Hussain et al., 2006

 

 

 

سلولهای بنیادی زایشی پستانداران

 

 

 

    • نانو ذرات نقره پیش از سایر اکسیدهای فلزی دیگر سمی بود.

 

    • به صورت معنی داری عملکرد میتوکندریایی را کاهش داد و با متابولیسم سلولی تداخل ایجاد کرد که منجر به تراوش سلولی شد

 

    • این ذرات تداخل با سیستم تولید مثلی مرد را نشان داد.

 

 

 

Braydich-stolle et al., 2005

 

 

 

لاینهای سلولی alveolar macrophage رت (یک مدل برای سمیت بعد از استنشاق)
پایان نامه

 

 

 

    • بعد از ۲۴ ساعت استنشاق هیدروکربن پوشیده شده با ذرات نقره، ایجاد تنش اکسیداتیو تأئید شده است.

 

 

 

Carson et al., 2008

 

 

 

نقره می تواند برای انسانها سمی باشد
تحقیقات بر روی آزاد شدن یونهای نقره از ابزارهای دندانپزشکی نشان داده شده است که یونهای نقره آزاد، کمپلکسهای نقره – پروتئین تشکیل می شوند که در کلیه، طحال، کبد، مغز، پوست تجمع می یابد. ترکیبات رنگی خاکستری به عنوان Agyria در پوست در نتیجه تجمع نقره در پوست انسان است که شناخته شده ترین شرایط کلینیکی ناشی از تجمع نقره در بافتها و خون است. در یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ بر روی یک پسر ۱۶ ساله که از سوختگی ۳۰% بدن خود رنج می برد نشان داد که پوشاندن آنها با پانسمانهای نانو ذرات نقره باعث سمیت کبد و علائمی مشابه Agyria شد.
با این حال مدارک فراوانی وجود دارد که این محلولها خطرناک بوده ممکن است باعث Agyria شده، در مشکلات عصبی نقش داشته و حتی باعث مرگ می شود. (Landsdown, 2007).
اثر نقره بر محیط
نقره معمولاً در محیط موجود نیست اما بصورت طبیعی مانند جریانات آب و هوا یا باران به محیط رها می شود. نقره ممکن است در حالتهای اکسیداسیون مختلف از یک ظرفیتی تا سه ظرفیتی موجود باشد. حالت سه ظرفیتی در محیط های آبی ناپایدار است. حالت تک ظرفیتی بطور معمول با سولفید، بیوکربنات یا سولفات یا کلریدها و کمپلکس های سولفات ها باند می شود. نمکهای نقره مانند نیترات نقره (AgNo3) و کلرید نقره (Ag Cl) به آسانی در آب حل می شوند.(Wijnhoven et al., 2009)
شرایطی محیطی مانند مواد آلی، غلظت سولفید و pH یک نقش کلیدی در تأثیر نقره بر محیط بازی می کند. ویژگی های آب مانند سختی، مواد آلی طبیعی، کلرید، سولفیدها و سولفات ها همگی به کم شدن سمیت نقره منجر می شود. سهولت حرکت نقره تحت شرایط اکسیداسیون و اسیدی شدن افزایش می یابد. نقره ممکن است شدیداً تحت اثر جذب شریان باند شدن با ذرات (غالباً مواد آلی) یا هنگامی که غلظتهای بالایی از سولفیدها حضور دارند و به صورت سولفید نقره رسوب می کندو در نتیجه ثابت نگاه داشته شود.
اخیراً دانش اندکی در مورد اثر نانو ذرات نقره بر محیط شناخته شده است. به هر حال وابسته به ساختار سطحی و شکل آنها، نانو ذرات نقره فعالیت متفاوتی دارند. نانو ذرات نقره به عنوان یک مخزن برای یونهای نقره عمل می کند و یونهای Ag+ به صورت ادامه داری را رها می کند.
پتانسیل سمیت نقره بر محیط به اثرات کاتالیتیک و بیوسایدی آن روی تنوع ارگانیسم ها (شامل میکروارگانیسم ها در خاک مانند باکتری ها، کرم های خاکی و قارچها) بر می گردد، توانایی باند شدن با مواد سمی دیگر، اثر سمی روی آب زیرزمینی، ذخیره زنجیره ی غذایی، آبهای شور و شیرین هنوز ناشناخته است.
