[۱] عبارتند از راه حل های یکپارچه نرم افزاری، به منظور مدیریت منابع سازمانی.

این سیستم ها نه تنها قادر به برنامه ریزی منابع سازمان می باشند، بلکه می توانند کلیه واحدها و کارکردهای شرکت را در یک سیستم یکپارچه کامپیوتری تلفیق نموده و نیاز واحدهای گوناگون را برآورده سازند. در واقع در سیستم های ERP سعی شده است که با بهره گیری از آخرین فن آوری های به دست آمده در زمینه­ تکنولوژی اطلاعاتی، زیر سیستم های مختلف موجود در سازمانها به صورت یکپارچه و مرتبط درآیند (قصاب پور دهخوارقائی، ۱۳۸۹).

پیاده سازی سیستم ERP‌ یکی ازچالش های اصلی دهه اخیر است، به طوری که سازمانها، سرمایه گذاری در سیستم های ERP را یک استراتژی مهم می دانند که برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد می کند، ولی علی رغم اهمیت استراتژیکی این سیستم ها، اکثر پروژه های پیاده سازی این سیستم ها در مراحل اولیه پیاده سازی و راه اندازی با شکست مواجه می شوند. به طوری که محققان نرخ شکست ۴۰ الی ۶۰ درصدی را عنوان می کنند (چائو و همکاران[۲]، ۲۰۰۸).

پایان نامه ها

از آنجاییکه پروژه های ERP مستلزم صرف زمان، هزینه و نیروی انسانی هنگفتی برای سازمان مربوطه هستند، مدیران اغلب اجرای این سیستم ها را از دشوارترین پروژه ها می دانند. به عقیده صاحبنظران، نرخ بالای شکست پروژه های ERP درک بهتر عوامل کلیدی مؤثر را می طلبد. با توجه به آنچه عنوان شد جمع آوری، تجزیه و تحلیلی و انتشار اطلاعاتی که بتواند در انتخاب هرچه بهتر این بسته نرم افزاری و اجرای موفق تر این سیستم ها به سازمانها و شرکت های استفاده کننده کمک کند، بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد.

به رغم گسترش روز افزون سیستم ERP در سطح جهان و به خصوص در میان سازمانها، شرکت های تولیدی و کارنجات، هنوز بحث اجرای سیستم ERP در سازمانها به طورکامل وارد نشده است. پژوهش حاضر با عنوان شناسایی عوامل کلیدی مؤثر در پیاده سازی موفقیت آمیز سیستم ERP در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.

۲-۲ تعریف ERP

بسته نرم افزاری کاربردی ERP ، یک مجموعه از ماژولهای یکپارچه آماده راه اندازی از پیش طراحی شده و از پیش مهندسی شده ای است که تمام فرایندهای تجاری سازمان را پوشش می دهد (رهنورد، ۱۳۸۹).

به عبارت دیگر ERP یک بسته نرم‌افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچه‌سازی اطلاعات و جریان آنها بین تمامی بخش‌های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره تأمین و مدیریت ارتباط با مشتریان است (داونپورت[۳]، ۱۹۹۸).

۲-۳ مزایای پیاده سازی ERP

از مزایای مهم ERP می توان موارد زیر را برشمرد:

