سطح مایل محیط

 

تفسیر

 

 

 

زرد رنگ

 

لاکتوز یا ساکاروز مثبت
یک یا دو قند مصرف شده است

 

 

 

قرمز رنگ یا بدون تغییر

 

لاکتوز یا ساکاروز منفی
هیچ نوع قندی مصرف نشده است

 

 

 

محیط Urea Agar: توسط سوزن کشت آغشته شده به پرگنه‌های مورد نظر از کشت خالص، به سطح مایل آگار به صورت خطی کشت داده شد، سپس محیط در دمای ۳۷ درجه سلسیوس به مدت زمان ۲۴ ساعت گرمخانه گذاری گردید و در فواصل معین بررسی می­شد. اگر واکنش مثبت می­بود از تجزیه اوره، آمونیاک حاصل می­شد که رنگ مصرف قرمز فلفل را به صورتی گلی و به مرور قرمز روشن تغییر می‌دهد. واکنش مثبت اغلب پس از ۲ تا ۴ ساعت قابل مشاهده خواهد بود. اکثر سالمونلاها از نظر این واکنش منفی بودند.
محیط L-Lysin: توسط سوزن کشت آغشته شده به پرگنه‌های مورد نظر درست زیر سطح مایع محیط را کشت داده و در دمای ۳۷ درجه سلسیوس به مدت زمان ۲۴ ساعت گرمخانه گذاری شد. واکنش مثبت با ایجاد رنگ بنفش پس از گرمخانه گذاری مشاهده می­شد. رنگ زرد نشان دهندۀ واکنش منفی می‌باشد. اکثر سالمونلاها از نظر این واکنش مثبت بودند.
آزمون اندل: مقداری پرگنه مشکوک حاصل را توسط حلقۀ کشت به لوله حاوی۵ml محلول تریپتون – تریپیتوفان منتقل و در دمای ۳۷ درجه سلسیوس به مدت زمان ۲۴ ساعت گرمخانه گذاری شد. پس از گرمخانه گذاری ۱ml از معرف کواکس به آن اضافه شد. تشکیل حلقه قرمز رنگ نشان دهنده واکنش مثبت است، حلقه زرد قهوه ای واکنش منفی را نشان می‌دهد. اکثر سالمونلاها از نظر این واکنش منفی بودند.
جدول ‏۳‑۷: مشخصات سالمونلاها از نظر واکنش‌های بیوشیمیایی

 

 

آزمون

 

نوع واکنش

 

درصد سالمونلاهایی که واکنش نشان می‌دهند

 

 

 

تشکیل اسید از تخمیر گلوکز در محیط سه قندی TSI

 

مثبت

 

۱۰۰

 

 

 

تشکیل گاز از تخمیر گلوکز در محیط سه قندی TSI

 

مثبت

 

۹/۹۱

 

 

 

تخمیر لاکتوز در محیط سه قندی TSI

 

منفی

 

۲/۹۹

 

 

 

تخمیر لاکتوز در محیط سه قندی TSI

 

منفی

 

۵/۹۹

 

 

 

آزمون های سرولوژیکی: تشخیص وجود آنتی‌ژن‌های O، A، B، C، D سالمونلا با مشاهده آلگوتیناسیون بر روی لام، هنگامی که از پرگنه‌های خالص و آنتی‌سرم‌های مناسب استفاده و پس از حذف سوش‌های خود آلگوتینه صورت گرفته است.
حذف سوش‌های خود آگلوتینه: یک قطره از محلول سرم فیزیولوژی بر روی یک لام شیشه‌ای کاملاً تمیز قرار گرفت. در این قطره مقداری از پرگنه مورد آزمون حل شد تا سوسپانسیون کدورت یکنواخت حاصل شود. لام را به شکل دورانی به مدت زمان ۶۰-۳۰ ثانیه حرکت داده نتیجه آن بر روی یک زمینۀ تیره و ترجیحاً با ذره‌بین مشاهده شد. اگر باکتری‌ها به شکل توده‌هایی کم و بیش مشخص می­شدند، سوش مورد استفاده خود آگلوتینه محسوب می­شد و نباید در ادامه آزمون‌ها مورد استفاده قرار می­گرفت. در غیر این صورت شناسایی آنتی‌ژن‌ها غیر ممکن می‌گردید.
آزمون برای آنتی‌ژن O، A، B، C، D: این آزمون با بهره گرفتن از یک پرگنه که خود آگلوتینه نباشد و انجام شد. یک قطره از آنتی‌سرم O بر روی لام تمیز گذاشته و مقداری از پرگنه در آن حل شد تا یک سوسپانسیون یک دست و یکنواخت به وجود آید از آنتی‌سرم چند ظرفیتی و در صورت لزوم یک ظرفیتی یکی پس از دیگری استفاده شد. اگر اگلوتیناسیون اتفاق می­افتاد، واکنش مثبت ارزیابی می‌گردید. این روش برای آنتی‌ژن‌های A، B، C، D نیز به همین صورت انجام پذیرفت، اما برای هر آنتی‌ژن از آنتی‌سرم مخصوص به خود استفاده شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بیان نتایج: نتایج آزمون را براساس حضور یا عدم حضور سالمونلا در مقدار مورد آزمون نباید از ۲۵gr کمتر باشد.
لاکتوز براث:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...