جدول ۳-۲: نظام­های کنشی پارسونز

دیدیم که پارسونز برای همه نظام­های کنشی چهار تکلیف کارکردی را مشخص نموده است. پارسونز معتقد است که این تکالیف چهارگانه با چهار نظام کنش که جزئی از نظریه او هستند، در ارتباطند. او می­گوید نظام اجتماعی کارکرد یکپارچگی را به عهده داشته و این نظام شامل کنشگران، کنش­ها و محیط تعریف شده است. در مورد فرهنگ بیان می­ کند که بسیار نمادین و ذهنی است و به آسانی از یک نظام به نظام دیگر منتقل می‌شود و از طریق اشاعه از یک نظام شخصیتی به طرف دیگر نظام­ها حرکت می­ کند. در نظریه او نظام شخصیتی کارکرد دستیابی به هدف را به عهده دارد که به وسیله دیگر نظام­ها نظارت می­ شود و بالاخره این که کارکرد ارگانیسم رفتاری را سازگاری با موقعیتی که در آن قرار گرفته بیان می­ کند (همان منبع:۱۳۲).
دانلود پایان نامه
۳- ۴- مدل تجربی تحقیق
شکل ۳-۱: مدل تجربی تحقیق

۳- ۵- فرضیه ­های تحقیق

 

 

    • بین سن و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین سن ازدواج و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین تحصیلات و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین تعداد فرزندان و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین طبقه اجتماعی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین تفاوت سنی زوجین و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین نگرش نسبت به داشتن فرزند و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین سهولت دسترسی به وسایل جلوگیری و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین وضعیت اشتغال و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین میزان درآمد خانواده و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین ترجیح جنسی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین ارزش­های دینی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین میزان استفاده از رسانه­های جمعی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

    • بین میزان برابری در تصمیم ­گیری و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

 

فصل چهارم
روش شناسی تحقیق
۴- ۱- مقدمه:
روش تحقیق به چگونگی برنامه­ ریزی و اجرای تحقیق مربوط می­ شود که به معنای انتخاب درست روش مناسب و یافتن نحوه بکار بردن آن در حوزه مورد مطالعه است. روش­های تحقیق تکنیک­های واقعی پژوهش است که برای مطالعه زندگی اجتماعی بکار برده می­ شود. برای یک پژوهش، روش تحقیق صحیح یک امر حیاتی است. انتخاب یک روش تحقیق بستگی به شرایطی از جمله: سؤال­ها و هدف هر تحقیق، توانایی­های شخص محقق و امکانات او، نوع داده ­های در دسترس، شرایط مورد مطالعه و محدودیت­های آن دارد. با توجه به این که دستیابی به نتایج صحیح و مورد اعتماد، وابسته به استفاده بجا از روش­های تحقیق می­باشد، لذا باید تشخیص و درک روش­های پژوهشی در همان حد که موضوع تحقیقی برای پژوهشگر اهمیت دارد، مورد توجه قرار گیرد.
در این فصل به روش تحقیق، متغیرها، ابزار تحقیق، روش استخراج، نمونه گیری و روش­های آماری مورد استفاده در تحقیق می­پردازیم. روش، در یک پژوهش علمی نقش اساسی دارد و پژوهشگر را در نیل به حقیقت و گریز از خطا یاری می­دهد. دکارت روش را راهی می­داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود (ساروخانی، ۲۴:۱۳۸۱).
۴- ۲- روش تحقیق
روش تحقیق، در هر پژوهش با توجه به نوع موضوع مشخص می­ شود. در این تحقیق موضوع مورد مطالعه، بررسی عوامل مرتبط با تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده است این تحقیق بر اساس نوع داده ­های جمع­آوری و تحلیل شده، تحقیقی کمی[۱۹] است. مطالعات کمی به بررسی­هایی اطلاق می‌شود که امکان گردآوری مجموعه اطلاعات قابل مقایسه­ ای را از واحدهای مورد مطالعه داشته باشد (طالب، ۲۳:۱۳۸۰). همچنین، چنین بررسی­هایی کم هزینه­تر از بررسی­های کیفی هستند و انجام آن‌ها آسان­تر است و علاوه بر این، با این تحقیقات می­توان سریع­تر به نتیجه رسید.
۴- ۳- تکنیک تحقیق
در این تحقیق از تکنیک پیمایش استفاده شده است. مشخصه پیمایش، مجموعه ساختمند یا منظمی از داده‌هاست که دواس[۲۰] آن را ماتریس متغیر بر حسب داده ­های موردی می­نامد. بدین معنا که اطلاعاتی درباره متغیرها یا خصوصیات یکسان، دست کم دو مورد (و معمولا خیلی بیش از این) جمع‌ آوری شده و به صورت ماتریس داده ­ها نمایش داده می­ شود (دواس، ۱۴:۱۳۸۱).
۴- ۴- جامعه آماری
جامعه عبارت است هر مجموعه معینی از افراد یا چیزهایی که دست کم دارای یک صفت مشترک باشند، جامعه گفته می­ شود (هومن، ۱۰:۱۳۸۵). جامعه‌ آماری تحقیق حاضر زوجین شهرستان آران و بیدگل را تشکیل می‌دهند که در مجموع ۸۱۴۵۹ نفر می‌باشند (مرکز آمار ایران، ۱۳۹۲).
۴- ۵- حجم نمونه و روش نمونه گیری
در پیمایش جمعیت جامعه را مد نظر قرار داده و سپس درصدی از آن را به عنوان نمونه انتخاب می‌کنیم. جمعیت نمونه باید معرف جامعه مورد نظر باشد (لهسایی زاده، ۴۶:۱۳۸۵). نمونه باید معرف جامعه آماری باشد تا بتوان پارامتر جامعه را از طریق ارزش نمونه ­ای برآورد کرد (ساعی، ۲۷:۱۳۸۶).
تعداد افراد مورد نظر در این تحقیق، بر اساس فرمول کوکران (رفیع پور، ۳۸۳:۱۳۸۳)، برابر با ۳۸۲ نفر شده است.

