با بهره گرفتن از معادله (۵-۳۴) و جایگزینی  در داخل معادله (۵-۳۲) عبارتی برای هزینه نهایی حقیقی بدست می ­آید:
پایان نامه - مقاله - پروژه
(۵-۳۵)
تولیدکنندگان کالاهای واسطه­ا­ی با مسئله­ دیگری نیز روبرو هستند. در هر دوره تنها بخشی از آن‌ها یعنی معادل با (  ) از بنگاه­ها (که به صورت نرمال انتخاب می­شوند) می­توانند به صورت بهینه قیمت­هایشان را تعدیل کنند (کالو ۱۹۸۳). برای بنگاه­هایی که نمی ­توانند بهینه­یابی کنند، قیمت­ها با تورم دوره قبل شاخص­بندی می­ شود:
(۵-۳۶)
که  پارامتری است که درجه شاخص­بندی قیمت را مشخص می­ کند. مسئله حداکثرسازی سود تنزیل شده انتظاری بنگاه به صورت زیر می­باشد:

که با توجه به تابع تقاضای کالای واسطه­ای به وسیله تولیدکنندگان نهایی حداکثر می­ شود:

شرط مرتبه اول برای قیمت بهینه  به صورت زیر است[۲۶۸]:
(۵-۳۷)
با فرض بر اینکه در هر دوره زمانی بخشی از بنگاه­ها می­توانند قیمت­های خود را به صورت بهینه تنظیم کنند و بقیه قیمت­های خود را با بهره گرفتن از نرخ تورم گذشته شاخص­بندی می­ کنند، شاخص قیمت کل مطابق با متوسط وزنی زیر است:

(۵-۳۸)
ترکیب معادلات (۵-۳۷) و (۵-۳۸) منجر به معادله­ای برای نرخ تورم داخلی می­ شود که به منحنی فیلیپس هیبریدی کینزین­های جدید مشهور است:
(۵-۳۹)
اگر قیمت­ها کاملاً انعطاف­پذیر باشند (  ) و مارک آپ قیمت صفر باشد، معادله قبلی به معادله­ای که در آن هزینه نهایی حقیقی مساوی با یک است، تبدیل می­ شود.
۵-۲-۲-۲- واردکنندگان
واردات و صادرات بر اساس مدل آدولفسون[۲۶۹] (۲۰۰۷) می­باشد. بخش واردات شامل تعداد زیادی بنگاه می­باشد که کالای همگن را از خارج خریداری می­ کنند و در عوض آن را تبدیل به کالاهای متمایز می­ کنند (این کار با بهره گرفتن از برند سازی انجام می­ شود). این کالاهای متمایز سپس به خانوارهای داخلی و با توجه به مسئله چسبندگی پول ملی[۲۷۰] فروخته می­ شود. بنگاه­ها کالاهای همگن را در قیمت  خریداری می­ کنند (CPI خارجی). چارچوبی که در اینجا برای بنگاه­های وارداتی در نظر گرفته شده است با چارچوب بنگاه­های واسطه­ای در مورد تنظیم قیمت یکسان است.
بخشی از واردکنندگان  می­توانند در هر دوره بهینه­یابی کنند. برای آن دسته از بنگاه­هایی که نمی ­توانند بهینه­یابی کنند قیمت به صورت زیر تعیین می­ شود:
(۵-۴۰)
درجه شاخص­بندی قیمت کالاهای وارداتی می­باشد. شاخص قیمت کالاهای وارداتی به صورت زیر می­باشد:
(۵-۴۱)
و معادله مارک آپ قیمت کالاهای وارداتی به صورت زیر می­باشد:
(۵-۴۲)
کالاهای وارد شده ترکیبی پیوسته از j کالای وارداتی متمایز می­باشد که هر یک به وسیله بنگاهی متمایز و با قیمت  عرضه می­ شود و از یک تابع CES به صورت زیر تبعیت می­ کنند:

این معادله دلالت بر این دارد که تقاضا برای کالاهای وارد شده به صورت زیر است:

بنگاه­های وارد کننده سود خود را با توجه به محدودیت چسبندگی قیمت کالو (۱۹۸۳) حداکثر می­ کنند. برای این منظور جریان سود تنزیل شده بنگاه­های وارداتی را در نظر می­گیریم و سپس آن را نسبت به تابع تقاضای کالای وارداتی برای بنگاه j حداکثر می­کنیم:
(۵-۴۳)
که در آن:
(۵-۴۴)
که در آن  شاخص قیمتی مصرف کننده برای کشورهای خارجی،  شاخص قیمت کالاهای وارداتی و  نرخ ارز اسمی می­باشد. علاوه بر این معادله قیمت کل برای کالاهای وارداتی به صورت زیر است:
(۵-۴۵)
که در آن  تورم ناشی از قیمت کالاهای وارداتی در دوره قبل و  قیمت بهینه واردات می­باشد.
با ترکیب معادله (۵-۴۵) با شرط مرتبه اول بدست آمده از مسئله (۵-۴۳) معادله تورم در شکل لگاریتم خطی به صورت زیر بدست می ­آید:
(۵-۴۶)
۵-۲-۲-۳- صادرکنندگان
بنگاه­های صادرکننده کالای نهایی داخلی را خریداری نموده و آن را به وسیله برند سازی متمایز می­ کند. آن‌ها مجموعه ­ای از کالاهای متمایز را به خارجی­ها می­فروشند؛ لذا هزینه نهایی اسمی قیمت کالاهای داخلی (  ) است.
مجدداً مسئله بنگاه­های صادراتی همانند چارچوب کالو (۱۹۸۳) می­باشد. بخشی از صادرکنندگان  می­توانند در هر دوره بهینه­یابی کنند. برای آن دسته از بنگاه­هایی که نمی ­توانند بهینه­یابی کنند قیمت به صورت زیر تعیین می­ شود:
(۵-۴۷)
درجه شاخص­بندی قیمت کالاهای صادراتی می­باشد. شاخص قیمت کالاهای صادراتی به صورت زیر می­باشد:
(۵-۴۸)
و معادله مارک آپ تصادفی قیمت کالاهای صادراتی متمایز به صورت زیر می­باشد:
(۵-۴۹)
که در نتیجه تابع تقاضای بنگاه صادراتی j به صورت زیر بدست می ­آید:

که در آن  شاخص قیمت کالاهای صادراتی بر حسب پول ملی بازار صادراتی می­باشد.
بنگاه­های صادرکننده سود خود را با توجه به محدودیت چسبندگی قیمت کالو (۱۹۸۳) حداکثر می­ کنند. برای این منظور جریان سود تنزیل شده بنگاه­های صادراتی را در نظر می­گیریم و سپس آن را نسبت به تابع تقاضای کالای صادراتی برای بنگاه j حداکثر می­کنیم:
(۵-۵۰)
که در آن:
(۵-۵۱)
علاوه بر این معادله قیمت کل برای کالاهای وارداتی به صورت زیر است:
(۵-۵۲)
با ترکیب معادله (۵-۵۲) با شرط مرتبه اول بدست آمده از مسئله (۵-۵۰) معادله تورم در شکل لگاریتم خطی به صورت زیر بدست می ­آید:
(۵-۵۳)
فرض می­ شود که اقتصاد ایران نسبت به بخش خارجی کوچک می­باشد و لذا نقش کوچکی در واردات خارجی کل بازی می­ کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...