به دليل داشتن قابليت هاي مناسب براي کشاورزي و نگهداري دام در سميرم، الگوهاي اقتصادي و معيشت اصلي مردم بر پاية کشاورزي و تا حدودي دامپروري و اخيرا باغستان هاي درخت سيب مخصوصا از نوع رد و گلدون مي باشد.(قاسمي،210:1389).
از کل کشت در منطقه 60 درصد کشت غلات و 20 درصد گياهان علوفه اي و 20 درصد حبوبات مي باشد و از 140000 هکتار اراضي زير کشت باغات شهرستان بيش از 12000 هکتار اختصاص به درخت سيب دارد.60 درصد مردم شهرستان به کار کشاورزي و دامپروري اشتغال دارند(حقيقت،1376: 306-307).
وجود درختان وحشي سيب در کوه آلمالو در شمال روستاي ورق از توابع دهستان وردشت نشان از قدمت و استعداد بالقوه اين منطقه در پرورش سيب دارد. اولين باغ سيب در سال 1338 در شهرستان سميرم احداث گرديد.
علي رغم وجود قابليت هاي مناسب براي کشاورزي و برخورداري از مواهب طبيعي مشکلات و موانعي وجود دارد که مانع رشد وتعالي بخش کشاورزي در منطقه مي باشد. از جمله: برف بردگي، يکي از آفات مهم محصولات در شهرستان سميرم بوده که کشت بذرهاي مقاوم و متناسب با منطقه نيز عاملي در جهت پايين بودن ميزان راندمان محصولات بوده است، به گونه اي که کشت غلات از گونة سردسيري (سختک) گذشته از اين که در برابر سرما و يخبندان زمين مقاوم بود اما محصولي نا مرغوب به شمار مي رفته است.کشت مداوم زمين(بدون آيش)، عدم وجود کود هاي مرغوب شيميايي و کمبود آب و يا روش هاي نادرست آبياري عوامل ديگري مي باشند که راندمان محصولات کشاورزي را در گذشته پايين مي آورد و در نتيجه هر چه درآمد کمتر مي شده سهم کمتري نصيب مالک و زارع مي شد و فقري بر فقر افزوده مي شده است(قاسمي،1389: 210-211).
3-6-3-4-2 خدمات
عليرغم رشد سهم بخش خدمات به 3/16در صد در سال 1375، به علت عدم وجود زير ساخت هاي اساسي وپايين بودن کيفيت کاري و همچنين به علت مشکلات ارتباطي که بيشتر ناشي از عوامل طبيعي است، خدمات رساني به ويژه از لحاظ خدمات عالي وترويج در سطح منطقه چندان مناسب نيست .ولي با اين حال نسبت به بعضي از مناطق همجوار از وضعيت بهتري برخوردار است .هم اکنون 99در صد از مناطق روستايي شهرستان داراي آب و برق و بيش از 90درصد داراي خدمات ارتباطي به صورت دفاتر مخابراتي ومراکز خودکار هستند. همچنين در مرکز دهستانها ادارات وسازمانهاي مختلف شهرستان به صورت نمايندگي مشغول خدمات رساني است از لحاظ راههاي ارتباطي تقريباً 90 در صد راه هاي روستايي تقريباً رضايت بخش است، اما در کل وضعيت خدمات اساسي وزير بنايي در سطح منطقه چندان مناسب نيست.
3-6-3-4-3 صنعت
با وجود معادن ومنابع فراوان و نيز با وجود توليد ساليانه بيش از 300 هزار تن سيب درختي و بيش از 180هزار تن ساير محصولات کشاورزي در سطح منطقه، اين بخش چندان رشدي ننموده وتنها 1/0در صد کل صنايع استان را شامل مي شود. صنايع موجود در منطقه بيشتر شامل صنايع دستي همچون قالي , گليم و جاجيم بافي و نمد‌مالي مي شود و از لحاظ وجود صنايع و کارخانجات موجود در منطقه مي توان به کارخانه خاک نسوز پشته، گچ ونک، شرکت صنايع جانبي سيب اروم سانکوک ودو سرد خانه 5 هزار تني وحدود 30 تا 40 کارگاه متوسط و کوچک صنايع توليدي همچون صندوق سازي و بلوک زني اشاره کرد که با توجه به ظرفيت ها واستعداد هاي بالقوه و بالفعل منطقه بسيار ناچيز است ( قاسمی، 1389، 212).
