۳-۹) روایی وپایایی پرسشنامه
معمولا در تحقیقات اجتماعی ،اثبات این نکته از پژوهش انجام شده نتایج پایا ومعتبری داشته یا خیر ،بسیار ضروری است .
در عرف علمی سنجش یک پدیده آن گونه که بوسیله یک مفهوم خاص طراحی شده ،هنگامی اعتبار دارد که آن پدیده ،واقعا مورد سنجش قرار گرفته باشد اعتبار سنجش ممکن است به این بستگی داشته باشد که تا چه اندازه تفاوت در نمرات نشانگر تفاوت میان ویژگی های افراد یا ویژگی های مورد نظر وتا چه اندازه ناشی از خطای تصادفی است (حافظ نیا ،۱۳۸۳).
هیچ سنجشی از خطا مصون نیست واز ابزار سنجش تحقیق هر قدر هم که دقیق طراحی شده باشد وهر قدر دراستفاده از آن دقت شود ،باز هم سنجش نهایی همواره آمیخته با خطاست . در واقع جان کلام نظریه سنجش این است که سنجش یا نمره مشاهده شده برابراست با نمره حقیقی به اضافه خطایی که ضرورتا در فرایند مشاهده پدیده ها اتفاق می افتد . هر چند اجتناب از خطا امکان پذیر نیست ،اما هدف محقق کاهش خطای سنجش تا حد امکان است .
۳-۹-۱) روایی
مهمترین معیار ،سنجش روایی آن است . یعنی سنجش واقعا همان چیزی را می سنجد که قصد اندازه گیری آن رادارد . روایی پرسشنامه تحقیق حاضر از طریق روایی سازه ومحتوایی سنجیده شد.
روایی محتوا :
روایی محتوا به تحلیل منطقی محتوای یک آزمون بستگی دارد وتعیین آن یر اساس قضاوت ذهنی وفردی است . دو نوع اعتبار محتوا وجود دارد :روایی صوری وروایی منطقی .
براساس اعتبار محتوایی یک پرسشنامه به اهداف تحقیق یا فرضیه های تحقیق مراجعه می شود وگویه های مورد نیاز را براساس اهداف فرضیات ونهایتا تعاریف عملیاتی متغیر ها تدوین می کنند . (ازکیا ،۱۳۸۲)
برای بررسی روایی این پرسشنامه با توجه به ماهیت موضوع ،روش وابسته به محتوا ،مناسب ترین روش است .زیرا در این روش اساس قضاوت این است که پرسشنامه تا چه اندازه هدفها ومحتوای مورد نظر را در خود جای داده است .
پایان نامه - مقاله - پروژه
در تحقیق حاضر اساتید راهنما ومشاور روایی پرسشنامه را مورد تائید قرار داده اند . با توجه به اینکه سوالات پرسشنامه موارد مورد نیاز تحقیق را اندازه گیری می کند ،بنابراین وسیله گرد آوری اطلاعات دارای روایی محتوایی است .
پایایی (۳-۹-۲
اصطلاح پایایی که گاهی اوقات مترادف با قابلیت اعتماد ثبات ،همسانی قابلیت پیش بینی ،دقت یا صحت واعتبار به کار می رود عبارتنداز ثبات اندازه ها در دفعات اندازه گیری .
پایایی یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمونهای اجتماعی است. مفهوم یادشده با این امر سر وکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکساانی بدست می دهد . از جمله تعریفهایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است.
می توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل وفریسبی (۱۹۸۹)اشاره کرد :"همبستگی میان یک مجموعه از نمرات ومجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل بصورت مستقل بریک گروه آزمودنی به دست آمده است . “
با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط )تا مثبت یک (ارتباط کامل )است . ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی ویا ویژگی متغیر وموقتی را می سنجد . لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون می تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر واز گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد . برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری می توان به روش آلفای کرونباخ اشاره کرد .(حجازی ،۱۳۷۶).
پایایی پرسشنامه همان دقت اندازه گیری وثبات آن است .سنجش باید از ثبات برخوردار باشد،یعنی هرگاه دوباره آنرا تکرار کنند به همان نتایج برسند . این ثبات را پایایی گویند . هم چنین میزان اعتماد از طریق بررسی میزان توافق میان نتایج اندازه گیری شده است که به اعتبار همسانی درونی سوالات اشاره داردومفهوم آن این است که سوالهای آزمون تا چه اندازه با یکدیگر همبستگی متقابل دارند . به منظور محاسبه ضریب قابلیت اعتماد اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می شود .
روش آلفای کرونباخ
مشهورترین ضریب اعتبار از طریق یکبار اجرای آزمون توسط کرونباخ ارائه شده است که به ضریب آلفای کرونباخ معروف است . این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه به کار می رود . در این ابزار پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند . (بازرگان ، ۱۳۷۶،ص ۱۶۹) .
معمولا در مقیاسهای نگرش سنج ، برای سوالهای آزمون پاسخهای درست وغلط وجود ندارد وهیچ یک از پاسخها به خودی خود درست یا غلط نیست . کرونباخ برای برآورد همسانی درونی مقیاسهایی که پاسخ درست یا غلط ندارند این روش را ابداع کرده است . که به نام خود او مطرح است . دامنه ضریب آلفای کرونباخ بین صفر تا یک است وهرچه ضریب بیشتر باشد ،اعتبار مقیاس بیشتر است. طبق قاعده آلفا دست کم باید ۷۰%باشد تا بتوان مقیاس رادارای اعتبار دانست.(ازکیا ،۱۳۸۲،۵۲۴)
پایایی پرسشنامه این تحقیق بوسیله آزمون آلفای کرونباخ سنجیده می شود در این پرسشنامه میزان آلفای کرونباخ کلی برابر ۸۸۸%است حال برای هر متغیر بصورت جداگانه آلفای کرونباخ را محاسبه می کنیم .
جدول ۴-۳ محاسبه آلفای کرونباخ

 

آلفای کرونباخ
متغیر

 

۷۱۶ /۰
اصول فنی

 

۸۰۹/۰
کنترل امنیت اطلاعات

 

۶۷۸/۰
امنیت درک شده

 

۸۰۰/۰
اعتماد درک شده

 

۷۳۸ /۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...