شکل ۴-۱: فرمول کوکران جهت تخمین حجم نمونه
طبق نتیجه بدست آمده از به کارگیری فرمول کوکران حجم نمونه در این تحقیق حدود ۳۸۲ نفر است.
۴- ۶- ابزار جمع آوری داده ­ها
جمع­آوری اطلاعات در این تحقیق از طریق مراجعه مستقیم پژوهشگر به پاسخگویان و تکمیل پرسشنامه انجام می­گیرد. در علوم اجتماعی از دو نوع پرسشنامه استفاده می­ شود. بعضی از پرسشنامه‌ها دارای مجموعه ­ای از سؤالات استاندارد شده یا بسته هستند که فقط یک دسته پاسخ­های معینی به آن­ها می­توان داد و بعضی دیگر از پرسشنامه ­ها دارای سؤالات باز می­باشند که به پاسخگویان فرصت می­دهد که نظرات خود را با عبارات خودشان بیان کنند (گیدنز، ۲۷۴:۱۳۸۷-۲۷۱).
پرسشنامه از تعدادی پرسش یا سؤال تشکیل می­ شود که ماهیت و ویژگی سؤالات می ­تواند متفاوت باشد. گاهی محتوای سؤال درباره اطلاع فرد در مورد مطلبی است، یعنی می­خواهد بداند آیا فرد مورد بررسی راجع به فنون موضوع اطلاعی دارد یا نه؛ مثلا نظر شما در مورد این جمله چیست؟ زمانی نیز سؤال در پی بدست آوردن اطلاعات شما درباره کارها یا رفتاری است که فرد انجام می­دهد. طیف لیکرت، یک مقیاس تجمعی متشکل از یک رشته گویه است. پاسخگویان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه بر روی مقیاس فشرده مشخص می­ کنند. تکنیک لیکرت مقیاس ترتیبی به بار می ­آورد که عموما مستلزم آمار غیر پارامتری است. این مقیاس هنگامی که به ترتیب خاصی از مردم سؤال می­ شود پایایی بالایی دارد. نمره مقیاس شامل اندازه گیری شدت نگرش ابراز شده در تمام گویه­هاست (میلر، ۲۰۸:۱۳۸۰).
۴- ۷- روش تجزیه و تحلیل داده ­ها
پس از تکمیل پرسشنامه و گردآوری داده ­ها، مرحله تازه­ای از تحقیق تحت عنوان استخراج و تحلیل داده ­ها آغاز می­ شود. داده ­های پراکنده باید در مجموعه­های معنادار گرد هم آیند، تا کار تحلیل تسهیل شود. در مرحله بعد کد گذاری داده ­ها را آغاز می­ شود و بدین وسیله کار ما در استفاده از پاسخ­ها از طریق جمع­آوری پاسخ­های مشابه و از نظر محتوی یکسان در گروه ­های کوچک­تر برای تحلیل ساده می­ شود (ساروخانی، ۱۳۸۱).
انتخاب روش تحلیل به پیچیدگی مسئله تحقیق وابسته است. اگر تحقیق فقط شامل یک متغیر باشد از روش تحلیل مناسب، تحلیل یک متغیره استفاده می­ شود و اگر شامل دو متغیر است از روش تحلیل دو متغیره و… و در هر سطحی از تحلیل دامنه­ای از روش­های تحلیل موجود ست و در انتخاب این روش­ها تا حدی سطح سنجش متغیرها (اسمی-ترتیبی-فاصله­ای-نسبی) تعیین­کننده است. پاره­ای از روش­های تحلیل فقط برای متغیرهایی با سطح سنجش خاص (مثلاً فاصله­ای) مناسب­اند، بعد از تعیین روش تحلیل مناسب، انتخاب آماره‌هایی برای آن روش خاص هم از خود روش تحلیل تاثیر می‌گیرد (دواس، ۱۳۶:۱۳۸۱).
در تحقیق حاضر از نرم­افزار بسته آماری برای علوم اجتماعی[۲۱] برای تجزیه و تحلیل داده ­ها در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده خواهیم نمود. در قسمت آمار توصیفی هدف، خلاصه کردن پاسخ‌ها و کشف الگوها و فرآیندها است و در قسمت آمار استنباطی به دنبال بیان این مطلب خواهیم بود که آیا الگوهای کشف شده در نمونه، در جمعیت هم کاربرد دارد یا خیر.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...