    1. ایجاد یکپارچگی سازمانی : هدف عمده ERP ، یکپارچه سازی تمامی بخشها و جریانهای اطلاعات کارکردی یک سازمان، به شکل یک سیستم کامپیوتری واحد که قادر به برطرف کردن تمامی نیازهای سازمان باشد.
    2. توسعه زیر ساخت لازم به منظور وارد شدن به تجارت الکترونیک (E- Business) .
    3. حذف فعالیتهای تکراری.
    4. ثبت داده های عملیاتی در حین انجام کار.
    5. حفظ امنیت نگه داری داده ها به صورت متمرکز و برنامه ریزی شده.
    6. دسترسی سریع و به روز به داده ها.
    7. کاهش شدید مصرف کاغذ.
    8. بهبود تصمیم گیری به دلیل دسترسی به داده های به روز و مناسب.
    9. پس از استقرار در زمان کوتاهی باز دهی سازمان را افزایش می دهد.
    10. کنترل بودجه بهتر و مؤثرتر، بهبود برنامه ریزی و فرآیندهای مالی رانتیجه می دهد.
    11. پشتیبانی مؤثر در فرآیند تصمیم گیری را خواهد داشت.
    12. پیاده سازی آن فرصت مغتنمی را برای مهندسی مجدد سازمان فراهم می سازد.
    13. باعث ساده سازی و استاندارد شدن روشها می شود.
    14. در بلند مدت هزینه های سرمایه گذاری در بخش IT را کاهش می دهد.
    15. ابزار مشترک سازمانی در اجرای فرآیندها و سیستم ها بصورت به هم پیوسته ایجاد می کند.
    16. سیستم های مجزا و پراکنده حذف خواهند شد.
    17. فرآیندهای غیر مؤثر دستی حذف خواهند شد.
    18. یکپارچه سازی تمام عملکردها از قبل برقرار شده است.
    19. وابستگی به نیروی انسانی کم می شود.
    20. به اشتراک گذاری اطلاعات در سطح کسب وکار به سادگی حاصل می شود.
    21. مدیران و کارمندان سازمان می توانند به صورتOnline ارتباط داشته باشند.
    22. یکپارچگی پایگاه داده، دریافت اطلاعات در بخش های مختلف سازمان را تسهیل نموده و از افزونگی نگهداری و گردش اطلاعات ممانعت می نماید.
    23. سیستم ERP با توجه به اینکه فراروش ها را در نهاد خود منتقل می نماید بنابراین به عنوان پروژه های مهندسی مجدد مبتنی بر فناوری، فرآیندها و ساختار سازمان ارزیابی می گردد، لذا مکانیزاسیون وضعیت موجود سازمان به هیچ وجه از اهداف اینگونه سیستم ها نمی باشد.

  1. با توجه به یکپارچگی نرم افزار و پایگاه داده، استقرار این سیستم با شفاف سازی سازمان و فرآیندهای آن منجر به تسهیل در تصحیح و گسترش فرآیندها و ممانعت از سوء استفاده های مالی و … می گردد.
  2. افزایش سهولت در ارتقاء فناوری اعم از فناوری های اطلاعات نظیر اتوماسیون صنعتی، به این علت که سامانه های ERP حاوی بستر اینگونه فناوری ها بوده و قابلیت یکپارچگی مناسبی را درخود دارند.
  3. ERP باعث افزایش قابلیت های نظیر برونسپاری، همکاری های بین شرکتی، مدیریت روابط با مشتریان و یا سرمایه گذاری مشترک در سازمان ها می گردد.
  4. ارتقاء کیفیت فرآیند تصمیم گیری با عنایت به استفاده از سامانه های پشتیبان تصمیم DSS[4] و هوش تجاری
  5. افزایش کنترل های مالی و امکان مشاهده و تصحیح گلوگاه های سازمان، یکی دیگر از منافع استقرار ERP می باشد.
  6.  تمامی موارد فوق منتهی به کاهش هزینه ای نیروی کار و به طبع آن کاهش بهای تمام شده خدمات می گردد.
  7.  یکی دیگر از نقاط بسیار پررنگ در استقرار سیستم های ERP استفاده از قابلیت های برنامه ریزی آنها است، به عنوان مثال برنامه ریزی آموزش حین خدمت نیروها، برنامه ریزی تامین و توزیع منابع، برنامه ریزی ارائه خدمات رفاهی و درمانی و صدها قابلیت مشابه دیگر.

[۱] - Enterprise Resource Planning

[۲] -Chau et al

[۳] - Davenport

[۴] - Decision Support System

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...