3-6-3-4-4 معادن
معادن موجود در سطح شهرستان سميرم در 3 گروه طبقه بندي مي شود که عبارتند از: معادن سنگهاي تزئيني، معادن خاک نسوز، ومعدن سنگ گچ ونمک سميرم که اين معدن از نظر زمين شناسي متعلق به سازندگچساران بوده و با آهک و مارن همراه مي باشد، معادن مس و سرب خانقا، معدن مس چاه پلنگ و معدن مس و سرب آب باغ کهرويه (کيلو متر 23 جاده سميرم شهرضا ) با نوع ماده گالن که تاکنون 6 هزار تن از آن استخراج شده است (مرکز آمار ايران سالنامه هاي استان اصفهان 1355 الي 1385).
3-7 جمع بندی
مدل AHP برای تعیین اهمیت، ارزش و وزن دهی به هر یک از معیارها و عناصر موثر در
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
تصمیم استفاده می‌شود. در این فصل ابتدا ضمن توضیح کامل این روش، اصول آن، مزایای این روش نسبت به سایر روش‌ها و مراحل آن به ترتیب و به صورت کامل ذکر شد و سپس توضیح مختصری از نرم افزار Expert Choise آورده شد. در قسمت بعد که جهت آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان تنظیم شده است، به معرفی ویژگی های طبیعی و انسانی قلمرو پژوهش پرداخته شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات جهت مکانیابی پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران
4-1 مقدمه
بر پایه هدف اصلی این پژوهش که همانا مکانیابی پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران با بهره گرفتن از GIS در شهر سمیرم می باشد، وهمچنین اهداف فرعی این پروژه، می بایست به انتخاب معیارهای شایسته نائل شویم تا از طریق آنها موقعیت های مستعد برای این کار شناسایی و با بهره گرفتن از یک مدل مناسب (AHP) مکان های بهینه برای این فعالیت انتخاب شوند.
پس از انتخاب منطقه مورد مطالعه، در این مرحله لازم است تا اطلاعات توصیفی و مکانی به منظور عملیات مکان یابی پایگاه ها جمع آوری گردد، همچنین حریم و ضوابطی در مورد هر یک از لایه های شناسایی شده در مکان یابی پایگاه ها، منظور گردد تا بر اساس آن مکان‌های مناسب برای استقرار پایگاه ها شناسایی شود که این‌کار با برداشت های میدانی و مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفته است.
4-2 معرفی پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران
پايگاه هاي پشتيباني مديريت بحران با دو كاربري اصلي ايجاد شده اند:
الف - پايگاه هاي ويژه
منظور از پايگاه ويژه، پايگاهي است كه صرفاً با كاركردهاي اختصاصي مديريت بحران احداث شده و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
ب- پايگاه هاي چند منظوره
منظور از پايگاه چند منظوره پايگاهي است كه دو كاركرد مديريت بحران – در زمان بحران- و کارکرد معمولی در زمان عادي براي آنها در نظر گرفته شده است (سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران ،1385 :9).
تجهیزات و پایگاه های مدیریت بحران نظیر ایستگاه های آتش نشانی، درمانگاه، بیمارستان، مرکز اورژانس، جایگاه پلیس، داروخانه، باشگاه ورزشی، کاربری های آموزشی و مرکز حلال احمر از اهم پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران می باشند. این نوع تجهیزات هم به عنوان موضوع آسیب پذیری خودشان از مخاطرات و هم به عنوان عامل بسیار مهم در فرایند مدیریت بحران، مکان یابی آنها اهمیت دارد. در خدمات رسانی به بیماران و انتقال بیماران به مراکز امداد و نجات و کاهش خسارات مالی و جانی در هنگام بحران دو عامل: 1- زمان( معیار عملکردی ) و 2- فاصله از مرکز( معیار مکانی ) می باید به عنوان مهم ترین عوامل کارایی مناسب و مطلوب راه‌ها و مسیرها مورد توجه قرار گیرند (قائدرحمتی و حاج نبیان، 1390: 14).
جدول شماره 4-1 شعاع دسترسی به تجهیزات مدیریت بحران

 

  آتش نشانی بیمارستان مرکز اورژانس داروخانه مرکز پلیس
حوزه خدمات رسانی منطقه شهری منطقه شهری ناحیه شهری ناحیه شهری منطقه شهری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...