، طیف ۵ درجه ای لیکرت بوده است که گزینه های آن به صورت زیر می باشد: خیلی کم = ۱ کم = ۲ نسبتا = ۳ زیاد = ۴ خیلی زیاد = ۵
این روش برای کلیه سوالات به کار برده شده است. سپس در هر یک از زیر مقیاسهای این پرسشنامه میانگین گروه مورد نظر را بر تعداد سوالات مربوط به آن زیر مقیاس تقسیم کرده ایم. عددی که به دست می آید عددی بین ۱ تا ۵ است. برای این که مشخص شود این عدد در طیف اندازه گیری ما در کجا قرار می گیرد ما نمراتی را که به هر یک از ۵ طیف لیکرت داده ایم با بهره گرفتن از کرانه بالا و پایین برای هر یک از ۵ درجه به صورت زیر طبقه بندی کردیم.

 

خیلی زیاد زیاد نسبتا کم خیلی کم
۵ ۴ ۳ ۲ ۱

حالا محل عدد به دست آمده را از فرمول زیر تعیین کرده و با توجه به آن، به قضاوت در مورد فرضیه ها می پردازیم.
مجموع ارزشهای هر فرد
──────────────── ═ شاخص هر زیر مقیاس
تعداد سوالات آن زیر مقیاس
عدد به دست آمده عددی بین ۵ تا ۱ می باشد که با توجه به مقیاس فوق درباره آن قضاوت می شود. فراوانی مورد انتظار، مربوط به هر سطر برای مجموع فراوانی های مشاهده شده تقسیم بر تعداد سطرها در جدول می باشد.
در این آزمون با توجه به اینکه درجه آزادی در آزمون کای – دو تک متغیره از رابطه df =k-1 به دست می آید و با توجه به جدول کای- دو، آماره جدول با درجه آزادی مورد نظر به دست آمده است. و همچنین آماره آزمون به شرح فرمول زیر بدست آمده است:
( Foi – Fei ) 2
X2 ═ ∑ ───────────
Fei
X2 ═ آماره آزمون
Foi ═ فراوانی مشاهده شده
Fei ═فراوانی مورد انتظار
تصمیم گیری هم به این صورت است که اگر آماره آزمون ( X2 محاسبه شده ) با خطای ۵ درصد از آماره جدول ( X2 جدول ) با درجه آزادی مورد نظر ( k – ۱ ) بزرگتر باشد، می توان گفت چون آماره آزمون در ناحیه H1 واقع می شود، لذا H0 یعنی خلاف فرضیه رد می شود و فرضیه تایید می شود. و اگر آماره آزمون ( X2 محاسبه شده ) با خطای ۵ درصد از آماره جدول ( X2 جدول ) با درجه آزادی مرتبط کوچکتر باشد، می توان گفت چون آماره آزمون در ناحیه H0 واقع می شود، لذا H1 یعنی فرضیه رد می شود و خلاف آن تایید می شود. بعد از تایید شدن فرضیه یعنی وجود رابطه بین x وy ، باید جهت فرضیه مشخص شود یعنی با بهره گرفتن از میانگین ( در تحقیق ما ) بگوییم که x بر y تاثیر داشته یا نه؟ به این صورت عمل می شود که اگر میانگین داده ها برای فرضیه ها از ۳ ( میانگین مورد انتظار ) بیشتر باشد می توان گفتx برy موثر بوده است.
۳-۱۳) آزمون دو جمله ای
توزیع دوجمله ای از جمله آزمونهای ناپارامتریک است که در آن برای رخ دادن هر یک از آزمایشها باید شرایط زیر برقرار باشد:
الف) نتیجه هر آزمایش به یکی از دو صورت موفقیت یا شکست خواهد بود.
ب) احتمال موفقیت یک آزمایش با آزمایش دیگر یکسان است.
ج) نتایج آزمایشها مستقل از یکدیگرند.
توزیع احتمال دو جمله ای به صورت زیر است:
n!
P (x) =————— Px ( ۱ – P ) n-x
x! ( n – x )!
در فرمول فوق x = 0 , 1 , 2 , … , m

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...