اثر نقره بر باکتریهای مهم در کارخانه های تصفیه فاضلاب
دفع محصولات نقره بیوساید در داخل آب ضایعات مشکلات زیادی را ایجاد می کند. از آنجا که لجن فاضلاب ها ممکن است در خاک کشاورزی استفاده شود و یا در زمینهای مختلف دفع شود. از آنجائی که نقره مورد استفاده شده در خاک ممکن است در لایه بالایی خاک باقی بماند، لجن های دفع شده در خاک می توانند به لایه خاکهای زیری و آبهای زیرزمینی نفوذ کنند. تیمار فاضلاب بر اساس میکروارگانیسم های هتروتروف برای حذف مواد مغزی و مواد آلی است. در حالی که میکروارگانیسم های اتوتروف نقش مهمی در تثبیت ازت دارند(Senjen and Illiminato, 2009) اثر نانو ذرات نقره، یونهای نقره و کلوئیدهای کلرید نقره را بر روی رشد هتروتروف ها و اتوتروف ها ارزیابی کردند و دریافتند که باکتریها تثبیت کننده ازت بیشتر به وسیله ی نانو ذرات نقره حساس بوده و مهار می شوند. یونهای نقره ممکن است باعث مهار آنزیم های مورد استفاده در تثبیت کنندگان، بلوکه کردن رونویسی DNA و تخریب واکنشهای انرژی زایی و تنفسی شوند. نانو ذرات نقره در مهار رشد باکتریهای اتوتروفیک تقریباً دو برابر یونها وکلوئیدهای نقره موثر است در مقابل باکتریهای هتروتروف به یونهای نقره بیش از ذرات نانو نقره وکلوئیدهای نقره حساس هستند.
این محققات پیشنهاد می کنند تجمع نانو ذرات نقره ممکن است اثرات مخربی بر روی فعالیت میکروارگانیسم های مورد نیاز در تصفیه فاضلاب داشته باشد. نتایج سمیت نانو نقره به میکروارگانیسم های تثبیت کننده ی نیتروژن حساس بیانگر این موضوع است که قوانین سر سختانه ای برای نانو ذرات نقره ای که وارد کارخانجات تصفیه آب فاضلاب می شود لازم است. میکروارگانیسم های تثبیت کننده درگیر در تثبیت نیتروژن برای حذف مواد مغذی بیولوژیکی در سیستم های تصفیه بدن ضروری هستند.
هم نقره و هم نانو نقره برای موجودات زنده آبی سمی هستند
موجودات آبزی در حساسیت به نقره متفاوت هستند. تجمع نقره و سمیت آنها به شرایط محیطی مانند شوری و pH وابسته است. مطالعات در مورد سمیت نقره در موجودات آبزی محدود است. و تنها روی تعداد کمی از گونه های کلیدی (Zebra fish، بی مهرگان و بعضی از جلبکها) متمرکز شده است. یونهای نقره با تیول (یک گروه مولکولی که به یک اتم سولفور و هیدروژن (-SH) با هم پیوند دارند واکنش می دهد. برای مثال در ماهی یونهای نقره جذب فعال سدیم و کلرین را بلوکه می کند (Hogstrand and Wood, 1998) نانو نقره در آبشش ماهیهای تحت تنش با نانو نقره افزایش یافت. و همچنین باعث افزایش تغییر شکل جنین آنها و افزایش مرگ و میر آنها شد. (Griffitt et al., 2009).
۳- استوک های مورد نیاز جهت تهیه محیط MS
Stock 1
Amount of use for 1 Liter=100 ml
Elements Concentration= 10X
(NH4)NO3 ۱۶۵۰۰ (mg in 1 Lit)
KNO۱۹۰۰۰
CaCl۴۴۰۰
MgSO4.6H2O 3700
KH2PO4 ۱۷۰۰
Myoinositol 1000
Stock 2
Amount of use for 1 Liter=10 ml
Elements Concentration= 10X
۳۳۶۰ (mg in 1 Lit) Na2EDTA
FeSO4.7H2O 1780

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...