PR & COKRIGING

 

۲۵

 

۱۲۷٫۱۵

 

۲۴٫۹۴

 

۰٫۸۴

 

۰٫۵۲

 

۰٫۵۱

 

۱۰۲

 

 

 

برای انجام روش کرجینگ لازم است که ارتفاع ایستگاه­های مورد استفاده نرمال باشند که شکل (۴-۹) نشان دهنده نرمال بودن ارتفاع این ایستگاه­ها می­باشد. همچنین مناسب­ترین ورایوگرام برای درونیابی داده ­های با روش کرجینگ مدل نمایی انتخاب گردید شکل (۴-۱۰).
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل (۴-۹): نرمال بودن ارتفاع ایستگاه­های مورد استفاده
شکل (۴-۱۰): مناسب­ترین مدل برای درونیابی داده ­ها با روش کرجینگ
مناسبترین شبکه سلولی
نتایج تولیدی وابسته به داده ­های ورودی برای آنالیز آماری می­باشند، پس بایستی از صحت مقادیر تولیدی یا خروجی آنالیز اطمینان کامل داشت. نتایج هر مدل و صحت و دقت داده ­های برآوردی تحت تاثیر اندازه­ های مختلف پیکسل و انتخاب مناسب­ترین پیکسل می­باشد [۸۱،۹۰]. برای تولید داده دقیق مقادیر بارش سالانه ایستگاه­های سینوپتیک و کلیماتولوژی و … استان و اطراف استان را با روش کرجینک با اندازه های شبکه سلولی مختلف درونیابی شد و با مقادیر بارش سالانه ایستگاه­های بارانسنجی مورد ارزیابی و صحت سنجی قرار گرفت.
برای تشخیص اولیه مناسبترین اندازه شبکه سلولی جهت میانیابی داده ­های هواشناسی، ابتدا داده ­های بارندگی سالانه با اندازه شبکه سلولی مختلف ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ کیلومتر درونیابی شدند. سپس میانگین داده ­های دورنیابی شده با اندازه مختلف شبکه سلولی محاسبه و نمودار آن رسم شد (شکل ۴-۱۱). نمودار میانگین بارندگی از اندازه شبکه سلولی شروع به ثابت شدن نموده و تغییر زیادی در میانگین صورت نمی­گیرد. بازه­ای که نمودار در آن ثابت شده را میتوان به عنوان مناسبترین شبکه ­های سلولی برای درونیابی در نظر گرفت. با توجه به این نمودار، اندازه­ های ، ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۰ کیلومتر مناسب­ترین اندازه برای میانیابی پارامتر بارندگی (یا منطقه) می­باشند. یغمایی و همکاران (۲۰۰۹)، خداقلی و همکاران (۱۳۸۶) و فاطمی آذرآخونی و همکاران (۱۳۹۱) از این روش برای تعیین مناسب­ترین اندازه شبکه سلولی استفاده کرده ­اند. ایرادی این روش تولید بازه­ای از اندازه­ های مختلف شبکه سلولی است که بدلخواه می­توان هر کدام از آنها را انتخاب نمود. در مباحث هیدرولوژی برای تعیین مناسبترین اندازه شبکه بندی نتایج بدست آمده را با واقعیت حوزه می­سنجنده به صورتی که شکل، شیب و … حوزه بدست آمده از نتایج آنالیز با واقعیت حوزه کمترین تفاوت را داشته باشد. برای تشخیص مناسبترین اندازه شبکه بندی برای منطقه بایستی اطلاعات و داده ­های که از روش درونیابی برای نقاط مجهول بدست آمده­اند را بررسی نموده تا اندازه شبکه­ ای با کمترین خطا بدست آید. در هر منطقه­ای تعداد ایستگاه­های باران سنجی بسیار بیشتر از ایستگاه­های سینوپتیک و کلیماتولوژی هستند می­توان از این ایستگاه­ها برای تعیین بیشترین همبستگی بین بارندگی سالانه داده ­های درونیابی شده با داده ­های برداشت شده از ایستگاه­ها استفاده نمود. برای تعیین صحت داده ­های درونیابی شده با اندازه شبکه ­های مختلف، نقشه داده ­های درونیابی شده را با نقشه ایستگاه­های سینوپتیک، کلیماتولوژی و باران سنجی تلفیق شد و سپس نقاطی که در دو نقشه با هم منطبق بوده یا تقریبا نزدیک به هم هستند، استخراج شدند.
شکل (۴-۱۱): میانگین بارش سالانه دادهای درونیابی شده با اندازه­ های مختلف شبکه سلولی
برای تعیین مناسب­ترین اندازه شبکه سلولی، آنالیز مقاایسه میانگین و مقدار RMSE، ضریب تغیرات، انحراف معیار، انحراف از میانگین، ضریب همبستگی مقادیر برآوردی و مقادیر برداشت شده ایستگاه­های باران سنجی محاسبه شد. نتایج مقایسه میانگین و مقدار RMSE و ضریب تغیرات در جدول (۴-۵) نمایش داده شده است. مقادیر sig بدست آمده نشان می­دهد که تفاوت معنی­داری بین داده ­های درونیابی شده و داده ­های ثبت شده در ایستگاه­های هواشناسی برای هر شبکه سلولی وجود ندارد که صحت و دقت داده ­های تخمینی را نشان می­دهد. اندازه شبکه سلولی با فاصله نقاط ۶ کیلومتر، مقادیر RMSE (8/17)، ضریب تغیرات (۸/۷)، انحراف معیار (۹/۶۴) و انحراف از میانگین (۳/۱۷) کمتری نسبت به سایر اندازه شبکه ­های سلولی دارد که نشان می­دهد مناسب­ترین شبکه سلولی برای درونیابی داده ­ها در منطقه مورد مطالعه است. هرچند شبکه سلولی ۵ کیلومتر با ضریب همبستگی ۹/۹۳ درصد نسبت به شبکه سلولی ۶ کیلومتر با ضریب همبستگی ۳/۹۲ دارای همبستگی بیشترین بین داده ­های درونیابی شده و داده ­های ثبت شده در ایستگاه­های منطقه می­باشد اما اختلاف آنها بسیار کم می­باشد.
جدول (۴-۵): نتایج مقایسه میانگین، ضریب تغیرات و مقادیر RMSE

 

 

Cell Size

 

S. D

 

S. E .M

 

Correlation%

 

RMSE

 

CV

 

Sig.

 

 

 

۱۰٫۰

 

۱۰۷٫۷

 

۳۱٫۱

 

۵۸٫۹

 

۳۰٫۱

 

۱۳٫۳

 

۰٫۶۴

 

 

 

۸٫۰

 

۱۳۱٫۷

 

۳۶٫۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...