کانسوی این شام سفر، خورشید تابان می‌رسد

 

 

 

هان، همتی، گامی دگر! آن سوی این کوه و کمر

 

 

 

باغ شقایق می‌دمد، دشت شهیدان می‌رسد

 

 

 

تابان فروغ “می” شود، دور خماری طی شود

 

 

 

و زخم این می ساغری، با هوشیاران می‌رسد

 

 

 

چون لاله گر کوته بود دست تمنای وصال

 

 

 

اما بلندای نظر تا قله ساران، می‌رسد

 

 

 

مرغ غریب عشق ما، چندی به حسرت ناله زد

 

 

 

آنک هرای شیر او، از بیشه‌زاران می‌رسد

 

 

 

دل گفت آن سردار هر پیرو امیر دهر، کو

 

 

 

خورشید عالم‌گیر کی، از کوهساران می‌رسد

 

 

 

گفتم: نه او آیا گل باغ وجود و ماسواست

 

 

 

گل در بهاران می‌رسد، گل با بهاران می‌رسد

 

 

 

 

 

 

 

(گرمارودی،۱۳۸۹: ۴۳۷)

 

 

 

۲-۱۰-علی معلم دامغانی:
علی معلم از محدود شاعران انقلاب است. «در سال ۱۳۳۰ در دامغان به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود گذراند. برای مدت دو سال به تحصیل در دانشکده زبان و ادبیات فارسی پرداخت اما آن را ناتمام رها کرد. سپس در دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد؛ اما به علت شرکت در فعالیت‌های سیاسی و مبارزات دوران انقلاب این رشته هم ناتمام ماند. او پس از پیروزی انقلاب به دریافت مدرک کارشناسی الهیات نائل شد. علی معلم از زمره‌ی نخستین شاعرانی است که در اولین شب‌های شعر انقلاب شرکت جست؛ پس همکاری خود را با حوزه‌ی هنری، صدا و سیما آغاز کرد وی در حال حاضر مدیر کل مرکز موسیقی و آهنگ‌های انقلاب صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.»
مقاله - پروژه
(حماسه‌های همیشه،۱۳۸۲: ۱۱۱۵)
۲-۱۰-۱-آثار محمدعلی معلم دامغانی:
مجموعه‌ی شعر در رجعت سرخ ستاره اثر اوست که در سال ۱۳۶۰ چاپ شده است، اثر دیگر «گزیده‌ی ادبیات معاصر» مجموعه‌ی شعر اوست” مجموعه‌ی شرحه شرحه صدا در باد"در سال ۱۳۸۸ از جمله دیگر آثار این شاعر است. در شعر معلم فرهنگ غنی مفاهیم اسلامی آشکار است معلم انقلاب ادبی را جزئی از انقلاب فرهنگی می‌داند عقاید معلم نشان می‌دهد که باید راه و روشی نگاه معلم دامغانی موافق با فرهنگ اسلامی در جامعه رسوخ کند. نگاه عمیقی به واقعه‌ی عاشورا دارد. افزودن مفاهیم؛ هجرت، پایداری و مقاومت را در شعر خویش به زیبایی آورده است. شعر خویش مبتنی بر نگاه تاریخی است مفهوم مقاومت در سراسر شعرهایش به چشم می‌آید. با لحن حماسی شعرها را می‌سراید. عشق به ولایت و انقلاب پایبندی به ارزش‌های اسلامی، انتظار حماسه‌ی حسینی از مؤلفه‌های شاخص شعر اوست. شاعر در توصیف عظمت روحی شهیدان کربلا به شهدای هشت سال دفاع مقدس، سروده است. سروده‌های عاشورایی شیوه‌ی خاص او را در شعر نشان می‌دهد.
استفاده از موسیقی حروف و بهره‌گیری از ردیف و قافیه به سروده‌های او تمایز و بر جستگی خاصی بخشیده است.
واژه‌های مقاومت شعری علی معلم: علی معلم از مضامین چون: فجر، لاله، خون، شقایق، شهیدان، آدم، موسی، مهدی موعود (عج)، نوح، حسین (ع)، زهرا (س)، امام خمینی و … استفاده کرده است.
۲-۱۰-۲-نمونه‌ای از شعر مقاومت معلم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...